Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

adr-czesc8.jpg

Umowa ADR - Część 8 - Przepisy dotyczące środków transportu i operacji transportowych

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Część 8 Umowy ADR stanowi kluczowy komponent systemu kontroli i bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych, regulując kompleksowo wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania oraz dokumentacji niezbędnej do bezpiecznej realizacji operacji przewozowych. W przeciwieństwie do pozostałych części umowy, które koncentrują się na aspektach klasyfikacyjnych i technicznych, część 8 określa praktyczne standardy przygotowania zawodowego kierowców, procedury kontroli oraz systemy nadzoru administracyjnego, tworząc fundament operacyjny dla zapewnienia zgodności z międzynarodowymi przepisami bezpieczeństwa. Znajomość przepisów części 8 jest niezbędna dla kierowców wykonujących przewozy specjalistyczne, przedsiębiorców odpowiedzialnych za szkolenia oraz organów kontrolnych weryfikujących zgodność operacji transportowych z wymaganiami umowy. Niniejszy artykuł prezentuje systematyczne omówienie najważniejszych elementów części 8 umowy ADR w oparciu o aktualne przepisy prawne, koncentrując się na praktycznych aspektach implementacji wymagań kontrolnych w codziennej działalności przewozowej oraz proceduralnych standardach zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych.

Spis treści

  1. Struktura i zakres części 8 umowy ADR
  2. Dział 8.1 - Wymagania ogólne dotyczące jednostek transportowych
  3. Dokumentacja przewozowa i wyposażenie
  4. Dział 8.2 - Wymagania dotyczące szkolenia załogi pojazdu
  5. Systemy certyfikacji i egzaminowania kierowców
  6. Działy 8.3-8.4 - Wymagania operacyjne i nadzorowanie
  7. Dział 8.5 - Wymagania dodatkowe dla specyficznych klas
  8. Dział 8.6 - Ograniczenia przejazdu przez tunele

Struktura i zakres części 8 umowy ADR

Miejsce części 8 w systemie ADR

Zgodnie z przepisem 1.1.1 umowy ADR, załączniki A i B składają się z dziewięciu części, przy czym załącznik B zawiera części 8 i 9. Część 8 zatytułowana "Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji" stanowi operacyjne uzupełnienie wymagań technicznych określonych w załączniku A, koncentrując się na aspektach kontrolnych i proceduralnych.

Podział części 8 na działy

Część 8 umowy ADR składa się z sześciu głównych działów regulujących systematycznie wszystkie aspekty kontrolne i operacyjne:

  1. Dział 8.1 - Wymagania ogólne dotyczące jednostek transportowych oraz przewożonego wyposażenia.
  2. Dział 8.2 - Wymagania dotyczące szkolenia załogi pojazdu.
  3. Dział 8.3 - Inne wymagania, które powinny być spełnione przez załogę pojazdu.
  4. Dział 8.4 - Wymagania dotyczące nadzorowania pojazdów.
  5. Dział 8.5 - Wymagania dodatkowe dotyczące niektórych klas lub materiałów.
  6. Dział 8.6 - Ograniczenia przejazdu pojazdów przewożących towary niebezpieczne przez tunele drogowe.

Powiązanie z tabelą A działu 3.2

W kolumnie (19) tabeli A w dziale 3.2 wskazano przepisy szczególne części 8 mające zastosowanie do konkretnych towarów niebezpiecznych. Ten system odsyłaczy zapewnia precyzyjną identyfikację wymagań operacyjnych i kontrolnych dla każdego towaru niebezpiecznego.

Dział 8.1 - Wymagania ogólne dotyczące jednostek transportowych

Ograniczenia składu jednostek transportowych

Zgodnie z przepisem 8.1.1, jednostka transportowa załadowana towarami niebezpiecznymi w żadnym przypadku nie może zawierać więcej niż jedną przyczepę (lub naczepę). To fundamentalne ograniczenie wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniej manewrowości i kontroli nad pojazdem przewożącym materiały niebezpieczne.

Wymagana dokumentacja przewozowa

Zgodnie z przepisem 8.1.2.1, poza dokumentami wymaganymi na podstawie innych przepisów, w jednostce transportowej powinny być przewożone następujące dokumenty:

  1. Dokumenty przewozowe określone w 5.4.1, dotyczące wszystkich przewożonych towarów niebezpiecznych oraz, jeżeli jest to wymagane, certyfikat pakowania kontenera/pojazdu określony w 5.4.2.
  2. Instrukcje pisemne określone w 5.4.3.
  3. Dokumenty tożsamości wszystkich członków załogi pojazdu, zawierające ich fotografie, zgodnie z 1.10.1.4.

