Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Oprócz szkoleń i ebooków w transporcie drogowym tworzymy i wydajemy własne książki. Opisują one zasady prowadzenia różnych rodzajów transportu drogowego i wiedzy wymaganej w tym transporcie. Dotyczy to nie tylko uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego, ale również innych rodzajów przewozów rzeczy Jest to wiedza ściśle specjalistyczna, gdyż wszystkie rodzaje transportu drogowego rzeczy mają wspólne źródło, ale warunkami wykonywania przewozów znacznie różną się od siebie. W dalszej części podano opis tych rodzajów transportu drogowego, z zakresu których dostępne są książki.
Certyfikat kompetencji zawodowych jest jednym z najważniejszych dokumentów przewoźnika drogowego, gdyż jego posiadanie pozwala przewoźnikowi uzyskać uprawnienie do wykonywania transportu drogowego rzeczy. Uzyskuje się go poprzez zaliczenie egzaminu państwowego, a książka "Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego rzeczy" zawiera przedstawioną w przystępny sposób całą wiedzę teoretyczną wymaganą na egzaminie.
Książka jest uzupełnieniem wyżej podanego podręcznika i dodatkowej wiedzy wymaganej na egzaminie w zakresie certyfikatu drogowego zawodowej przewoźnika drogowego rzeczy. Zawiera ona zadania i sposoby ich rozwiązywana podczas egzaminu na certyfikat.
Artykuły żywnościowe są towarem strategicznym, gdyż decydują o wyżywieniu ludności. Decydują również o zdrowiu ludzi. Dlatego ich produkcja, transport i dystrybucja obłożona jest wieloma nakazami prawnymi i zakazami, których również w transporcie żywności należy przestrzegać. W naszej książce o przewozach artykułów żywnościowych dowiesz się jakie występują zagrożenia dla żywności, jakie istnieją technologie produkcji i utrwalania żywności oraz systemy bezpieczeństwa i jakości żywności. Omówiono także wymagania transportu żywności, w tym również transportu artykułów żywnościowych szybko psujących się. Dotyczy to wymagań wobec pojazdów, obowiązków przewoźnika i kierowcy oraz organizacji całego procesu przewozowego. Wszystkie nakazy mają zapewnić, aby do konsumenta dotarła żywność nie zagrażająca jego zdrowiu i jakościowo dobra.
Transport ładunków nienormatywnych to trudny i uciążliwy rodzaj transportu rzeczy. Przyczyną jest zbyt duży ciężar lub gabaryty ładunków, większe niż dopuszczają ustalone normy prawne. Przewozy ładunków nienormatywnych wywołują znaczne problemy w ruchu drogowym. Wiele sytuacji drogowych i otoczenia drogi stanowią przeszkody dla tego rodzaju przewozów. Można tu wymienić czasami zbyt wąskie drogi, zbyt ciasne zakręty dróg, wytrzymałość dróg na naciski osi, wytrzymałość mostów, wytrzymałość wiaduktów i wysokość prześwitów pod wiaduktami, zbyt nisko zawieszone dla przewozów nienormatywnych elektryczne linie przesyłowe trakcji tramwajowej i kolejowej i wiele innych przeszkód stwarzających problemy, które na czas przewozu muszą być rozwiązane. Zasady wykonywania przewozów nienormatywnych, wymagania jakie musi spełnić przewoźnik i problemy z nimi związane omówione zostały w naszej książce o przewozach nienormatywnych.
Bezpieczny załadunek i skuteczne mocowanie na nim ładunku to jeden z filarów bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Pierwszym problemem jest właściwy załadunek pojazdu. Nie trzeba tłumaczyć, że nie wolno przeciążać pojazdu ponad dopuszczalną jego ładowność, gdyż przeciąża to fabryczną konstrukcję pojazdu, może doprowadzić do uszkodzenia jego zawieszenia i do wypadku drogowego.
Nawet przy braku przeciążenia pojazdu należy zadbać o prawidłowe rozmieszczenia ładunku na jego skrzyni ładunkowej. Środek ciężkości ładunku powinien pokrywać się ze środkiem ciężkości skrzyni ładunkowej pojazdu. W takim przypadku samochód wiozący ładunek będzie stabilny i na drodze bezpieczny.
Gdy środek ciężkości ładunku leży w osi podłużnej pojazdu, ale jest przesunięty w przód lub w tył od środka ciężkości skrzyni ładunkowej, wówczas przeciążana jest albo przednia, albo tylna oś pojazdu. W takiej sytuacji powierzchnia skrzyni ładunkowe nie jest pozioma tylko przechylona w kierunku jazdy lub odwrotnie, a ładunek ma ułatwione skłonności do przemieszczania się w przód lub w tył pojazdu.
