Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Czy wiesz, że system IMI od 2022 roku stał się podstawowym narzędziem raportowania delegowania kierowców w Unii Europejskiej? Dzięki niemu przewoźnicy mogą szybko, bezpapierowo i w wielu językach spełniać wymagania Pakietu Mobilności. Poznaj szczegóły jego działania i dowiedz się, jak uprościć obsługę zleceń międzynarodowych.
Unijny rynek transportowy generuje ponad €324,5 mld rocznie[18]. Skala i różnorodność tras międzynarodowych powoduje, że przewoźnicy drogowi muszą spełniać wielowarstwowe regulacje socjalne i płacowe każdego kraju, w którym operują. Od 2 lutego 2022 roku głównym narzędziem weryfikacji stał się system IMI, zintegrowany z Pakietem Mobilności. Dzięki scentralizowanej platformie zgłoszeń przewoźnicy mogą:
System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (Internal Market Information System) został uruchomiony w 2008 roku przez Komisję Europejską, a od 2012 roku funkcjonuje na mocy Rozporządzenia (EU) 1024/2012. Początkowo obsługiwał uznawanie kwalifikacji, a obecnie obsługuje 95 procedur w 19 obszarach polityki.
Unijny rynek transportowy generuje ponad €324,5 mld rocznie[18]. Skala i różnorodność tras międzynarodowych powoduje, że przewoźnicy drogowi muszą spełniać wielowarstwowe regulacje socjalne i płacowe każdego kraju, w którym operują. Od 2 lutego 2022 roku głównym narzędziem weryfikacji stał się system IMI, zintegrowany z Pakietem Mobilności. Dzięki scentralizowanej platformie zgłoszeń przewoźnicy mogą:
System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (Internal Market Information System) został uruchomiony w 2008 roku przez Komisję Europejską, a od 2012 roku funkcjonuje na mocy Rozporządzenia (EU) 1024/2012. Początkowo obsługiwał uznawanie kwalifikacji, a obecnie obsługuje 95 procedur w 19 obszarach polityki.
Największą zmianą dla branży było uruchomienie 2 lutego 2022 r. modułu Road Transport – Posting Declaration, zaimplementowanego na potrzeby Dyrektywy 2020/1057. Od tej daty wszystkie operacje kabotażowe i cross-trade muszą być deklarowane poprzez IMI, z wyszczególnieniem:
System IMI umożliwia szybkie i zgodne z przepisami zgłaszanie delegowanych kierowców oraz wymianę niezbędnych informacji pomiędzy przedsiębiorstwami, administracją a organami kontrolnymi. Platforma gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych oraz minimalizuje ryzyko błędów formalnych, które mogą skutkować karami finansowymi. Automatyzacja procesów w IMI pozwala na stały monitoring statusu zgłoszeń, co przekłada się na większą kontrolę i przejrzystość działań.
Jedną z największych zalet systemu IMI są zaawansowane funkcje językowe. Dzięki nim wszelkie zgłoszenia, powiadomienia czy dokumenty są dostępne w wielu językach Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to brak barier komunikacyjnych – zarówno kierowca, jak i firma mogą korzystać z IMI w swoim ojczystym języku, co usprawnia współpracę z zagranicznymi partnerami i administracją.
Aby rozpocząć, przedsiębiorca zakłada konto poprzez portal IMI. Po weryfikacji numeru licencji wspólnotowej system umożliwia import danych kierowców i pojazdów, co przyspiesza kolejne deklaracje.
Interfejs prowadzi użytkownika przez siedem bloków danych:
Po zapisaniu deklaracja generuje plik PDF z kodem QR, który kierowca powinien mieć przy sobie w formie papierowej lub elektronicznej.
Podczas kontroli uprawniony organ sprawdza jedynie:
Jeśli organ poprosi o dodatkowe dokumenty (listy płac, A1, zapis tachografu), przewoźnik ma maksymalnie 8 tygodni na ich przesłanie przez IMI. Brak reakcji skutkuje postępowaniem administracyjnym w kraju kontroli.