Dodatkowa dokumentacja specjalna

Zgodnie z przepisem 8.1.2.2, w przypadkach gdy przepisy ADR wymagają sporządzenia następujących dokumentów, powinny być one również przewożone w jednostce transportowej:

  1. Świadectwo zatwierdzenia określone w 9.1.3, dla każdej jednostki transportowej lub każdego wchodzącego w jej skład pojazdu.
  2. Zaświadczenie o przeszkoleniu kierowcy określone w 8.2.1.
  3. Kopia świadectwa dopuszczenia lub zatwierdzenia przez właściwą władzę, jeżeli jest ona
  4. wymagana na podstawie przepisów 5.4.1.2.1 (c), 5.4.1.2.1 (d) lub 5.4.1.2.3.3.

Dostępność instrukcji pisemnych

Zgodnie z przepisem 8.1.2.3, instrukcje pisemne określone w 5.4.3 powinny być przechowywane w taki sposób, aby były łatwo dostępne. Wymóg ten zapewnia szybki dostęp do procedur awaryjnych w sytuacjach kryzysowych.

Dokumentacja przewozowa i wyposażenie

Oznakowanie i nalepki ostrzegawcze

Zgodnie z przepisem 8.1.3, jednostki transportowe przewożące towary niebezpieczne powinny być oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze zgodnie z wymaganiami podanymi w dziale 5.3.

Wyposażenie przeciwpożarowe

Zgodnie z przepisem 8.1.4.1, następująca tabela określa minimalne wymagania dotyczące gaśnic przenośnych dla grup pożarów A, B i C:

Wyposażenie ochronne ogólne i indywidualne

Zgodnie z przepisem 8.1.5.2, w jednostce transportowej powinno być przewożone następujące wyposażenie:

Wyposażenie ochrony ogólnej

  1. Klin pod koła - dla każdego pojazdu, o odpowiednim rozmiarze w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz średnicy jego kół.
  2. Dwa stojące znaki ostrzegawcze - samopodpierające się.
  3. Płyn do płukania oczu - nie wymagany w przypadku nalepek ostrzegawczych o numerach 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2 i 2.3.

Wyposażenie dla każdego członka załogi pojazdu

  1. Kamizelka ostrzegawcza - np. określona w normie EN ISO 20471.
  2. Przenośne urządzenia oświetleniowe - zgodne z przepisami podanymi w 8.3.4.
  3. Para rękawic ochronnych.
  4. Ochrona oczu - np. okulary ochronne.

Dział 8.2 - Wymagania dotyczące szkolenia załogi pojazdu

Zakres i wymagania ogólne

Zgodnie z przepisem 8.2.1.1, kierowcy pojazdów przewożących towary niebezpieczne powinni posiadać zaświadczenie wydane przez właściwą władzę, stwierdzające, że przeszli oni kurs i zdali egzamin w zakresie wymagań, które powinny być spełnione podczas przewozu towarów niebezpiecznych.

Struktura szkolenia podstawowego

Zgodnie z przepisem 8.2.2.3.2, kurs podstawowy powinien obejmować co najmniej następujące tematy:

  1. Ogólne wymagania dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych.
  2. Główne rodzaje zagrożeń.
  3. Informacje na temat ochrony środowiska i kontroli przewozu odpadów.
  4. Działania zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa właściwe dla różnych rodzajów zagrożeń.
  5. Czynności, które należy podjąć po zaistnieniu wypadku (pierwsza pomoc, bezpieczeństwo ruchu drogowego, podstawowa wiedza na temat używania sprzętu ochronnego).
  6. Oznakowanie oraz umieszczanie nalepek ostrzegawczych i tablic barwy pomarańczowej.
  7. Co kierowca powinien, a czego nie powinien robić podczas przewozu towarów niebezpiecznych.
  8. Przeznaczenie i sposób działania wyposażenia technicznego pojazdów.
  9. Zakazy ładowania razem różnych towarów do tego samego pojazdu lub kontenera.
  10. Środki ostrożności, które powinny być podjęte podczas załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych.
  11. Ogólne informacje na temat odpowiedzialności cywilnej.
  12. Informacje na temat realizacji transportu kombinowanego.
  13. Manipulowanie sztukami przesyłek i ich układanie.
  14. Ograniczenia przejazdu przez tunele oraz instrukcje zachowania się w tunelach.
  15. Informacje związane z ochroną towarów niebezpiecznych.

