Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Tachografy nowej generacji przestały być wyłącznie „rejestratorami czasu pracy”. Dzięki wbudowanemu modułowi GNSS stały się precyzyjnymi narzędziami lokalizacyjno-kontrolnymi, które łączą zgodność z przepisami z bezpieczeństwem operacyjnym i przewagą analityczną. GNSS w tachografie zapisuje pozycję pojazdu w kluczowych momentach oraz ślad przejazdu, pozwalając weryfikować przestrzeganie norm czasu prowadzenia, przekroczeń granic i użycia pojazdu. To nie tylko wymaganie prawa – to fundament rzetelnego zarządzania flotą i wiarygodnej dokumentacji kontroli.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Rewolucja technologiczna w transporcie drogowym nabiera tempa, a jej sercem staje się technologia DSRC (Dedicated Short-Range Communication), która fundamentalnie zmienia sposób kontroli i monitorowania pojazdów ciężarowych w całej Unii Europejskiej. Ta innowacyjna technologia komunikacji krótkiego zasięgu nie tylko umożliwia zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów, ale również otwiera nową erę w zakresie bezpieczeństwa drogowego, efektywności kontroli oraz inteligentnego zarządzania transportem. Od sierpnia 2024 roku wszyscy inspektorzy transportu drogowego w krajach UE są zobowiązani do korzystania z urządzeń DSRC, co stanowi przełomowy krok w kierunku cyfryzacji branży transportowej.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Nowoczesny transport drogowy przechodzi obecnie technologiczną rewolucję, której fundamentem jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 roku. Ten przełomowy akt prawny nie tylko uchyla przestarzałe rozporządzenie z 1985 roku, ale wprowadza kompleksową wizję inteligentnych tachografów wyposażonych w zaawansowane technologie GPS, zdalne monitorowanie i systemy komunikacji DSRC. Wprowadzenie nowej generacji urządzeń rejestrujących stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania związane z bezpieczeństwem transportu, manipulacjami tachografów i potrzebą skuteczniejszej kontroli czasu pracy kierowców w całej Unii Europejskiej.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Tachografy cyfrowe to nieodzowne urządzenia w transporcie drogowym, które rejestrują czas pracy kierowców oraz monitorują przestrzeganie przepisów o czasie prowadzenia pojazdu i odpoczynku. Pomimo ich zaawansowanej technologii, eksploatacja tachografów cyfrowych wiąże się z licznymi błędami, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Według danych Inspekcji Transportu Drogowego, najczęściej popełniane naruszenia dotyczą błędów w obsłudze urządzeń, manipulacji danymi oraz nieprawidłowej konserwacji. Znajomość typowych problemów i sposobów ich unikania jest kluczowa dla każdego kierowcy zawodowego i przedsiębiorcy transportowego, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami oraz uniknąć dotkliwych kar finansowych.
Źródło: EUR-Lex - Baza aktów prawnych Unii Europejskiej.
Artykuł zawiera streszczenie Rozporządzenia (UE) nr 165/2014 – przepisy dotyczące tachografów stosowanych w transporcie drogowym.