Dyrektywa (EU) 2020/1057 wyróżnia operacje objęte i nieobjęte zasadami delegowania (postingu):
Wraz z wdrożeniem systemu IMI (Internal Market Information System) i Pakietu Mobilności, zasady ustalania wynagrodzenia dla kierowców realizujących przewozy międzynarodowe uległy istotnym zmianom. Prawidłowe rozliczenie płac staje się jednym z najważniejszych obowiązków firm transportowych, a IMI wspiera przedsiębiorców w spełnianiu wymogów w tym zakresie.
Kierowcy podlegają zasadom tzw. pracowników delegowanych, kiedy wykonują przewozy kabotażowe (na terenie kraju innego niż siedziba firmy) lub cross-trade (przewozy między państwami trzecimi lub różnymi niż kraj rejestracji przedsiębiorcy). Wtedy ich wynagrodzenie musi zostać dostosowane do stawek obowiązujących w krajach, w których wykonywane są przewozy – dokładnie tak, jak dla lokalnych kierowców.
Przykładowo, jeśli polski kierowca wykonuje kabotaż we Francji lub Niemczech, przysługuje mu wynagrodzenie co najmniej na poziomie minimalnym określonym przepisami danego kraju. W wyliczaniu wynagrodzenia wlicza się wszystkie składniki płacy obowiązujące w państwie przyjmującym, m.in. dodatki za nadgodziny, pracę nocną czy święta. Z obowiązku tego wyłączone są międzynarodowe przewozy dwustronne oraz tranzyt.
Operatorzy muszą zgłosić delegowanie kierowcy w systemie IMI oraz przechowywać i udostępniać na żądanie dokumenty potwierdzające wypłatę odpowiedniego wynagrodzenia, takie jak umowy, listy płac czy potwierdzenia przelewów. Kontrole mogą być prowadzone zarówno przez system IMI, jak i drogą administracyjną.
Przepisy wyraźnie zabraniają powiązania wynagrodzenia kierowcy (w tym premii) z liczbą przejechanych kilometrów czy tempem realizacji transportu, jeśli taka polityka mogłaby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego lub sprzyjać łamaniu przepisów.
Od 2 lutego 2022 r., wraz z wejściem w życie przepisów Pakietu Mobilności, zaszły fundamentalne zmiany w sposobie zgłaszania delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym na terenie Unii Europejskiej. Jedną z najważniejszych korzyści wynikających z wdrożonego systemu IMI (Internal Market Information System) jest zniesienie dotychczasowego obowiązku posiadania lokalnego przedstawiciela w krajach przyjmujących, takich jak Francja czy Włochy. Dzięki IMI, zgłoszenia realizowane są wyłącznie przez centralny, międzynarodowy portal powiązany z Komisją Europejską. Nie trzeba już wyznaczać przedstawicieli na miejscu – wszelka wymiana informacji z organami kontrolnymi odbywa się online, standardowym formularzem, bezpośrednio przez portal IMI
Wdrożenie systemu IMI i unijnych przepisów dotyczących delegowania kierowców niesie ze sobą także konkretne sankcje za ich nieprzestrzeganie. W 2025r. kary za naruszenia tych obowiązków są wysokie, dotkliwe i egzekwowane przez służby kontrolne w każdym państwie UE.
Najważniejsze konsekwencje i sankcje drogowe:
W przypadku niezgłoszenia kierowcy, przewoźnik podlega karze pieniężnej w wysokości od 4.000 zł do 7.000 zł za każde naruszenie.
Kierowca, który podczas kontroli drogowej nie posiada dokumentu potwierdzającego delegowanie, może otrzymać grzywnę w wysokości 500 zł.
Przykładowo, np. błędne dane czy brak wszystkich wymaganych dokumentów grożą karą od 4.000 zł. za każde naruszenie przepisów administracyjnych związanych z delegowaniem kierowców.
Za świadome zlecanie usług transportu drogowego z naruszeniem zasad delegowania przewoźnik może być ukarany dodatkową grzywną w wysokości 3.000 zł.
