Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

adr-umowa-czesc7.jpg

Umowa ADR - Cześć 7 - Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Część 7 Umowy ADR stanowi operacyjne zwieńczenie całego systemu regulacji przewozu towarów niebezpiecznych, przekształcając teoretyczne klasyfikacje i wymagania techniczne w konkretne procedury eksploatacyjne dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem. W przeciwieństwie do pozostałych części umowy, które koncentrują się na aspektach klasyfikacyjnych, konstrukcyjnych i proceduralnych, część 7 określa praktyczne warunki realizacji operacji transportowych w rzeczywistych warunkach drogowych, uwzględniając różnorodność sposobów przewozu oraz specyfikę poszczególnych klas towarów niebezpiecznych. Znajomość przepisów części 7 jest niezbędna dla kierowców wykonujących przewozy, operatorów logistycznych planujących załadunek oraz organów kontrolnych weryfikujących zgodność operacji transportowych z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa. Niniejszy artykuł prezentuje systematyczne omówienie najważniejszych elementów części 7 umowy ADR w oparciu o aktualne przepisy prawne, koncentrując się na praktycznych aspektach implementacji wymagań eksploatacyjnych w codziennej działalności przewozowej oraz zasadach bezpiecznego manipulowania ładunkiem podczas całego cyklu transportowego.

Spis treści

  1. Struktura i zakres części 7 umowy ADR
  2. Dział 7.1 - Przepisy ogólne
  3. Dział 7.2 - Przewóz w sztukach przesyłek
  4. Przepisy szczególne dla przewozu sztuk przesyłek
  5. Dział 7.3 - Przewóz luzem
  6. Działy 7.4-7.5 - Przewóz w cysternach i manipulowanie ładunkiem
  7. Zakazy ładowania razem
  8. Przepisy szczegółowe dotyczące klas towarów

Struktura i zakres części 7 umowy ADR

Miejsce części 7 w systemie ADR

Zgodnie z przepisem 7.1.1 umowy ADR, przewóz towarów niebezpiecznych podlega obowiązkowemu użyciu określonego typu wyposażenia transportowego: w przypadku przewozu w sztukach przesyłek - zgodnie z przepisami działu 7.1 i działu 7.2, w przypadku przewozu luzem - zgodnie z przepisami działu 7.3, a w przypadku przewozu w cysternach - zgodnie z przepisami działu 7.4. Ponadto powinny być przestrzegane przepisy działu 7.5 dotyczące załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem.

Podział części 7 na działy

Część 7 umowy ADR składa się z pięciu głównych działów regulujących systematycznie wszystkie aspekty eksploatacyjne:

  1. Dział 7.1 - Przepisy ogólne i przepisy szczególne dotyczące kontrolowania temperatury.
  2. Dział 7.2 - Przepisy dotyczące przewozu w sztukach przesyłek.
  3. Dział 7.3 - Przepisy dotyczące przewozu luzem.
  4. Dział 7.4 - Przepisy dotyczące przewozu w cysternach.
  5. Dział 7.5 - Przepisy dotyczące załadunku, rozładunku i manipulowania ładunkiem.

Powiązanie z tabelą A działu 3.2

W kolumnach (16), (17) i (18) tabeli A w dziale 3.2 wskazano przepisy szczególne części 7 mające zastosowanie do konkretnych towarów niebezpiecznych (7.1.1). Ten system odsyłaczy zapewnia precyzyjną identyfikację wymagań operacyjnych dla każdego towaru niebezpiecznego.

Dział 7.1 - Przepisy ogólne

Wymagania dotyczące pojazdów

Zgodnie z przepisem 7.1.2, dodatkowo, poza przepisami części 7, pojazdy użyte do przewozu towarów niebezpiecznych powinny spełniać odpowiednie wymagania części 9 w zakresie ich projektowania, konstrukcji oraz - jeżeli jest to wymagane - w zakresie ich zatwierdzenia.

Wymagania dotyczące kontenerów wielkich

Zgodnie z przepisem 7.1.3, kontenery wielkie, cysterny przenośne, MEGC i kontenery-cysterny, odpowiadające definicji "kontenera" podanej w CSC (1972), nie mogą być użyte do przewozu towarów niebezpiecznych, jeżeli nie spełniają wymagań zawartych w przepisach CSC lub w odpowiednich Kartach UIC.