Systemy certyfikacji i egzaminowania kierowców

Program kursu początkowego

Zgodnie z przepisem 8.2.2.4.1, minimalny czas trwania zajęć teoretycznych składających się na każdy kurs początkowy wynosi:

  1. Kurs podstawowy - 18 godzin lekcyjnych.
  2. Kurs specjalistyczny w zakresie przewozu w cysternach - 12 godzin lekcyjnych.
  3. Kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów i przedmiotów klasy 1 - 8 godzin lekcyjnych.
  4. Kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów promieniotwórczych klasy 7 - 8 godzin lekcyjnych.

Wymagania egzaminacyjne

Zgodnie z przepisem 8.2.2.7.1.6, egzamin powinien mieć formę pisemną lub stanowić połączenie egzaminu pisemnego i ustnego. W przypadku kursu podstawowego każdy egzaminowany powinien otrzymać nie mniej niż 25 pytań na piśmie. Jeżeli egzamin następuje po kursie doskonalącym, to każdy egzaminowany powinien otrzymać nie mniej niż 15 pytań na piśmie.

Ważność zaświadczeń

Zgodnie z przepisem 8.2.2.8.2, zaświadczenie o przeszkoleniu kierowcy powinno być ważne przez okres 5 lat od dnia, w którym kierowca złożył z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu ukończonego kursu początkowego podstawowego lub zintegrowanego.

Działy 8.3-8.4 - Wymagania operacyjne i nadzorowanie

Zakazy i ograniczenia dla załogi

Zgodnie z przepisami działu 8.3, załoga pojazdu podlega następującym ograniczeniom:

Zakaz przewożenia pasażerów

Zgodnie z przepisem 8.3.1, w jednostkach transportowych przewożących towary niebezpieczne, poza członkami załogi pojazdu, nie powinni być przewożeni żadni pasażerowie.

Zakaz otwierania sztuk przesyłek

Zgodnie z przepisem 8.3.3, zabrania się kierowcy i jego pomocnikowi otwierania sztuk przesyłek zawierających towary niebezpieczne.

Zakaz palenia

Zgodnie z przepisem 8.3.5, w czasie manipulowania ładunkiem zabronione jest palenie zarówno w pobliżu, jak też wewnątrz pojazdów. Niniejszy zakaz palenia ma również zastosowanie do używania elektronicznych papierosów i podobnych urządzeń.

Wymagania dotyczące nadzorowania pojazdów

Zgodnie z przepisem 8.4.1, pojazdy przewożące towary niebezpieczne w ilościach podanych w przepisach specjalnych S1(6) i S14 do S24 w dziale 8.5 powinny być nadzorowane lub mogą być zaparkowane bez nadzoru na parkingach strzeżonych lub na strzeżonych miejscach na terenie przedsiębiorstwa.

Hierarchia miejsc parkowania

W razie braku warunków strzeżonych, po odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu, może on być zaparkowany w wydzielonym miejscu, odpowiadającym warunkom określonym poniżej:

  1. Na parkingu samochodowym nadzorowanym przez personel, który został poinformowany o właściwościach ładunku i miejscu pobytu kierowcy.
  2. Na publicznym lub prywatnym parkingu samochodowym - gdzie pojazd nie jest narażony na uszkodzenie ze strony innych pojazdów.
  3. W odpowiednim miejscu położonym na otwartym terenie - oddzielonym od głównych dróg i budynków mieszkalnych, gdzie w normalnych warunkach nie przechodzą i nie gromadzą się ludzie.

Dział 8.5 - Wymagania dodatkowe dla specyficznych klas

Przepis szczególny S1 - Materiały wybuchowe klasy 1

Zgodnie z przepisem S1 działu 8.5, dla materiałów wybuchowych i przedmiotów z materiałami wybuchowymi klasy 1 obowiązują następujące wymagania dodatkowe:

Zakaz palenia i używania ognia

Zabrania się palenia, używania ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach przewożących materiały lub przedmioty klasy 1, w ich pobliżu, a także podczas załadunku i rozładunku tych materiałów lub przedmiotów. Niniejszy zakaz palenia ma również zastosowanie do używania papierosów elektronicznych i podobnych urządzeń.

