Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

adr-umowa-czesc9.jpg

Umowa ADR - Część 9 - Wymagania dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Część 9 Umowy ADR stanowi najobszerniejszą i najbardziej techniczną specyfikację konstruowania, zatwierdzania oraz eksploatacji pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych, ustanawiając kompleksowe standardy inżynierskie dla każdego elementu konstrukcyjnego, od instalacji elektrycznej przez układy hamulcowe aż po wyspecjalizowane wyposażenie przeciwpożarowe. W przeciwieństwie do pozostałych części umowy, które koncentrują się na klasyfikacji towarów i procedurach operacyjnych, część 9 określa precyzyjne wymagania techniczne dla różnych kategorii pojazdów specjalistycznych, wprowadzając szczegółową typologię pojazdu EX/II, EX/III, FL, AT oraz MEMU, z których każdy musi spełniać unikalne standardy konstrukcyjne dopasowane do specyfiki przewożonych materiałów niebezpiecznych. Znajomość przepisów części 9 jest niezbędna dla konstruktorów pojazdów specjalistycznych, producentów wyposażenia transportowego, organów certyfikujących oraz przedsiębiorców planujących inwestycje w flotę do przewozu towarów niebezpiecznych. Niniejszy artykuł prezentuje systematyczne omówienie najważniejszych elementów części 9 umowy ADR w oparciu o aktualne przepisy prawne, koncentrując się na praktycznych aspektach implementacji wymagań konstrukcyjnych oraz procedurach uzyskiwania świadectw dopuszczenia niezbędnych do legalnej eksploatacji pojazdów specjalistycznych w międzynarodowym transporcie towarów niebezpiecznych.

Spis treści

  1. Struktura i zakres części 9 umowy ADR
  2. Dział 9.1 - Definicje i wymagania dotyczące zatwierdzenia
  3. System świadectw dopuszczenia pojazdów
  4. Dział 9.2 - Wymagania konstrukcyjne pojazdów
  5. Wyposażenie elektryczne i układy hamulcowe
  6. Działy 9.3-9.5 - Wymagania dla pojazdów specjalistycznych
  7. Działy 9.6-9.8 - Pojazdy-cysterny i MEMU
  8. Procedury badań i certyfikacji

Struktura i zakres części 9 umowy ADR

Miejsce części 9 w systemie ADR

Zgodnie z przepisem 1.1.1 umowy ADR, załączniki A i B składają się z dziewięciu części, przy czym załącznik B zawiera części 8 i 9. Część 9 zatytułowana "Wymagania dotyczące konstrukcji i zatwierdzenia pojazdów" stanowi techniczne uzupełnienie wymagań operacyjnych określonych w części 8, koncentrując się na aspektach konstrukcyjnych i certyfikacyjnych środków transportu.

Podział części 9 na działy

Część 9 umowy ADR składa się z ośmiu głównych działów regulujących systematycznie wszystkie aspekty konstrukcyjne i certyfikacyjne:

  1. Dział 9.1 - Zakres, definicje i wymagania dotyczące zatwierdzenia pojazdów.
  2. Dział 9.2 - Wymagania dotyczące konstrukcji pojazdów.
  3. Dział 9.3 - Wymagania dodatkowe dla pojazdów EX/II lub EX/III przeznaczonych do przewozu materiałów wybuchowych.
  4. Dział 9.4 - Wymagania dodatkowe dla pojazdów kompletnych lub skompletowanych przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłek.
  5. Dział 9.5 - Wymagania dodatkowe dla pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych stałych luzem.
  6. Dział 9.6 - Wymagania dodatkowe dla pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów w temperaturze kontrolowanej.
  7. Dział 9.7 - Wymagania dodatkowe dla cystern stałych, pojazdów-baterii i pojazdów kompletnych.
  8. Dział 9.8 - Wymagania dodatkowe dotyczące kompletnych i skompletowanych MEMU.

Zakres stosowania części 9

Zgodnie z przepisem 9.1.1.1, wymagania zawarte w części 9 mają zastosowanie do pojazdów kategorii N i O, zdefiniowanych w Jednolitej Rezolucji Dotyczącej Konstrukcji Pojazdów (R.E.3), przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych. Wymagania te odnoszą się do pojazdów, ich konstrukcji, zatwierdzania typu, zatwierdzenia ADR i corocznych badań technicznych.