Zdatność kontenerów do użytku

Zgodnie z przepisem 7.1.4, kontener wielki może być użyty do przewozu tylko wtedy, gdy jest zdatny do użytku. Pojęciem "konstrukcyjnie zdatny do użytku" określa się kontener, który nie ma poważnych defektów takich elementów konstrukcyjnych, jak:

  1. Belki wzdłużne górne i dolne.
  2. Belki poprzeczne górne i dolne.
  3. Belki drzwi.
  4. Belki poprzeczne podłogi.
  5. Słupki narożne i naroża mocujące.

Za "poważne defekty" uważa się (7.1.4):

  1. Wszelkie wgniecenia lub wygięcia elementu konstrukcyjnego o głębokości większej niż 19 mm.
  2. Wszelkie pęknięcia lub załamania elementu konstrukcyjnego.
  3. Obecność więcej niż jednego miejsca połączenia lub niewłaściwie wykonanych połączeń.
  4. Zakleszczone, skręcone, połamane zawiasy drzwiowe i okucia, ich brak lub inną niesprawność.
  5. Nieszczelne uszczelki lub zamknięcia.
  6. Każde tak silne skręcenie konstrukcji, że nie jest możliwe prawidłowe ustawienie urządzenia przeładunkowego.

Wymagania dla kontenerów wielkich

Zgodnie z przepisem 7.1.5, kontenery wielkie powinny spełniać wymagania przewidziane dla nadwozi pojazdów podane w części 7 oraz odpowiednio w części 9, stosownie do przewożonego ładunku. W takim przypadku nadwozie pojazdu może nie spełniać tych wymagań.

Dział 7.2 - Przewóz w sztukach przesyłek

Rodzaje pojazdów i kontenerów

Zgodnie z przepisem 7.2.1, jeżeli nie postanowiono inaczej w 7.2.2 do 7.2.4, to sztuki przesyłek mogą być załadowane do:

  1. Pojazdów zamkniętych lub kontenerów zamkniętych.
  2. Pojazdów przykrytych opończą lub kontenerów przykrytych opończą.
  3. Pojazdów odkrytych lub kontenerów odkrytych.

Wymagania dotyczące ochrony przed wilgocią

Zgodnie z przepisem 7.2.2, sztuki przesyłek zawierające opakowania wykonane z materiałów wrażliwych na wilgoć, powinny być załadowane do pojazdów zamkniętych, pojazdów przykrytych opończą, kontenerów zamkniętych lub kontenerów przykrytych opończą.

Przepisy szczególne dla przewozu sztuk przesyłek

Przepis szczególny V1

Zgodnie z przepisem V1 działu 7.2.4, sztuki przesyłek powinny być załadowane do pojazdów zamkniętych, pojazdów przykrytych opończą, kontenerów zamkniętych lub kontenerów przykrytych opończą.

Przepis szczególny V2 - Materiały wybuchowe

Zgodnie z przepisem V2 działu 7.2.4, sztuki przesyłek mogą być załadowane jedynie do pojazdów EX/II lub EX/III, które spełniają odpowiedne wymagania części 9. Wybór pojazdu zależy od ilości towarów przeznaczonych do przewozu. Przyczepy, z wyjątkiem naczep, spełniające wymagania dla pojazdów EX/II lub EX/III, mogą być ciągnięte przez pojazdy samochodowe niespełniające tych wymagań.

Przepis szczególny V8 - Kontrolowanie temperatury

Zgodnie z przepisem V8 działu 7.2.4, materiały stabilizowane poprzez kontrolowanie temperatury powinny być nadawane w taki sposób, aby nie zostały przekroczone temperatury kontrolowane. Dobór środków użytych do kontroli temperatury podczas przewozu zależy od wielu czynników:

  1. Temperatura(-y) kontrolowana(-e) materiału(-ów) przeznaczonego(-ych) do przewozu.
  2. Różnica między temperaturą kontrolowaną i przewidywaną temperaturą otoczenia.
  3. Skuteczność izolacji termicznej.
  4. Czas trwania przewozu.
  5. Zapas bezpieczeństwa na wypadek opóźnienia podczas przewozu.

Metody kontrolowania temperatury

Odpowiednimi metodami przeciwdziałania przekroczeniu temperatury kontrolowanej są metody podane w kolejności od najmniej do najbardziej skutecznej (7.2.4 V8):

  1. R1 - izolacja termiczna, pod warunkiem, że temperatura początkowa materiału(-ów) jest wystarczająco niższa od temperatury kontrolowanej.
  2. R2 - izolacja termiczna i system chłodzenia niemechanicznego.
  3. R3 - izolacja termiczna i pojedynczy system chłodzenia mechanicznego.
  4. R4 - izolacja termiczna i złożony system chłodzenia składający się z systemów mechanicznego i niemechanicznego.
  5. R5 - izolacja termiczna i podwójny mechaniczny system chłodzenia.