Nadzorowanie pojazdów

Wymagania działu 8.4 mają zastosowanie tylko w przypadku gdy całkowita masa netto materiałów wybuchowych zawartych w materiałach i przedmiotach klasy 1 przewożonych w pojeździe przekracza limity podane dla poszczególnych podklas:

  1. Podklasa 1.1 - 0 kg.
  2. Podklasa 1.2 - 0 kg.
  3. Podklasa 1.3, grupa zgodności C - 0 kg.
  4. Podklasa 1.3, grupa zgodności inna niż C - 50 kg.
  5. Podklasa 1.4, inne niż podane poniżej - 50 kg.
  6. Podklasa 1.5 - 0 kg.
  7. Podklasa 1.6 - 50 kg.

Przepis szczególny S2 - Materiały zapalne ciekłe lub gazy palne

Zgodnie z przepisem S2 działu 8.5, dla materiałów zapalnych ciekłych lub gazów palnych obowiązują następujące wymagania dodatkowe:

Przenośne urządzenia oświetleniowe

Zabrania się wchodzenia do przedziału ładunkowego pojazdów zamkniętych przewożących materiały ciekłe o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 60°C z przenośnymi urządzeniami oświetleniowymi innymi niż zaprojektowane i wykonane w sposób uniemożliwiający zapalenie się palnych par i gazów.

Środki zapobiegające gromadzeniu się ładunków elektrostatycznych

W przypadku pojazdów FL, przed rozpoczęciem napełniania lub opróżniania cysterny należy zapewnić dobre połączenie elektryczne między podwoziem pojazdu a ziemią. Dodatkowo należy ograniczyć prędkość napełniania.

Dział 8.6 - Ograniczenia przejazdu przez tunele

Kategorie tuneli drogowych

Zgodnie z międzynarodowymi standardami, tunele drogowe klasyfikuje się w pięciu kategoriach A, B, C, D i E w zależności od poziomu ograniczeń dla przewozu towarów niebezpiecznych:

Tunel kategorii A

Nie ma ograniczeń dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych.

Tunel kategorii B

Ograniczenie dotyczy przewozu towarów niebezpiecznych zagrażających wybuchem o bardzo dużym zasięgu.

Tunel kategorii C

Ograniczenie dotyczy przewozu towarów niebezpiecznych zagrażających wybuchem o bardzo dużym zasięgu, wybuchem o dużym zasięgu lub działaniem trującym o dużym zasięgu.

Tunel kategorii D

Ograniczenie dotyczy przewozu towarów niebezpiecznych zagrażających wybuchem o bardzo dużym zasięgu, wybuchem o dużym zasięgu, działaniem trującym o dużym zasięgu lub dużym pożarem.

Tunel kategorii E

Ograniczenie dotyczy wszystkich towarów niebezpiecznych innych niż te, w przypadku których w kolumnie (15) tabeli A w dziale 3.2 widnieje znak "(-)" oraz w przypadku wszystkich towarów niebezpiecznych zgodnie z postanowieniami działu 3.4, jeżeli przewożona ilość przekracza 8 ton łącznej masy brutto na jednostkę transportową.

Przykład zastosowania

Ograniczenie dotyczy wszystkich towarów niebezpiecznych innych niż te, w przypadku których w kolumnie (15) tabeli A w dziale 3.2 widnieje znak "(-)" oraz w przypadku wszystkich towarów niebezpiecznych zgodnie z postanowieniami działu 3.4, jeżeli przewożona ilość przekracza 8 ton łącznej masy brutto na jednostkę transportową

Kody ograniczeń przewozu przez tunele

Większość towarów niebezpiecznych posiada przypisany kod ograniczeń od B do E. Niektóre towary niebezpieczne mają określone dwa kody ograniczeń w zależności od sposobu przewozu - jeden odnosi się do przewozu w cysternach, a drugi przewozu w sztukach przesyłek/luzem.

Przykład zastosowania

Zapis towaru w dokumentach przewozowych: UN 1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1 (3), I, (C/D)

Jeżeli w nawiasie są 2 litery (C/D) to pierwsza litera (C) dotyczy przewozu towaru niebezpiecznego w cysternie, a druga (D) przewozu w sztukach przesyłki.

