Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: Bogusław Madej
W polskim systemie prawnym dotyczącym transportu drogowego podstawowe znaczenie ma rozróżnienie między przewozem na potrzeby własne a przewozem zarobkowym.
Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym jest on definiowany jest jako podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi. Natomiast przewóz na potrzeby własne stanowi działalność pomocniczą, niezarobkową, wykonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innej niż transportowa.
To rozróżnienie determinuje nie tylko wymagania formalne, jakie musi spełnić przedsiębiorca, ale również konsekwencje prawne i finansowe związane z prowadzeniem działalności przewozowej.
Niniejszy artykuł szczegółowo omawia podstawowe różnice między przewozem na potrzeby własne a przewozem zarobkowym, przedstawiając warunki prawne, wymagania dokumentacyjne oraz konsekwencje braku ich przestrzegania.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym stanowi fundamentalny akt prawny regulujący całą działalność przewozową w Polsce. Dla każdego przewoźnika drogowego znajomość jej przepisów to podstawa prowadzenia legalnej i bezpiecznej działalności. Niniejsze kompleksowe streszczenie pomoże Ci zrozumieć wszystkie najważniejsze aspekty tej kluczowej regulacji prawnej i uniknąć kosztownych błędów.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Współczesny transport drogowy stoi przed wyzwaniami, które skłaniają firmy do coraz częstszej rezygnacji z usług spedytorów na rzecz organizowania własnych przewozów. Przewozy niezarobkowe – czyli przewozy na potrzeby własne – zyskują w tym kontekście na znaczeniu, zwłaszcza w aspekcie optymalizacji kosztów i uproszczenia formalności. W artykule przybliżymy, czym są przewozy niezarobkowe oraz dlaczego to rozwiązanie staje się atrakcyjne dla przewoźników drogowych.