Przepis szczególny V10-V14

Zgodnie z przepisami V10-V14 działu 7.2.4:

  1. V10 - DPPL powinny być przewożone w pojazdach zamkniętych, w pojazdach przykrytych opończą, w kontenerach zamkniętych lub w kontenerach przykrytych opończą.
  2. V11 - DPPL, inne niż metalowe lub ze sztywnego tworzywa sztucznego, powinny być przewożone w pojazdach zamkniętych.
  3. V12 - DPPL typu 31HZ2 powinny być przewożone w pojazdach zamkniętych lub w kontenerach zamkniętych.
  4. V13 - Materiały zapakowane w worki typów 5H1, 5L1 lub 5M1 powinny być przewożone w pojazdach zamkniętych lub w kontenerach zamkniętych.
  5. V14 - Do przewozu aerozoli w celu odzysku lub utylizacji powinny być użyte wyłącznie pojazdy odkryte, pojazdy wentylowane, kontenery odkryte lub kontenery wentylowane.

Dział 7.3 - Przewóz luzem

Warunki dopuszczenia przewozu luzem

Zgodnie z przepisem 7.3.1.1, towary niebezpieczne mogą być przewożone luzem w kontenerach do przewozu luzem, w kontenerach lub w pojazdach jedynie w następujących przypadkach:

  1. Jeżeli taki sposób przewozu jest wyraźnie dozwolony na podstawie przepisu szczególnego oznaczonego kodem BK lub odniesienia do konkretnego przepisu w kolumnie (10) tabeli A w dziale 3.2.
  2. Jeżeli taki sposób przewozu jest wyraźnie dozwolony na podstawie przepisu szczególnego oznaczonego kodem VC lub odniesienia do konkretnego przepisu w kolumnie (17) tabeli A w dziale 3.2.

Zakazy przewozu luzem

Zgodnie z przepisem 7.3.1.2, zabrania się przewozu luzem materiałów, które w temperaturach występujących podczas przewozu mogą przejść w stan ciekły.

Wymagania konstrukcyjne

Zgodnie z przepisem 7.3.1.3, kontenery do przewozu luzem, kontenery i nadwozia pojazdów powinny być pyłoszczelne oraz zamknięte w taki sposób, aby w normalnych warunkach przewozu obejmujących oddziaływania wibracji, zmiany temperatury, wilgotności lub ciśnienia, ich zawartość nie wydostała się na zewnątrz.

Kod BK - kontenery do przewozu luzem

Zgodnie z przepisem 7.3.2.1, kody BK1, BK2 i BK3 wskazane w kolumnie (10) tabeli A w dziale 3.2 mają następujące znaczenie:

  1. BK1 - Przewóz luzem dozwolony jest w kontenerach do przewozu luzem przykrytych opończą.
  2. BK2 - Przewóz luzem dozwolony jest w kontenerach do przewozu luzem zamkniętych.
  3. BK3 - Przewóz luzem dozwolony jest w kontenerach do przewozu luzem elastycznych.

Kod VC - pojazdy i kontenery

Zgodnie z przepisem 7.3.3.1, kody VC1, VC2 i VC3 wskazane w kolumnie (17) tabeli A w dziale 3.2 mają następujące znaczenie:

  1. VC1 - Przewóz luzem dozwolony jest w pojazdach przykrytych opończą, kontenerach przykrytych opończą lub kontenerach do przewozu luzem przykrytych opończą.
  2. VC2 - Przewóz luzem dozwolony jest w pojazdach zamkniętych, kontenerach zamkniętych lub kontenerach do przewozu luzem zamkniętych.
  3. VC3 - Przewóz luzem dozwolony jest w specjalnie wyposażonych pojazdach lub kontenerach zgodnie z warunkami ustalonymi przez właściwą władzę państwa pochodzenia.

Działy 7.4-7.5 - Przewóz w cysternach i manipulowanie ładunkiem

Przewóz w cysternach

Zgodnie z przepisem 7.4.1, towary niebezpieczne mogą być przewożone w cysternach tylko wtedy, gdy w kolumnach (10) lub (12) tabeli A w dziale 3.2 występuje kod cysterny lub, gdy właściwa władza zezwoliła na taki przewóz. Przewóz powinien odbywać się zgodnie z przepisami działów 4.2, 4.3, 4.4 lub 4.5.

Wybór typów pojazdów

Zgodnie z przepisem 7.4.2, pojazdy określone kodami EX/III, FL lub AT powinny być użyte zgodnie z następującymi zasadami:

  1. Jeżeli wymagany jest pojazd EX/III, to może być użyty jedynie pojazd EX/III.
  2. Jeżeli wymagany jest pojazd FL, to może być użyty jedynie pojazd FL.
  3. Jeżeli wymagany jest pojazd AT, to może być użyty pojazd AT lub FL.

