Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

Witamy na firmowym blogu ATUT-BM

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Zestawienie obrotów i sald to jeden z najważniejszych dokumentów księgowych w każdej firmie. Dla przedsiębiorcy transportowego umiejętność jego odczytywania i interpretacji jest kluczowa – pozwala na bieżąco kontrolować sytuację finansową firmy, wykrywać błędy księgowe oraz podejmować trafne decyzje biznesowe. W tym przewodniku krok po kroku wyjaśniamy, jak czytać zestawienie obrotów i sald, na co zwracać uwagę i jak wyciągać praktyczne wnioski dla zarządzania przedsiębiorstwem transportowym.

2025-11-14 | Rachunkowość

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Jeden źle sklasyfikowany pojazd w ewidencji środków trwałych może kosztować firmę transportową ponad 10 000 zł w podatkach i odsetkach za zwłokę. Dla przedsiębiorcy transportowego, który błędnie zakwalifikował samochód ciężarowy z dwoma rzędami siedzeń jako pojazd ciężarowy (KŚT 742) zamiast osobowego (KŚT 741), konsekwencje są dramatyczne – nadmiar odpisów amortyzacyjnych w ciągu 5 lat może wynieść 50 000 zł, co przy stawce CIT 19% oznacza zaległy podatek 9 500 zł plus odsetki. Błędy w amortyzacji pojazdów nie ograniczają się jednak tylko do nieprawidłowej klasyfikacji KŚT. Przedsiębiorcy popełniają również pomyłki w ustalaniu wartości początkowej (włączając odliczony VAT lub pomijając koszty rejestracji), próbują zmieniać metodę amortyzacji w trakcie jej trwania (co jest zabronione zgodnie z art. 22h ust. 2 ustawy o PIT), nie prowadzą prawidłowo ewidencji środków trwałych, co skutkuje utratą prawa do zaliczania odpisów w koszty. Według danych z kontroli skarbowych, nieprawidłowości w amortyzacji środków trwałych to jedna z najczęściej występujących przyczyn korekt podatkowych, wymagających złożenia deklaracji za kilka lat wstecz i zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami. W tym artykule przedstawimy sześć najczęstszych kategorii błędów przy amortyzacji pojazdów transportowych oraz pokażemy, jak ich unikać, oszczędzając firmie dziesiątki tysięcy złotych rocznie.

2025-11-14 | Koszty | Rachunkowość

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Amortyzacja floty to jeden z najbardziej złożonych, a jednocześnie kluczowych aspektów zarządzania finansami w przedsiębiorstwie transportowym. Dla firmy posiadającej flotę 5 ciężarówek o wartości 300 000 zł każda, wybór odpowiedniej metody amortyzacji może oznaczać rocznie różnicę w kosztach uzyskania przychodu różnicę między 300 000 zł przy metodzie liniowej a 600 000 zł przy metodzie degresywnej. Ta pozornie techniczna decyzja księgowa ma bezpośredni wpływ na wysokość płaconego podatku dochodowego, płynność finansową przedsiębiorstwa oraz wartość bilansową majątku firmy. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2024 poz. 226 z późn. zm., ISAP), samochody ciężarowe (KŚT 742) amortyzuje się według stawki 20% rocznie, natomiast ciągniki siodłowe (KŚT 746) według stawki 14% rocznie. Jednak to dopiero początek – przedsiębiorcy mają do dyspozycji cztery podstawowe metody amortyzacji: liniową, degresywną, indywidualną oraz jednorazową, z których każda znajduje zastosowanie w innych sytuacjach biznesowych. Zawiłości te wyjaśniono w niniejszym artykule.

2025-11-14 | Koszty | Rachunkowość

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to rewolucyjna platforma teleinformatyczna Ministerstwa Finansów, która od 1 lutego 2026 roku zmieni sposób wystawiania i przechowywania faktur w Polsce. System ten umożliwia generowanie, przesyłanie, odbieranie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych w formacie XML, które automatycznie trafiają do centralnej bazy danych dostępnej zarówno dla przedsiębiorców, jak i organów skarbowych. Mimo że KSeF funkcjonuje w formie fakultatywnej od stycznia 2022 roku, dopiero obowiązkowe wdrożenie w 2026 roku uczyni go standardem dla wszystkich przedsiębiorców wystawiających faktury w transakcjach B2B. Dla firm transportowych KSeF oznacza konieczność dostosowania systemów księgowych, przeszkolenia pracowników oraz zintegrowania oprogramowania fakturowego z platformą ministerialną, ale jednocześnie przynosi realne korzyści – od skrócenia czasu zwrotu VAT z 60 do 40 dni, przez automatyzację procesów, aż po eliminację obowiązku przechowywania papierowych dokumentów przez 10 lat. Niniejszy artykuł stanowi kompleksowy przewodnik po systemie KSeF – od podstawowych definicji i harmonogramu wdrożenia, przez szczegółowe zasady wystawiania faktur, aż po praktyczne wskazówki dla przedsiębiorców transportowych.

2025-11-05 | Rachunkowość | Systemy