Dział 9.1 - Definicje i wymagania dotyczące zatwierdzenia

Definicje podstawowych typów pojazdów

Zgodnie z przepisem 9.1.1.2, w rozumieniu części 9 obowiązują następujące definicje podstawowych typów pojazdów specjalistycznych:

Pojazd MEMU

"MEMU" oznacza pojazd zgodny z definicją ruchomej jednostki do wytwarzania materiałów wybuchowych, podaną w 1.2.1.

 

Pojazdy EX/II i EX/III

"Pojazd EX/II" lub "pojazd EX/III" oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów wybuchowych i przedmiotów z materiałami wybuchowymi klasy 1.

 

Pojazd FL

"Pojazd FL" oznacza pojazd przeznaczony do przewozu:

  1. Materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 60°C (z wyjątkiem UN 1202 oleju napędowego zgodnego z normą EN 590:2013 + AC:2014, oleju gazowego i oleju opałowego lekkiego) w cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych o pojemności większej niż 1 m³ lub w kontenerach-cysternach lub cysternach przenośnych o pojemności jednostkowej większej niż 3 m³.
  2. Gazów palnych w cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych o pojemności większej niż 1 m³ lub w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC o pojemności jednostkowej większej niż 3 m³.
  3. Pojazd-baterię przeznaczony do przewozu gazów palnych o pojemności całkowitej większej niż 1 m³.
  4. Nadtlenku wodoru, roztwór wodny stabilizowany, o zawartości nadtlenku wodoru wyższej niż 60% (klasa 5.1, UN 2015) w cysternach stałych lub cysternach odejmowalnych o pojemności większej niż 1 m³ lub w kontenerach-cysternach lub cysternach przenośnych o pojemności jednostkowej większej niż 3 m³.

Pojazd AT

"Pojazd AT" oznacza:

  1. Pojazd, inny niż pojazd EX/III lub FL oraz inny niż MEMU, przeznaczony do przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach stałych, cysternach odejmowalnych o pojemności większej niż 1 m³ lub w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC o pojemności jednostkowej większej niż 3 m³.
  2. Pojazd-baterię, inny niż pojazd FL, o pojemności całkowitej większej niż 1 m³.

Kategorie pojazdów według stanu technicznego

Zgodnie z przepisem 9.1.1.2, rozróżnia się następujące kategorie pojazdów według stanu technicznego:

  1. "Pojazd kompletny" - pojazd, który nie wymaga dalszej kompletacji (np. powstałe w wyniku jednoetapowego procesu budowy: furgony, samochody ciężarowe, ciągniki, przyczepy).
  2. "Pojazd niekompletny" - pojazd, który nadal wymaga dalszej kompletacji, w co najmniej jednym etapie (np. podwozie z kabiną, podwozie przyczepy).
  3. "Pojazd skompletowany" - pojazd powstały w wyniku wieloetapowego procesu (np. podwozie lub podwozie z kabiną zabudowane nadwoziem).

Definicje certyfikacyjne

Zgodnie z przepisem 9.1.1.2, w zakresie certyfikacji obowiązują następujące definicje:

  1. "Zatwierdzony typ pojazdu" - pojazd, zatwierdzony zgodnie z Regulaminem Nr 105 EKG ONZ.
  2. "Zatwierdzenie ADR" - świadectwo wydane przez właściwą władzę Umawiającej się Strony ADR, oznaczające, że pojedynczy pojazd przeznaczony do przewozu towarów niebezpiecznych spełnia odpowiednie wymagania techniczne niniejszej części dla pojazdu EX/II, EX/III, FL lub AT lub dla MEMU.

System świadectw dopuszczenia pojazdów

Wymagania dotyczące zatwierdzenia pojazdów

Zgodnie z przepisem 9.1.2.1, pojazdy EX/II, EX/III, FL, AT i MEMU powinny spełniać odpowiednie wymagania części 9. Każdy pojazd kompletny lub skompletowany powinien być poddany pierwszemu badaniu technicznemu przeprowadzonemu przez właściwą władzę, zgodnie z wymaganiami niniejszego działu, w celu potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami technicznymi działów 9.2 do 9.8.

Odstępstwa od pierwszego badania technicznego

Zgodnie z przepisem 9.1.2.1, właściwa władza może odstąpić od przeprowadzenia pierwszego badania technicznego ciągnika siodłowego posiadającego homologację typu zgodnie z 9.1.2.2, jeżeli została wydana deklaracja zgodności tego ciągnika z wymaganiami działu 9.2 przez producenta, upoważnionego przedstawiciela producenta lub jednostkę uznaną przez właściwą władzę.