Przepisy ogólne załadunku i rozładunku

Zgodnie z przepisem 7.5.1.1, pojazd i jego kierowca, a także, jeżeli występują, kontener, kontener do przewozu luzem, MEGC, kontener-cysterna i cysterna przenośna, po przyjeździe do miejsc załadunku lub rozładunku, powinny spełniać wymagania obowiązujących przepisów.

Warunki odmowy załadunku

Zgodnie z przepisem 7.5.1.2, załadunek nie powinien się odbyć, jeżeli:

  1. Sprawdzenie dokumentów wskazuje na niespełnienie wymagań.
  2. Oględziny pojazdu oraz wyposażenia wskazują na niespełnienie wymagań obowiązujących przepisów.

Przed załadunkiem, powierzchnia wewnętrzna i zewnętrzna pojazdu i kontenera powinny zostać sprawdzone w celu upewnienia się, że nie mają one uszkodzeń mogących naruszyć integralność pojazdu lub kontenera.

Zakazy ładowania razem

Tabela zakazów ładowania razem

Zgodnie z przepisem 7.5.2.1, sztuki przesyłek zaopatrzone w różne nalepki ostrzegawcze mogą zostać załadowane do tego samego pojazdu lub kontenera, tylko wtedy, gdy jest to dozwolone na podstawie tabeli utworzonej w oparciu o zastosowane nalepki ostrzegawcze.

 

 

Materiały wybuchowe klasy 1

Zgodnie z przepisem 7.5.2.2, sztuki przesyłek zawierające materiały lub przedmioty klasy 1, zaopatrzone w nalepkę ostrzegawczą zgodną ze wzorem nr 1, 1.4, 1.5 lub 1.6, które zaliczone są do różnych grup zgodności, mogą być ładowane razem do tego samego pojazdu lub kontenera tylko wtedy, gdy jest to dozwolone dla odpowiednich grup zgodności.

 

Ograniczenia dotyczące kontenerów

Zgodnie z przepisem 7.5.2.3, w zakresie stosowania zakazów ładowania razem do jednego pojazdu nie bierze się pod uwagę materiałów znajdujących się w kontenerach zamkniętych, o pełnych ścianach. Jednakże zakazy ładowania razem dotyczące materiałów wybuchowych mają również zastosowanie do towarów niebezpiecznych znajdujących się w kontenerze i innych towarów niebezpiecznych załadowanych do tego samego pojazdu.

Środki ostrożności wobec żywności

Zgodnie z przepisem 7.5.4, jeżeli w kolumnie (18) tabeli A w dziale 3.2 wskazany jest dla danego materiału przepis szczególny CV28, to należy przedsięwziąć określone środki ostrożności wobec żywności, artykułów spożywczych i karmy dla zwierząt.

Przepisy szczegółowe dotyczące klas towarów

Ograniczenia ilościowe dla materiałów wybuchowych

Zgodnie z przepisem 7.5.5.2.1, całkowita masa netto materiału wybuchowego, która może być przewożona w jednej jednostce transportowej, powinna być ograniczona zgodnie z odpowiednią tabelą. Ograniczenia są różne dla pojazdów EX/II i EX/III.

Materiały samoreaktywne i nadtlenki organiczne

Zgodnie z przepisem 7.5.5.3, maksymalna ilość nadtlenków organicznych klasy 5.2 i materiałów samoreaktywnych klasy 4.1 typów B, C, D, E lub F oraz materiałów polimeryzujących klasy 4.1 jest ograniczona do 20000 kg na jednostkę transportową.

Manipulowanie i układanie

Zgodnie z przepisem 7.5.7.1, pojazd i kontener powinny być wyposażone w elementy ułatwiające mocowanie towarów niebezpiecznych i manipulowanie nimi. Sztuki przesyłek zawierające materiały niebezpieczne powinny być umocowane przy użyciu odpowiednich urządzeń umożliwiających ich unieruchomienie w sposób zapobiegający przemieszczaniu podczas przewozu.

Zakaz palenia

Zgodnie z przepisem 7.5.9, podczas czynności ładunkowych zabronione jest palenie w pobliżu pojazdów i kontenerów a także w ich wnętrzu. Niniejszy zakaz palenia ma również zastosowanie do używania papierosów elektronicznych i podobnych urządzeń.

