Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

Witamy na firmowym blogu ATUT-BM

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Wybór opon do pojazdów ciężarowych to decyzja, która wymaga rozważenia wielu czynników technicznych, prawnych i ekonomicznych. Statystyki są nieubłagane – blisko połowa z 33 tysięcy wypadków rocznie na europejskich drogach wynika ze złego stanu technicznego pojazdów, a w połowie tych przypadków przyczyną są właśnie opony. Błędy popełniane podczas doboru ogumienia przekładają się nie tylko na zwiększone ryzyko wypadków, ale również na dramatyczny wzrost kosztów eksploatacji floty, szybsze zużycie paliwa i przedwczesną degradację opon. W tym artykule przedstawimy siedem najczęściej popełnianych pomyłek popełnianych przez przewoźników oraz praktyczne wskazówki, jak ich unikać, aby zoptymalizować bezpieczeństwo transportu i ekonomikę przedsiębiorstwa.

2025-10-23 | Bezpieczeństwo w transporcie | BRD | Kierowca ciężarowy | Pojazdy - ciężarowe

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Wybór odpowiednich opon do pojazdów ciężarowych to decyzja, która ma podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa transportu, efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa oraz trwałości samego pojazdu. W przeciwieństwie do opon osobowych, gdzie pomyłka skutkuje głównie dyskomfortem lub zwiększonym zużyciem paliwa, błędny wybór ogumienia ciężarowego może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i zagrożeń na drodze. Właściwe opony nie tylko wpływają na przyczepność i stabilność pojazdu ważącego nawet kilkadziesiąt ton, ale także determinują koszty eksploatacji floty, przebieg ogumienia oraz zużycie paliwa, które w transporcie stanowi 20-25 procent struktury kosztów firmy. Decyzja o zakupie konkretnego modelu opon wymaga zatem uwzględnienia wielu czynników – od parametrów technicznych i przepisów prawnych, przez specyfikę wykonywanej pracy, aż po warunki klimatyczne i rodzaj przewożonych ładunków.

2025-10-23 | Bezpieczeństwo w transporcie | BRD | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Transport międzynarodowy w obszarze Unii Europejskiej podlega szczególnemu reżimowi prawnemu, który umożliwia swobodny przepływ towarów i środków transportu bez obciążeń celnych. Ta zasada funkcjonowania UE, oparta na koncepcji unii celnej i jednolitego rynku wewnętrznego, stanowi jeden z kluczowych filarów integracji europejskiej. Brak opłat celnych na autobusy i samochody ciężarowe w przewozach między krajami członkowskimi nie jest przypadkowy, lecz wynika z głęboko zakorzenionych w prawie pierwotnym UE zasad prawnych oraz szczegółowych regulacji zawartych w aktach wtórnych.

2025-10-03 | Cła | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Hamowanie 40-tonowej ciężarówki to wyzwanie, które na drodze zmienia się w realne ryzyko – zwłaszcza gdy warunki przestają sprzyjać kierowcy. Wielu uczestników ruchu bagatelizuje, jak bardzo droga zatrzymania rośnie wraz z masą pojazdu i prędkością. Tymczasem, dla zestawów ciężarowych każda sekunda, każdy metr oraz każdy techniczny niuans może być różnicą między bezpiecznym manewrem a tragicznym zdarzeniem. W artykule przyjrzymy się, jak wygląda realna droga zatrzymania ciężkich pojazdów, co faktycznie wpływa na jej długość i jak wytyczne prawa oraz technologie mają ograniczać ryzyko na drogach. To wiedza nie tylko dla profesjonalistów transportu – jej zrozumienie może uratować życie.

2025-10-02 | BRD | Kierowca autobusowy | Kierowca ciężarowy | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Granice zawsze były barierą celną dla przemieszczania się między państwami pojazdów samochodowych. Dopiero przez wprowadzenie karnetu CPD problem ten został rozwiązany. Ten międzynarodowy dokument celny, określany mianem „paszportu dla pojazdu", stanowi jedyną oficjalną drogę czasowego, bezcłowego wjazdu pojazdów zarejestrowanych w określonym kraju (również w Polsce) do ponad 70 krajów Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Oceanii. Bez karnetu CPD przekroczenie granicy pojazdem wiąże się z koniecznością uiszczenia wysokich opłat celnych, które mogą wielokrotnie przewyższać wartość samego pojazdu. System CPD, uregulowany Załącznikiem C Konwencji Stambulskiej z 1990 roku, oferuje nie tylko oszczędności finansowe, ale przede wszystkim pewność prawną i proceduralne bezpieczeństwo podczas podróżowania lub wykonywania zawodu pojazdem po świecie. W artykule omówiono sytuacje, kiedy musi on być stosowany.

2025-10-02 | Cła | Dokumenty | Pojazdy - Autobusy | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy osób - Wspólne | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Hamowanie zestawem o masie kilkudziesięciu ton to nie tylko kwestia nacisku na pedał – to sztuka zarządzania energią, przyczepnością i temperaturą układu. Prawidłowe techniki znacząco skracają drogę hamowania, zmniejszają zużycie komponentów i podnoszą bezpieczeństwo całej operacji. Ten przewodnik krok po kroku łączy praktykę jazdy z wymaganiami prawnymi i zasadami eksploatacji, aby pomóc kierowcom oraz dyspozytorom działać skutecznie i zgodnie z przepisami. Poznasz kolejność działań, dobór narzędzi (hamulec zasadniczy, retarder, ABS/EBS) i najczęściej popełniane błędy, których warto unikać.

2025-10-01 | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Transport międzynarodowy towarów pod osłoną procedury tranzytu zewnętrznego T1 wymaga szczególnej precyzji w doborze odpowiednich środków transportu. Wymagania techniczne dla pojazdów przewożących towary na T1 stanowią ważny element zapewniający bezpieczeństwo ładunku oraz sprawność procedur celnych na granicach międzynarodowych. System dokumentu T1, wprowadzony w ramach unijnych procedur celnych, nakłada szczegółowe wymagania na pojazdy, które muszą spełniać określone kryteria konstrukcyjne, bezpieczeństwa oraz wyposażenia, aby móc przewozić towary nieunijne przez terytorium Wspólnoty Europejskiej.

2025-09-28 | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy rzeczy - Wspólne

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

W dobie szybkiego postępu technologicznego i dynamicznie zmieniającego się krajobrazu transportu, autonomiczne samochody ciężarowe stają się coraz bardziej popularnym tematem rozmów. Ale czym one dokładnie są? Jak działają? I co oznaczają dla przyszłości branży transportowej? W tym artykule przeanalizujemy te kwestie, aby przybliżyć Ci tę fascynującą innowację.

2025-06-27 | Pojazdy - ciężarowe | Przewozy rzeczy - Wspólne