Konieczne jest okazanie wszystkich wymaganych dokumentów – zgłoszenia delegowania, umowy o pracę, formularza A1, dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń itp. Ich brak skutkuje nałożeniem sankcji pieniężnych oraz w najcięższych przypadkach wszczęciem dodatkowych postępowań administracyjnych.
Kary mogą być nakładane nie tylko przez Inspekcję Transportu Drogowego i ich odpowiedniki kontrolne innego kraju UE, gdzie stwierdzono naruszenie.
Uporczywe naruszanie przepisów zwiększa ryzyko utraty licencji transportowej i ograniczenia działalności przewoźnika w danym kraju.
System IMI nie tylko usprawnia formalności związane z delegowaniem kierowców w transporcie międzynarodowym, ale także pełni kluczową rolę w egzekwowaniu i monitorowaniu przestrzegania przepisów. Brak przestrzegania obowiązków deklaracyjnych i dokumentacyjnych w IMI skutkuje wszczęciem postępowań administracyjnych, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych dla przewoźników.
Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) i jej odpowiedniki w pozostałych krajach UE korzystają z systemu IMI do monitorowania i prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów dotyczących delegowania kierowców.
W przypadku wykrycia naruszeń – np. braku zgłoszenia kierowcy w systemie IMI, błędnych danych, braku wymaganych dokumentów podczas kontroli drogowej lub niewywiązania się z obowiązków płacowych – organy te mogą wszcząć formalne postępowanie administracyjne poprzez IMI.
Przewoźnik otrzymuje z systemu IMI elektroniczne powiadomienie o stwierdzeniu naruszenia. Musi w ciągu 8 tygodni dostarczyć określone dokumenty za pośrednictwem systemu IMI. Brak reakcji lub dalsze uchybienia skutkują nałożeniu kary.
Przykładowe kary i środki egzekucji:
Kara pieniężna dla przewoźnika za brak zgłoszenia delegowania kierowcy w systemie IMI lub nieprzedstawienie wymaganych dokumentów: od 4,000zł do 7,000zł za każde naruszenie.
Grzywna dla kierowcy podczas kontroli drogowej za brak dokumentu potwierdzającego delegowanie: 500zł.
Dzięki IMI postępowania mają charakter transgraniczny – organy kontrolne z różnych państw Unii Europejskiej mogą egzekwować decyzje administracyjne i prowadzić wymianę korespondencji oraz dokumentacji elektronicznie. To ogranicza ryzyko bezkarności przewoźników operujących międzynarodowo oraz skraca czas postępowań.
Od 2022 roku wszystkie zgłoszenia delegowania kierowców muszą być realizowane wyłącznie przez dedykowany Portal Zgłoszeń Delegowania, połączony z systemem IMI. Portal obsługuje język polski, umożliwia generowanie kodów QR do kontroli drogowych oraz powiadamia o ewentualnych kontrolach administracyjnych i zadaniach do wykonania na wskazany e-mail. Składanie deklaracji jest intuicyjne, a interfejs przystosowany do szybkiej obsługi również przez mniej zaawansowanych użytkowników.
Szablony zgłoszeń i eksport plików Excel – Umożliwiają szybkie przygotowanie wsadowych zgłoszeń dla kilku pracowników na raz.
Integracja z systemami kadrowymi – Wiele firm transportowych łączy swoje bazy kadrowe bezpośrednio z portalem zgłoszeń, co dodatkowo skraca czas przygotowania delegacji.
Funkcje językowe i automatyczne tłumaczenie zgłoszeń – W IMI zgłoszenia tłumaczone są automatycznie dla zagranicznych organów kontrolnych, redukując niedomówienia i błędy komunikacyjne podczas kontroli drogowych.
