Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

Witamy na firmowym blogu ATUT-BM

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Wymiana opon w autobusach to decyzja o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów oraz efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego. Pojazdy przewożące dziesiątki ludzi podlegają znacznie bardziej rygorystycznym wymaganiom prawnym i technicznym niż samochody osobowe – minimalna głębokość bieżnika dla autobusów wynosi 3 milimetry, podczas gdy dla aut osobowych to zaledwie 1,6 milimetra. Każdy błąd w doborze ogumienia może skutkować nie tylko utratą stabilności wielotonowego pojazdu, ale również zagrożeniem dla życia pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. W tym artykule przedstawimy najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę podczas wymiany opon w autobusach miejskich, turystycznych i dalekobieżnych, aby zoptymalizować bezpieczeństwo, komfort podróżowania oraz koszty eksploatacji floty.

2025-10-24 | Bezpieczeństwo w transporcie | BRD | Pojazdy - Autobusy | Przewozy osób - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Transport międzynarodowy w obszarze Unii Europejskiej podlega szczególnemu reżimowi prawnemu, który umożliwia swobodny przepływ towarów i środków transportu bez obciążeń celnych. Ta zasada funkcjonowania UE, oparta na koncepcji unii celnej i jednolitego rynku wewnętrznego, stanowi jeden z kluczowych filarów integracji europejskiej. Brak opłat celnych na autobusy i samochody ciężarowe w przewozach między krajami członkowskimi nie jest przypadkowy, lecz wynika z głęboko zakorzenionych w prawie pierwotnym UE zasad prawnych oraz szczegółowych regulacji zawartych w aktach wtórnych.

2025-10-03 | Cła | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Hamowanie 40-tonowej ciężarówki to wyzwanie, które na drodze zmienia się w realne ryzyko – zwłaszcza gdy warunki przestają sprzyjać kierowcy. Wielu uczestników ruchu bagatelizuje, jak bardzo droga zatrzymania rośnie wraz z masą pojazdu i prędkością. Tymczasem, dla zestawów ciężarowych każda sekunda, każdy metr oraz każdy techniczny niuans może być różnicą między bezpiecznym manewrem a tragicznym zdarzeniem. W artykule przyjrzymy się, jak wygląda realna droga zatrzymania ciężkich pojazdów, co faktycznie wpływa na jej długość i jak wytyczne prawa oraz technologie mają ograniczać ryzyko na drogach. To wiedza nie tylko dla profesjonalistów transportu – jej zrozumienie może uratować życie.

2025-10-02 | BRD | Kierowca autobusowy | Kierowca ciężarowy | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Granice zawsze były barierą celną dla przemieszczania się między państwami pojazdów samochodowych. Dopiero przez wprowadzenie karnetu CPD problem ten został rozwiązany. Ten międzynarodowy dokument celny, określany mianem „paszportu dla pojazdu", stanowi jedyną oficjalną drogę czasowego, bezcłowego wjazdu pojazdów zarejestrowanych w określonym kraju (również w Polsce) do ponad 70 krajów Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Oceanii. Bez karnetu CPD przekroczenie granicy pojazdem wiąże się z koniecznością uiszczenia wysokich opłat celnych, które mogą wielokrotnie przewyższać wartość samego pojazdu. System CPD, uregulowany Załącznikiem C Konwencji Stambulskiej z 1990 roku, oferuje nie tylko oszczędności finansowe, ale przede wszystkim pewność prawną i proceduralne bezpieczeństwo podczas podróżowania lub wykonywania zawodu pojazdem po świecie. W artykule omówiono sytuacje, kiedy musi on być stosowany.

2025-10-02 | Cła | Dokumenty | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Hamowanie autobusem to sztuka równowagi między bezpieczeństwem pasażerów a efektywnym zarządzaniem energią i przyczepnością. Każdy błąd techniczny lub zła decyzja kierowcy potęguje ryzyko upadków na pokładzie, wydłużenia drogi hamowania i przegrzania układu. Ten przewodnik przedstawia sprawdzone techniki i procedury, które łączą praktykę jazdy miejskiej i międzymiastowej z wymogami prawnymi oraz zasadami eksploatacji. W przejrzystych krokach pokazuje, jak hamować płynnie, skutecznie i zgodnie ze standardami bezpieczeństwa publicznego transportu zbiorowego.

2025-10-01 | Pojazdy - Autobusy | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy osób - Komunikacja miejska

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Bezpieczeństwo w autobusach to kompleksowa kwestia obejmująca zarówno pasażerów, jak i kierowców oraz przewoźników. Współczesne autobusy są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, ale ich skuteczność zależy również od przestrzegania właściwych procedur i znajomości zasad bezpiecznego podróżowania. W tym artykule omówiono najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które powinien znać każdy uczestnik transportu autobusowego.

2025-07-13 | Kierowca autobusowy | Pojazdy - Autobusy | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy osób - Obsługa pasażerów

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Obsługa codzienna autobusu komunikacji miejskiej to nie tylko wymóg formalny, ale kluczowy element systemu bezpieczeństwa. Każda kontrola powinna być przeprowadzona dokładnie i sumiennie, gdyż od stanu technicznego pojazdu zależy bezpieczeństwo setek pasażerów dziennie. Wszelkie nieprawidłowości muszą być usunięte przed rozpoczęciem przewozu pasażerów

2025-07-12 | Bezpieczeństwo w transporcie | BRD | Kierowca autobusowy | Pojazdy - Autobusy | Przewozy osób - Komunikacja miejska