Jeżeli środek ciężkości ładunku przemieszczony jest w lewo lub w prawo poza oś podłużną pojazdu, wówczas powstaje moment, który przechyla pojazd na lewy lub prawy bok pojazdu. Podłoga skrzyni ładunkowej jest przechylona na jeden z boków pojazdu, a ładunek w czasie jazdy ma skłonności do przemieszczania się w poprzek ruchu pojazdu (na boki). Na drodze w czasie jazdy taki pojazd jest niestabilny i niebezpieczny ponieważ ma skłonności do przewrócenia się na bok. Tak może się stać na kolejnym zakręcie drogi, który powiększy moment obracanie się pojazdu.
Drugim równie ważnym problemem jest skuteczne zamocowanie ładunku w pojeździe. Skuteczne, to znaczy takie, aby w czasie normalnej jazdy ładunek nie przemieścił się na skrzyni ładunkowej pojazdu. W czasie jazdy na ładunek działa siła bezwładności wywołana zmianą prędkości jazdy lub zmianą kierunku ruchu pojazdu. Siła ta stara się przemieścić ładunek. Samochody ciężarowe przewożą ładunki o znaczniej wadze. Jeżeli pozwolimy ładunkowi o takiej masie przemieszczać się to może to się zakończyć tragicznie. Przy hamowaniu pojazdem ładunek może uderzyć w kabinę pojazdu i doprowadzić do śmierci kierowcy. Przy przyspieszaniu pojazdu ładunek może, wyłamując tylną burtę pojazdu, wypaść na drogę przed jadące za nim inne pojazdy. Natomiast przy zmianie pasa ruchu, przy skręcaniu na skrzyżowaniu lub na łuku drogi w obszarze niezabudowanym ładunek może opuścić pojazd wyłamując jego lewą lub prawą burtę, spaść na drogę i zabić przypadkowych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu pojazdu.
Są to kluczowe czynności dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu. W naszej książce o załadunku pojazdów i mocowaniu ładunków poznasz najlepsze praktyki dotyczące mocowania ładunków i unikania uszkodzeń towaru oraz pojazdów. Właściwe zabezpieczenie ładunku zapobiega wypadkom drogowym i ułatwia przestrzeganie norm przewozów towarów.
Instruktor doskonalenia techniki jazdy to certyfikowana przez Państwo osoba, której zadaniem jest uczenie i podnoszenie kwalifikacji kierowców zawodowych samochodów ciężarowych i autobusów w zakresie bezpiecznych (defensywnych) i ekonomicznych technik prowadzenia pojazdów, a także w zakresie kulturalnego zachowania się w ruchu drogowym oraz przestrzegania przepisów o ruchu drogowym. Należy pamiętać, że kierowca samochodu ciężarowego i autobusu musi obowiązkowo przejść takie szkolenie. Kierowca jest jednym z 4 filarów bezpieczeństwa ruchu drogowego (pozostałe filary ruchu drogowego to pojazd i jego wpływ, droga i jej wpływ oraz ruch drogowy z jego uczestnikami). Kompetencje kierowcy w zakresie prowadzenia pojazdu decydują o bezpiecznym prowadzeniu pojazdu i minimalizacji zagrożenia w ruchu drogowym własną osobą i własnym pojazdem. Nasza książka o instruktorze doskonalenia techniki jazdy omawia cała tę problematykę.
Jest to książka przynależna do obszaru spedycji. Kierowca i przewoźnik ma z tą problematyką mały kontakt. Ich znajomość magazynów zaczyna się na załadunku towaru w jednym magazynie, jego przewozie do innego magazynu i rozładunku towaru w tym magazynie. W książce szczegółowo omówiono rodzaje magazynów i ich charakterystykę; środki transportu bliskiego; prawa, obowiązki i odpowiedzialność personelu magazynowego; opakowania, ich rodzaje i charakterystykę oraz standaryzację opakowań; jednostki ładunkowe i ich formowanie; zapasy magazynowe, gospodarowanie nimi i ich analizę; procesy magazynowe (strefy magazynowe i zarządzanie nimi, układy technologiczne magazynów); proces magazynowy w wybranych rodzajach magazynów, a tym magazynów substancji chemicznych i materiałów niebezpiecznych, a także odpadów; zarządzanie magazynem (dokumentację, wspomaganie informatyczne, nowe rozwiązania); systemy prac magazynowych; ocenę gospodarki magazynowej; przepisy i normy w magazynowaniu (przepisy BHP, zagrożenia i profilaktyka, ochronę przeciwpożarową).
Duże firmy transportowe posiadają swoje magazyny części zamiennych, podzespołów, ogumienia samochodowego, materiałów pędnych, smarów i olejów, gazów technicznych i innych i mogą również skorzystać z wiedzy zawartej w książce. Całą tę problematykę opisano w naszej książce o gospodarce magazynowej i zarządzaniu magazynem.