Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Telepass to nowoczesne urządzenie elektroniczne, które rewolucjonizuje sposób opłacania przejazdów autostradami w Europie. Dla kierowców zawodowych i firm transportowych jest to narzędzie nieocenione – pozwala na szybkie i bezgotówkowe przejazdy przez bramki poboru opłat bez konieczności zatrzymywania się. System ten znacząco przyspiesza transport drogowy, obniża koszty operacyjne oraz eliminuje stres związany z poszukiwaniem gotówki czy kart płatniczych. W niniejszym artykule przedstawimy kompleksowy przewodnik po systemie Telepass – od podstawowych informacji, przez proces aktywacji, aż po praktyczne wskazówki użytkowania w codziennej pracy kierowcy.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Telepass to nowoczesne urządzenie elektroniczne, które rewolucjonizuje sposób opłacania przejazdów autostradami w Europie. Dla kierowców zawodowych i firm transportowych jest to narzędzie nieocenione – pozwala na szybkie i bezgotówkowe przejazdy przez bramki poboru opłat bez konieczności zatrzymywania się. System ten znacząco przyspiesza transport drogowy, obniża koszty operacyjne oraz eliminuje stres związany z poszukiwaniem gotówki czy kart płatniczych. W niniejszym artykule przedstawimy kompleksowy przewodnik po systemie Telepass – od podstawowych informacji, przez proces aktywacji, aż po praktyczne wskazówki użytkowania w codziennej pracy kierowcy.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
W handlu międzynarodowym, gdzie codziennie przez granice Unii Europejskiej przemieszczają się ogromne ilości przesyłek o łącznej wartości setek miliardów euro, wielkiego znaczenia nabiera sprawność i bezpieczeństwo procedur celnych. System NCTS (New Computerised Transit System) stanowi technologiczny fundament europejskiej administracji celnej, umożliwiając elektroniczne zarządzanie i monitorowanie towarów w ramach procedur tranzytowych na obszarze 27 państw członkowskich UE oraz krajów EFTA. Wprowadzony w 2004 roku jako rewolucyjne rozwiązanie zastępujące papierowe dokumenty SAD, system ten przeszedł przez pięć głównych faz rozwoju, a najnowsza – NCTS-P5 – została wdrożona w Polsce 31 października 2024 roku, przynosząc jeszcze większą automatyzację i integrację z innymi systemami celnymi. Dzięki nadawaniu unikalnych numerów MRN (Master Reference Number) każdej operacji tranzytowej, NCTS zapewnia nie tylko pełną kontrolę nad przemieszczającymi się towarami, ale także znacznie usprawnia procesy celne, skracając czas odpraw i redukując koszty administracyjne dla przedsiębiorców. Ten kompleksowy przewodnik wyjaśnia, jak działa najważniejszy system informatyczny współczesnej administracji celnej w Europie i dlaczego jego znajomość jest niezbędna dla każdego uczestnika międzynarodowego handlu.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Tachografy nowej generacji przestały być wyłącznie „rejestratorami czasu pracy”. Dzięki wbudowanemu modułowi GNSS stały się precyzyjnymi narzędziami lokalizacyjno-kontrolnymi, które łączą zgodność z przepisami z bezpieczeństwem operacyjnym i przewagą analityczną. GNSS w tachografie zapisuje pozycję pojazdu w kluczowych momentach oraz ślad przejazdu, pozwalając weryfikować przestrzeganie norm czasu prowadzenia, przekroczeń granic i użycia pojazdu. To nie tylko wymaganie prawa – to fundament rzetelnego zarządzania flotą i wiarygodnej dokumentacji kontroli.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej.
W handlu wewnątrzunijnym, gdzie towary swobodnie przekraczają granice państw członkowskich Unii Europejskiej, rejestr INTRASTAT pełni rolę monitorowania przepływów towarowych. jest systemem statystycznym, wprowadzonym po zniesieniu kontroli granicznych w 1993 roku. Zastąpił tradycyjne dokumenty celne w śledzeniu wymiany handlowej między krajami UE. Dla przedsiębiorców prowadzących działalność międzynarodową oznacza to nowe obowiązki sprawozdawcze, które mogą wydawać się biurokratyczne, ale są niezbędne dla funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego. Zasady użytkowania tego systemu omówiony i niniejszym artykule.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
W cyfryzacji administracji publicznej Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) rewolucjonizuje sposób, w jaki przedsiębiorcy transportowi załatwiają formalności związane z przewozem towarów. To znacznie więcej niż tylko portal internetowy – to kompleksowe narzędzie, które umożliwia zarządzanie wszystkimi aspektami działalności celno-skarbowej w jednym miejscu. Od rejestracji firmy i uzyskania numeru EORI, przez składanie zgłoszeń celnych, po monitorowanie przewozów w systemie SENT – PUESC staje się niezbędnym partnerem dla każdej firmy transportowej działającej na rynku krajowym i międzynarodowym. Szczegółowo opisano to w niniejszym artykule.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej.
W świecie globalizacji, gdzie handel międzynarodowy poza granicami Unii Europejskiej stał się standardem, numer EORI (Economic Operators Registration and Identification) to więcej niż formalność administracyjna. To klucz do legalnej działalności importowo-eksportowej, bez którego żaden towar nie przejdzie przez odprawę celną. Przedsiębiorcy, którzy planują rozszerzenie swojej działalności na rynki pozaunijne, muszą zrozumieć znaczenie tego identyfikatora i poznać procedury jego uzyskania.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Od 24 stycznia 2018 roku polski system gospodarki odpadami przeszedł fundamentalną transformację cyfrową z wprowadzeniem Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO). Ten elektroniczny rejestr zastąpił tradycyjne papierowe zezwolenia na transport odpadów, wprowadzając nowoczesne rozwiązania monitorowania całego cyklu życia odpadów od momentu wytworzenia do ostatecznego zagospodarowania. Niniejszy artykuł przybliża dlaczego rejestr BDO ma takie znaczenie?
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Czy wiesz, że system IMI od 2022 roku stał się podstawowym narzędziem raportowania delegowania kierowców w Unii Europejskiej? Dzięki niemu przewoźnicy mogą szybko, bezpapierowo i w wielu językach spełniać wymagania Pakietu Mobilności. Poznaj szczegóły jego działania i dowiedz się, jak uprościć obsługę zleceń międzynarodowych.