Wzór świadectwa dopuszczenia

Zgodnie z przepisem 9.1.3.5, świadectwo dopuszczenia pojazdów przewożących niektóre towary niebezpieczne powinno zawierać następujące elementy:

  1. Numer świadectwa.
  2. Producent pojazdu.
  3. Numer identyfikacyjny pojazdu.
  4. Numer rejestracyjny (jeżeli występuje).
  5. Nazwa i adres przewoźnika, użytkownika lub właściciela.
  6. Opis pojazdu.
  7. Oznaczenie pojazdu zgodnie z 9.1.1.2 ADR (EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU).
  8. Układ hamowania długotrwałego.
  9. Opis cysterny (jeżeli występuje).
  10. Towary niebezpieczne dopuszczone do przewozu.
  11. Uwagi.
  12. Ważność świadectwa.

Dział 9.2 - Wymagania konstrukcyjne pojazdów

Zgodność z wymaganiami działu 9.2

Zgodnie z przepisem 9.2.1.1, pojazdy EX/II, EX/III, FL i AT powinny spełniać wymagania niniejszego działu, zgodnie z tabelą określającą szczegółowe wymagania techniczne. W przypadku pojazdów innych niż pojazdy EX/II, EX/III, FL i AT:

  1. Wymagania podane w 9.2.3.1.1 (wyposażenie układów hamulcowych zgodne z Regulaminem Nr 13 EKG ONZ lub Dyrektywą 71/320/EWG) mają zastosowanie do wszystkich pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po 30 czerwca 1997 r.
  2. Wymagania podane w 9.2.5 (urządzenia ograniczające prędkość zgodne z Regulaminem Nr 89 EKG ONZ lub Dyrektywą 92/24/EWG) mają zastosowanie do wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 1987 r. oraz wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i nieprzekraczającej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2007 r.

Wymagania dla MEMU

Zgodnie z przepisem 9.2.1.2, MEMU powinny spełniać wymagania niniejszego działu dotyczące pojazdów EX/III.

Wyposażenie elektryczne i układy hamulcowe

Przepisy ogólne dotyczące wyposażenia elektrycznego

Zgodnie z przepisem 9.2.2.1, instalacja elektryczna powinna być zaprojektowana, zbudowana i zabezpieczona w taki sposób, aby uniemożliwić wywołanie niezamierzonego zapłonu lub zwarcia w normalnych warunkach użytkowania pojazdów. Cała instalacja elektryczna powinna spełniać wymagania przepisów od 9.2.2.2 do 9.2.2.9, zgodnie z tabelą podaną w 9.2.1.

Przewody elektryczne

Zgodnie z przepisem 9.2.2.2.1, żaden przewód w obwodzie elektrycznym nie powinien być obciążany natężeniem prądu ponad ten, na jaki został zaprojektowany. Przewody powinny spełniać następujące wymagania:

  1. Być odpowiednio izolowane.
  2. Być odpowiednie do warunków panujących w miejscu ich zastosowania w pojeździe, takich jak zakres temperatur i warunki odporności chemicznej wobec cieczy, określone w normach ISO 16750-4:2010 i ISO 16750-5:2010.
  3. Spełniać wymagania normy ISO 6722-1:2011 + Cor 01:2012 lub ISO 6722-2:2013.
  4. Być pewnie zamocowane i poprowadzone w sposób zapewniający ich zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi i termicznymi.

Główny wyłącznik akumulatora

Zgodnie z przepisem 9.2.2.8, wyłącznik przerywający obwody elektryczne powinien być umieszczony możliwie najbliżej akumulatora. Urządzenie sterujące powinno być zainstalowane w kabinie kierowcy, być łatwo dostępne dla kierowcy, wyraźnie oznaczone i zabezpieczone przed przypadkowym użyciem.

Przepisy ogólne układu hamulcowego

Zgodnie z przepisem 9.2.3.1.1, pojazdy samochodowe oraz przyczepy przeznaczone do użycia jako jednostki transportowe przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych, powinny spełniać wszystkie odpowiednie wymagania techniczne Regulaminu Nr 13 EKG ONZ wraz ze zmianami obowiązującymi od dat ich wejścia w życie podanych w wymienionym regulaminie.

Działy 9.3-9.5 - Wymagania dla pojazdów specjalistycznych

Materiały użyte do budowy nadwozia pojazdów EX

Zgodnie z przepisem 9.3.1, do budowy nadwozia pojazdów EX/II i EX/III nie powinny być używane materiały, które w kontakcie z przewożonymi materiałami wybuchowymi mogą tworzyć niebezpieczne związki.