Powyższy zapis oznacza:

    1. jeśli towar przewozimy w cysternie, musimy omijać tunele kategorii C, D i E; możemy przejechać przez tunele kategorii A i B;
    2. jeśli towar przewozimy innym przewozem, musimy omijać tunele kategorii D i E; możemy przejechać przez tunele kategorii A, B i C.

Zapis towaru w dokumentach przewozowych: UN 1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1 (3), I, (C/D)

Jeżeli w nawiasie są 2 litery (C/D) to pierwsza litera (C) dotyczy przewozu towaru niebezpiecznego w cysternie, a druga (D) przewozu w sztukach przesyłki.

Powyższy zapis oznacza:

    1. jeśli towar przewozimy w cysternie, musimy omijać tunele kategorii C, D i E; możemy przejechać przez tunele kategorii A i B;
    2. jeśli towar przewozimy innym przewozem, musimy omijać tunele kategorii D i E; możemy przejechać przez tunele kategorii A, B i C.

 

Podsumowanie

Część 8 umowy ADR stanowi kompleksowy system kontroli i certyfikacji w transporcie towarów niebezpiecznych, ustanawiając precyzyjne standardy przygotowania zawodowego kierowców oraz procedury nadzoru administracyjnego niezbędne do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego. Przedsiębiorcy działający w branży transportowej powinni w pierwszej kolejności opanować wymagania dotyczące dokumentacji przewozowej określone w dziale 8.1, szczególnie właściwą organizację instrukcji pisemnych oraz certyfikatów szkoleniowych, które stanowią podstawę kontroli administracyjnej.

Kluczowe znaczenie ma przestrzeganie standardów szkoleniowych określonych w dziale 8.2, które wymagają systematycznego podejścia do certyfikacji kierowców poprzez kursy podstawowe i specjalistyczne dostosowane do specyfiki przewożonych klas towarów niebezpiecznych. Praktyczne zastosowanie przepisów części 8 wymaga zrozumienia hierarchii wymagań operacyjnych - rozpoczynając od właściwego wyposażenia jednostek transportowych w gaśnice i sprzęt ochronny, poprzez przestrzeganie procedur nadzorowania pojazdów zgodnie z działem 8.4, aż po implementację ograniczeń przejazdu przez tunele określonych w dziale 8.6. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy szczególne działu 8.5 dotyczące specyficznych klas towarów, które mogą wymagać dodatkowych procedur szkoleniowych lub ograniczeń operacyjnych, szczególnie dla materiałów wybuchowych klasy 1 i materiałów promieniotwórczych klasy 7.

Regularne aktualizowanie certyfikatów szkoleniowych kierowców oraz właściwa interpretacja wymagań kontrolnych stanowi niezbędny element profesjonalnego zarządzania operacjami przewozu towarów niebezpiecznych, zapewniając jednocześnie zgodność z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa oraz skuteczną komunikację z organami nadzoru.

Spis źródeł

  1. Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r. - Załącznik B, Część 8 Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji.
  2. Część 8 Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji (piskp.pl, Dziennik Ustaw).
  3. Część 8 Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji (archiwum.patronat.pl).
  4. Struktury Umowy ADR - Załącznik A i Załącznik B, części 8 i 9 (janossowski.pl).
  5. Giełda Odpadów, "Kto może kontrolować przewóz ADR i jak wygląda kontrola?", 25 czerwca 2025.
  6. Poradnik Spedytora, "Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA do 31 grudnia 2022 roku", 23 listopada 2022.
  7. Najwyższa Izba Kontroli, "Wykonywanie zadań przez administrację publiczną w zakresie nadzoru i kontroli nad przewozem towarów niebezpiecznych".
  8. ADR Kurs, "Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA", 22 sierpnia 2015.
  9. Doradca ADR, "Doradztwo ADR – obowiązek prawny i praktyczna konieczność w transporcie materiałów niebezpiecznych", 14 lipca 2025.
  10. DGSA Info, "Doradca ADR Anna Łuczak - doradztwo ADR informacje".
  11. Niebezpieczna Logistyka, "Przejazd ADR przez tunele", 15 września 2024.

Hashtagi

#CzęśćÓsma #WymaganiaKontrolne #SzkolenieKierowców #DokumentacjaPrzewozowa #NadzorowaniePojazd #OgraniczeniaTunele #CertyfikacjaADR

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.