Automatyzacja zgłoszeń w systemie IMI nie tylko podnosi bezpieczeństwo prawne przewoźników, lecz także znacząco usprawnia realizację obowiązków administracyjnych. Przestrzeganie dobrych praktyk, korzystanie z gotowych szablonów oraz integracja z elektronicznymi bazami kadrowymi pozwalają uniknąć błędów oraz kosztownych opóźnień. IMI to nie tylko obowiązek, ale też realna szansa na wyższą efektywność i profesjonalizm w zarządzaniu flotą międzynarodową
Korzystanie z helpdesku i materiałów szkoleniowych – Portal IMI oferuje wsparcie techniczne i filmy szkoleniowe, co ułatwia wdrożenie nowych pracowników i kierowców minimalizując błędy przy samodzielnej obsłudze portalu.
Przechowywanie list płac, e-CMR-ów i plików DDD w chmurze umożliwia błyskawiczne przekazanie pakietu dokumentów do organu poprzez IMI.
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek zgłaszania przewozów międzynarodowych został rozszerzony. Przewoźnicy z państw członkowskich UE, Szwajcarii i EFTA muszą obecnie zgłaszać do cyfrowego rejestru przewozy wykonywane przez Polskę do państw trzecich oraz z tych państw na teren Polski – zawsze wtedy, gdy wymagane jest odpowiednie zezwolenie. Co istotne, obowiązek ten dotyczy również przypadków, gdy umowa międzynarodowa zwalnia z takiego zezwolenia. Nowe przepisy nie obejmują natomiast przewozów wspólnotowych, czyli wykonywanych całkowicie na obszarze Unii Europejskiej.
Ujednolicenie i cyfryzacja tych procedur mają poprawić skuteczność nadzoru nad rynkiem transportowym, zwiększyć transparentność oraz ograniczyć nielegalne praktyki w transporcie międzynarodowym.
Równolegle obserwujemy dynamiczny rozwój technologii. Automatyzacja zgłoszeń, zarządzanie flotą z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji i powiązanie systemów rejestrujących z platformami cyfrowymi stają się standardem w branży. Do końca 2025 roku trwają przygotowania do pełnej cyfryzacji zezwoleń EKMT, a od 2026 przewoźnicy będą wykorzystywać wyłącznie elektroniczne wersje dokumentów przewozowych (m.in. aplikacje mobilne do obsługi zezwoleń).
Kluczowe trendy w tym zakresie to:
Aby sprawnie funkcjonować w nowej rzeczywistości, przewoźnicy powinni:
W 2025 roku cyfryzacja branży transportowej nabiera tempa, a jednym z kluczowych kierunków rozwoju jest integracja systemu IMI zarówno z elektroniczną wymianą danych frachtowych (eFTI), jak i z drugim pokoleniem inteligentnych tachografów. Te zmiany mają na celu usprawnienie, automatyzację oraz zwiększenie transparentności i bezpieczeństwa przewozów drogowych w całej Europie.
Rozporządzenie eFTI (Electronic Freight Transport Information) wprowadza jednolity standard cyfrowego przekazywania i przechowywania dokumentów transportowych na terenie całej UE. Do lipca 2027 roku wszystkie państwa członkowskie są zobowiązane przyjmować dane eFTI od przewoźników – wymagane platformy już dziś są testowane i wdrażane zgodnie z harmonogramem KE.
Integracja IMI z eFTI zapewni uproszczony dostęp organom kontrolnym do dokumentów frachtowych oraz umożliwi cyfrową obsługę zgłoszeń i kontroli bez konieczności przedstawiania “papierowych” deklaracji.
Korzyści dla branży to przede wszystkim:
Od sierpnia 2023 roku wszystkie nowe pojazdy w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w smart tachografy drugiej generacji. Do sierpnia 2025 r. obowiązek dotyczy również wymiany starszych urządzeń we wszystkich pojazdach realizujących przewozy międzynarodowe, a od lipca 2026 r. również flot powyżej 2,5t DMC. Nowe tachografy automatycznie rejestrują przekroczenia granic, miejsca załadunku i rozładunku oraz kluczowe parametry pracy kierowcy, zapewniając tzw. “niezmienne dane” dla organów kontrolnych.