Wymagania dla pojazdów EX/II

Zgodnie z przepisem 9.3.3, pojazdy EX/II powinny być tak zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, aby przewożone materiały wybuchowe były zabezpieczone przed zagrożeniami zewnętrznymi i wpływami atmosferycznymi. Pojazdy powinny być zamknięte lub przykryte opończą. Opończa powinna być wykonana z materiału odpornego na rozdarcie, nieprzepuszczalnego i trudno zapalnego.

Wymagania dla pojazdów EX/III

Zgodnie z przepisem 9.3.4.1, pojazdy EX/III powinny być tak zaprojektowane, zbudowane i wyposażone, aby przewożone materiały wybuchowe były zabezpieczone przed zagrożeniami zewnętrznymi i wpływami atmosferycznymi. Pojazdy powinny być zamknięte. Kabina kierowcy powinna być oddzielona pełną ścianą od przedziału ładunkowego.

Konstrukcja przedziału ładunkowego EX/III

Zgodnie z przepisem 9.3.4.2, przedział ładunkowy powinien być wykonany z materiału o grubości nie mniej niż 10 mm, odpornego na ciepło i ogień. Wymaganie to uważa się za spełnione, jeżeli materiał zaliczony jest do klasy B-s3-d2 zgodnie z normą EN 13501-1:2007+A1:2009. Jeżeli przedział ładunkowy wykonany jest z metalu, to jego wnętrze powinno być pokryte materiałem spełniającym te same wymagania.

Wyposażenie elektryczne pojazdów EX

Zgodnie z przepisem 9.3.7.2, instalacja elektryczna wewnątrz przedziału ładunkowego pojazdów EX powinna być pyłoszczelna (min. IP 54). Dla przewozu przedmiotów grupy zgodności J, wymagany jest minimum stopień ochrony IP 65.

Działy 9.6-9.8 - Pojazdy-cysterny i MEMU

Wymagania dla pojazdów do przewozu materiałów w temperaturze kontrolowanej

Zgodnie z przepisem 9.6.1, pojazdy izolowane cieplnie, chłodzone mechanicznie lub niemechanicznie, muszą spełniać następujące warunki:

  1. Właściwości izolacyjne i wydajność chłodzenia muszą zapewniać utrzymanie temperatury kontrolowanej. Ogólny współczynnik przenikania ciepła dla przedziału ładunkowego nie może przekraczać 0,4 W/m²K.
  2. Pojazd musi być wyposażony tak, aby opary przewożonych materiałów i czynnika chłodzącego nie przenikały do kabiny kierowcy.
  3. Musi być wyposażony w urządzenie kontrolno-pomiarowe umożliwiające pomiar temperatury w przedziale ładunkowym z kabiny kierowcy.
  4. W przypadku ryzyka wzrostu ciśnienia, przedział ładunkowy musi mieć otwory wentylacyjne lub zawory odpowietrzające.
  5. Czynnik chłodzący nie może być palny.
  6. W przypadku chłodzenia mechanicznego, urządzenie chłodzące musi działać niezależnie od pracy silnika.

Uziemienie pojazdów FL

Zgodnie z przepisem 9.7.4, zbiorniki pojazdów-cystern FL i elementy pojazdu-baterii FL z metalu lub tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem muszą być połączone z podwoziem za pomocą dobrego złącza elektrycznego. Niedozwolone są połączenia metali powodujące korozję elektrochemiczną.

Stateczność pojazdów-cystern

Zgodnie z przepisem 9.7.5.1, całkowita szerokość powierzchni oparcia o podłoże musi wynosić nie mniej niż 90% wysokości środka ciężkości dla obciążonego pojazdu-cysterny. Masa przypadająca na osie załadowanej naczepy nie może przekraczać 60% dopuszczalnej masy całkowitej zestawu.

Wymagania dodatkowe dla MEMU

Zgodnie z przepisem 9.8.7.1, przedział silnikowy MEMU musi być wyposażony w automatyczne urządzenie gaśnicze. Dodatkowo muszą być zastosowane metalowe osłony termiczne chroniące ładunek przed pożarem opon.

Procedury badań i certyfikacji

Proces uzyskiwania świadectwa dopuszczenia

Zgodnie z polskimi przepisami wykonawczymi, świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR wydaje Transportowy Dozór Techniczny. Opłata za wydanie świadectwa dopuszczenia wynosi 175 zł. Wymagane załączniki do wniosku obejmują:

  1. Oryginał zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.
  2. Kopię protokołu sporządzonego przez TDT w sprawie przeprowadzonego badania potwierdzającego zgodność z wymogami ADR.
  3. Potwierdzenie wniesienia opłat przewidzianych w ustawie o dozorze technicznym.
  4. Potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie świadectwa.
  5. Kopię dowodu rejestracyjnego.