Środki zapobiegające gromadzeniu się ładunków elektrostatycznych

Zgodnie z przepisem 7.5.10, w przypadku gazów palnych, materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu 60 °C lub niższej oraz UN 1361 węgla, II grupy pakowania, przed rozpoczęciem napełniania lub opróżniania cysterny należy zapewnić dobre połączenie elektryczne pomiędzy podwoziem pojazdu a ziemią.

Przepisy CV - dodatkowe wymagania

Zgodnie z przepisem 7.5.11, dodatkowo mają zastosowanie następujące przepisy w przypadku, gdy są one wskazane dla danej pozycji w kolumnie (18) tabeli A w dziale 3.2:

CV1 - Operacje w miejscach publicznych

  1. Zabronione są operacje załadunku lub rozładunku towarów w miejscu publicznym w obszarze zabudowanym, bez specjalnego zezwolenia właściwych władz.
  2. Poza przypadkami pilnymi, zabronione są operacje w miejscu publicznym poza obszarem zabudowanym, bez wcześniejszego powiadomienia właściwych władz.

CV2 - Wymagania czystości

  1. Przed dokonaniem załadunku, powierzchnia ładunkowa pojazdu lub kontenera powinna zostać dokładnie oczyszczona.
  2. Zabrania się używania otwartego płomienia wewnątrz pojazdu lub kontenera oraz w ich pobliżu.

CV33 - Materiały promieniotwórcze

Szczególne wymagania dotyczące segregacji sztuk przesyłek, opakowań zbiorczych, kontenerów i cystern zawierających materiały promieniotwórcze, obejmujące odległości minimalne od miejsc pracy, osób postronnych, niewywołanych błon fotograficznych i worków pocztowych.

Podsumowanie

Część 7 umowy ADR stanowi praktyczny przewodnik realizacji operacji transportowych towarów niebezpiecznych, przekładając wymagania techniczne i klasyfikacyjne na konkretne procedury eksploatacyjne dostosowane do różnych sposobów przewozu i specyfiki poszczególnych klas materiałów. Przedsiębiorcy działający w branży transportowej powinni w pierwszej kolejności opanować system kodów V, BK i VC określający wymagania dla różnych typów środków transportu, szczególnie właściwy dobór pojazdów zamkniętych, przykrytych opończą lub odkrytych w zależności od charakterystyki przewożonych towarów. Kluczowe znaczenie ma przestrzeganie zakazów ładowania razem określonych w działach 7.5.2, które stanowią podstawowy element zapobiegania niebezpiecznym reakcjom między różnymi klasami materiałów podczas przewozu. Praktyczne zastosowanie przepisów części 7 wymaga systematycznego podejścia - rozpoczynając od właściwego planowania tras i doboru środków transportu, poprzez przestrzeganie procedur załadunku i mocowania ładunku, aż po zapewnienie odpowiednich warunków kontrolowania temperatury dla materiałów wymagających stabilizacji termicznej. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy CV dotyczące specyficznych wymagań dla poszczególnych klas towarów, które mogą wymagać dodatkowych procedur bezpieczeństwa lub ograniczeń operacyjnych. Regularne szkolenie załóg w zakresie procedur manipulowania ładunkiem oraz właściwa interpretacja wymagań eksploatacyjnych stanowi niezbędny element profesjonalnego zarządzania operacjami przewozu towarów niebezpiecznych, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i ochronę środowiska naturalnego.

Spis źródeł

  1. Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r. - Załącznik A, Część 7 Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem.
  2. Część 7 Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem (gov.pl).
  3. Część 7 Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem (piskp.pl).
  4. Przepisy szczególne, "Materiały samoreaktywne i kontrolowanie temperatury V8", 2021.
  5. Doradca ADR, "Wyłączenie częściowe spod przepisów ADR", 1 stycznia 2010.
  6. Niebezpieczna Logistyka, "Segregacja towarów niebezpiecznych DGR", 30 września 2019.
  7. Niebezpieczna Logistyka, "Segregacja towarów niebezpiecznych", baza wiedzy.
  8. Oznakowanie substancji niebezpiecznych, Biuletyn Informacji Publicznej Poddębice, październik 2020.
  9. Logistyka.net.pl, "Materiały niebezpieczne, transport drogowy, umowa ADR", bank wiedzy.
  10. Część 3 Wykazy towarów niebezpiecznych, przepisy oraz wyłączenia szczególne (gov.pl).

Hashtagi

#CzęśćSiódma #PrzepisyEksploatacyjne #WarunkiPrzewozu #ZaładunekRozładunek #ZakazyŁadowaniaRazem #ManipulowanieŁadunkiem #KontrolowanieTemperatury

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.