Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Transport międzynarodowy w obszarze Unii Europejskiej podlega szczególnemu reżimowi prawnemu, który umożliwia swobodny przepływ towarów i środków transportu bez obciążeń celnych. Ta zasada funkcjonowania UE, oparta na koncepcji unii celnej i jednolitego rynku wewnętrznego, stanowi jeden z kluczowych filarów integracji europejskiej. Brak opłat celnych na autobusy i samochody ciężarowe w przewozach między krajami członkowskimi nie jest przypadkowy, lecz wynika z głęboko zakorzenionych w prawie pierwotnym UE zasad prawnych oraz szczegółowych regulacji zawartych w aktach wtórnych.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Hamowanie 40-tonowej ciężarówki to wyzwanie, które na drodze zmienia się w realne ryzyko – zwłaszcza gdy warunki przestają sprzyjać kierowcy. Wielu uczestników ruchu bagatelizuje, jak bardzo droga zatrzymania rośnie wraz z masą pojazdu i prędkością. Tymczasem, dla zestawów ciężarowych każda sekunda, każdy metr oraz każdy techniczny niuans może być różnicą między bezpiecznym manewrem a tragicznym zdarzeniem. W artykule przyjrzymy się, jak wygląda realna droga zatrzymania ciężkich pojazdów, co faktycznie wpływa na jej długość i jak wytyczne prawa oraz technologie mają ograniczać ryzyko na drogach. To wiedza nie tylko dla profesjonalistów transportu – jej zrozumienie może uratować życie.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Granice zawsze były barierą celną dla przemieszczania się między państwami pojazdów samochodowych. Dopiero przez wprowadzenie karnetu CPD problem ten został rozwiązany. Ten międzynarodowy dokument celny, określany mianem „paszportu dla pojazdu", stanowi jedyną oficjalną drogę czasowego, bezcłowego wjazdu pojazdów zarejestrowanych w określonym kraju (również w Polsce) do ponad 70 krajów Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Oceanii. Bez karnetu CPD przekroczenie granicy pojazdem wiąże się z koniecznością uiszczenia wysokich opłat celnych, które mogą wielokrotnie przewyższać wartość samego pojazdu. System CPD, uregulowany Załącznikiem C Konwencji Stambulskiej z 1990 roku, oferuje nie tylko oszczędności finansowe, ale przede wszystkim pewność prawną i proceduralne bezpieczeństwo podczas podróżowania lub wykonywania zawodu pojazdem po świecie. W artykule omówiono sytuacje, kiedy musi on być stosowany.

Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Hamowanie zestawem o masie kilkudziesięciu ton to nie tylko kwestia nacisku na pedał – to sztuka zarządzania energią, przyczepnością i temperaturą układu. Prawidłowe techniki znacząco skracają drogę hamowania, zmniejszają zużycie komponentów i podnoszą bezpieczeństwo całej operacji. Ten przewodnik krok po kroku łączy praktykę jazdy z wymaganiami prawnymi i zasadami eksploatacji, aby pomóc kierowcom oraz dyspozytorom działać skutecznie i zgodnie z przepisami. Poznasz kolejność działań, dobór narzędzi (hamulec zasadniczy, retarder, ABS/EBS) i najczęściej popełniane błędy, których warto unikać.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Transport międzynarodowy towarów pod osłoną procedury tranzytu zewnętrznego T1 wymaga szczególnej precyzji w doborze odpowiednich środków transportu. Wymagania techniczne dla pojazdów przewożących towary na T1 stanowią ważny element zapewniający bezpieczeństwo ładunku oraz sprawność procedur celnych na granicach międzynarodowych. System dokumentu T1, wprowadzony w ramach unijnych procedur celnych, nakłada szczegółowe wymagania na pojazdy, które muszą spełniać określone kryteria konstrukcyjne, bezpieczeństwa oraz wyposażenia, aby móc przewozić towary nieunijne przez terytorium Wspólnoty Europejskiej.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
W dobie szybkiego postępu technologicznego i dynamicznie zmieniającego się krajobrazu transportu, autonomiczne samochody ciężarowe stają się coraz bardziej popularnym tematem rozmów. Ale czym one dokładnie są? Jak działają? I co oznaczają dla przyszłości branży transportowej? W tym artykule przeanalizujemy te kwestie, aby przybliżyć Ci tę fascynującą innowację.