Ważność świadectwa dopuszczenia

Zgodnie z przepisem 9.1.3.4, ważność świadectwa dopuszczenia powinna wygasać nie później niż po upływie jednego roku od daty badania technicznego poprzedzającego jego wystawienie. Następny okres ważności świadectwa powinien być liczony od daty wygaśnięcia jego ważności, pod warunkiem, że badanie techniczne zostało przeprowadzone w ciągu jednego miesiąca przed lub po tej dacie.

Wzajemne uznawanie świadectw

Zgodnie z przepisem 9.1.3.2, świadectwo dopuszczenia wystawione przez właściwą władzę jednej z Umawiających się Stron ADR dla pojazdu zarejestrowanego na jej terytorium, powinno być uznawane przez właściwe władze pozostałych Umawiających się Stron ADR przez cały okres jego ważności.

Podsumowanie

Część 9 umowy ADR stanowi szczegółowy system wymagań konstrukcyjnych i certyfikacyjnych dla pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych, ustanawiając precyzyjne standardy techniczne dostosowane do specyfiki różnych klas materiałów oraz poziomów ryzyka związanego z ich transportem.

Przedsiębiorcy planujący inwestycje w pojazdy specjalistyczne powinni w pierwszej kolejności właściwie zidentyfikować typ pojazdu wymagany dla planowanych do przewozu towarów, rozróżniając między pojazdami FL dla materiałów palnych, AT dla pozostałych towarów w cysternach, EX/II i EX/III dla materiałów wybuchowych oraz MEMU dla ruchomych jednostek wytwarzania materiałów wybuchowych.

Duże znaczenie ma zrozumienie hierarchii wymagań konstrukcyjnych - pojazdy FL wymagają najbardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, włączając wyspecjalizowane wyposażenie elektryczne dostosowane do stref wybuchowych, główne wyłączniki akumulatora oraz systemy zapobiegające ryzyku pożarowemu, podczas gdy pojazdy AT mają mniej restrykcyjne wymagania techniczne.

Praktyczne zastosowanie przepisów części 9 wymaga systematycznego podejścia do procesu certyfikacji - rozpoczynając od właściwego doboru producenta spełniającego wymagania homologacji typu, poprzez przeprowadzenie pierwszego badania technicznego przez właściwą władzę, aż po uzyskanie świadectwa dopuszczenia ADR oraz implementację systemu corocznych badań technicznych.

Szczególną uwagę należy zwrócić na wymagania instalacji elektrycznej określone w dziale 9.2.2, które dla pojazdów FL wymagają zastosowania wyposażenia przystosowanego do pracy w strefach niebezpiecznych zgodnie z normą IEC 60079, oraz na przepisy dotyczące układów hamulcowych, które muszą spełniać wymagania Regulaminu Nr 13 EKG ONZ z dodatkowymi wymaganiami dla układów hamowania długotrwałego.

Regularne monitorowanie zmian w przepisach konstrukcyjnych oraz właściwa interpretacja wymagań certyfikacyjnych stanowi niezbędny element profesjonalnego zarządzania flotą pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych, zapewniając jednocześnie zgodność z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa oraz efektywność ekonomiczną inwestycji w wyspecjalizowany tabor transportowy.

Spis źródeł

  1. Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r. - Załącznik B, Część 9 Wymagania dotyczące konstrukcji i zatwierdzenia pojazdów.
  2. Część 9 Wymagania dotyczące konstrukcji i zatwierdzenia pojazdów (gov.pl).
  3. Struktura załączników A i B do ADR, części od 1 do 9 (piskp.pl).
  4. Transportowy Dozór Techniczny, "Świadectwa ADR", 12 sierpnia 2025.
  5. ADR Partner, "Pojazdy elektryczne dopuszczone do realizowania przewozów ADR", 17 maja 2025.
  6. Warsztat, "Przewóz towarów niebezpiecznych (cz. 2) – dodatkowe badanie techniczne pojazdów", 3 października 2025.
  7. Transportowy Dozór Techniczny, "Świadectwa ADR - wydawanie i przedłużanie", 20 sierpnia 2025.
  8. Niebezpieczna Logistyka, "Świadectwo ADR - dopuszczenie pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych".

#CzęśćDziewiąta #WymaganiaKonstrukcyjne #PojazdyADR #ŚwiadectwoDopuszczenia #PojazduFL #PojazdyEX #MEMU

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.