Integracja tych danych z IMI pozwoli:
Przykłady wykorzystania integracji:
Przyszłość IMI to ścisła integracja z pozostałymi narzędziami cyfrowymi transportu, w tym eFTI i tachografami drugiej generacji. Połączenie tych technologii oznacza większą automatyzację obowiązków przedsiębiorców, realną ochronę przed błędami oraz skuteczną walkę z patologiami na rynku przewozów międzynarodowych. Przewoźnicy powinni już teraz przygotować swoje systemy do wymiany i raportowania tych danych, a pracownicy – zdobyć praktyczną wiedzę o elektronicznych platformach nowej generacji.
W 2025 roku digitalizacja europejskiego transportu drogowego przebiega w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA). ELA wdraża zaawansowane algorytmy oceny ryzyka (risk assessment algorithms), które wspierają kontrolę i prewencyjne działania administracji dotyczące delegowania kierowców oraz legalności zatrudnienia.
ELA, w ramach swoich programów AI i cyfryzacji, tworzy narzędzia analityczne służące do wykrywania potencjalnych nieprawidłowości przy delegowaniu kierowców. Algorytmy analizują zgłoszenia i dane przekazywane do systemu IMI, identyfikując wzorce ryzykowne, takie jak nietypowe trasy, podejrzane sekwencje delegacji czy powtarzalność przekroczeń granic przez tych samych kierowców w krótkim czasie. Na tej podstawie powstają listy priorytetowe do kontroli lub audytu, co znacząco zwiększa skuteczność służb krajowych i unijnych.
Stosowanie algorytmów odbywa się pod rygorem przepisów unijnych, zwłaszcza Aktu o Sztucznej Inteligencji (AI), który narzuca ograniczenia na automatyczną klasyfikację i punktację. Decyzje o rzeczywistych kontrolach i sankcjach zawsze podejmuje człowiek – algorytm ma jedynie wspierać wykrywanie ryzyk oraz wskazywać przypadki wymagające szczególnej uwagi. W ten sposób ograniczane jest ryzyko błędów i uprzedzeń systemu AI.
Współczesny model nadzoru w transporcie drogowym łączy dane z IMI, tachografów, systemu eFTI i innych rejestrów cyfrowych. Integracja ta pozwala na pełniejszy obraz delegacji, ułatwia automatyzację analiz oraz zapewnia wysoką skuteczność zwalczania patologii rynkowych w skali unijnej. Przewoźnicy, którzy konsekwentnie przestrzegają przepisów, mogą liczyć na mniej uciążliwy nadzór, zaś przypadki wysokiego ryzyka są automatycznie sygnalizowane odpowiednim organom.
#IMI #PakietMobilności #TransportDrogowy #DelegowanieKierowców #LogistykaUE
SZKOLENIA INTERNETOWE (ON-LINE)
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego rzeczy (pełne szkolenie)
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego rzeczy (tylko testy)
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego osób (pełne szkolenie)
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego osób (tylko testy)
Przewozy artykułów żywnościowych
Przewozy ładunków nienormatywnych
Przewozy towarów niebezpiecznych (szkolenie dla nadzoru)
Ubezpieczenia w transporcie drogowym
Osoba zarządzająca transportem drogowym rzeczy
Zasady prawidłowego załadunku pojazdu i mocowania ładunku
KSIĄŻKI
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego
ZADANIA - Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego rzeczy
PYTANIA - Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego rzeczy
Kompetencje instruktora doskonalenia techniki jazdy
Zasady tworzenia rozkładów jazdy w komunikacji lokalnej
Obsługa osób niepełnosprawnych w publicznym lądowym transporcie zbiorowym
Załadunek pojazdów i mocowanie ładunków w transporcie drogowym
Przewozy ładunków nienormatywnych
Przewozy artykułów żywnościowych
Gospodarka magazynowa i zarządzanie magazynem
EBOOKI
Przewozy artykułów żywnościowych
Ubezpieczenia w transporcie drogowym
Osoba zarządzająca transportem drogowym