Ubezpieczenie CARGO w transporcie rzeczy - co należy o nim wiedzieć?
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Transport towarów, niezależnie od tego czy realizowany jest na terenie kraju, czy poza jego granicami, nieuchronnie wiąże się z ekspozycją na szereg zagrożeń mogących skutkować uszkodzeniem, utratą lub całkowitym zniszczeniem przewożonego ładunku. Przy rosnącej wartości transportowanych przesyłek oraz coraz bardziej złożonych łańcuchów dostaw, przedsiębiorcy poszukują skutecznych mechanizmów zabezpieczających ich interesy majątkowe. Ubezpieczenie CARGO stanowi jeden z najważniejszych instrumentów ochrony finansowej, oferujący właścicielom towarów kompleksowe wsparcie w sytuacjach, gdy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika okazuje się niewystarczające lub w ogóle nie znajduje zastosowania. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie kluczowych aspektów ubezpieczenia CARGO, wyjaśnienie różnic w stosunku do innych form ochrony w transporcie oraz przedstawienie praktycznych wskazówek dotyczących wyboru optymalnego zakresu pokrycia. Zrozumienie specyfiki tego ubezpieczenia pozwoli przedsiębiorcom na świadome podejmowanie decyzji biznesowych i skuteczne zarządzanie ryzykiem transportowym.
Spis treści
Czym jest ubezpieczenie CARGO i kogo dotyczy?
Fundamentalna różnica między ubezpieczeniem CARGO a ubezpieczeniem OC przewoźnika.
Zakres ochrony ubezpieczeniowej – warianty podstawowy, rozszerzony i pełny.
Formy ubezpieczenia CARGO – polisa jednostkowa, obrotowa i open cover.
Suma ubezpieczenia i wartość przedmiotu ubezpieczenia.
Ryzyka objęte ochroną i wyłączenia odpowiedzialności.
Klauzule dodatkowe rozszerzające ochronę ubezpieczeniową.
Instytutowe Klauzule Ładunkowe w transporcie międzynarodowym.
Procedura zgłaszania szkody i likwidacja odszkodowania.
Podstawy prawne ubezpieczenia CARGO w Polsce.
Incoterms a obowiązek ubezpieczenia towaru.
Kiedy warto wykupić ubezpieczenie CARGO?
Czym jest ubezpieczenie CARGO i kogo dotyczy?
Ubezpieczenie CARGO stanowi specjalistyczną formę ochrony ubezpieczeniowej dedykowaną mieniu w transporcie, obejmującą towary przewożone różnymi środkami transportu – drogowymi, kolejowymi, morskimi, śródlądowymi oraz lotniczymi. Jest to dobrowolna polisa majątkowa, która chroni interesy właściciela przewożonego ładunku przed skutkami finansowymi wynikającymi z różnorodnych zdarzeń mogących wystąpić w trakcie przewozu.
Ubezpieczenie CARGO adresowane jest przede wszystkim do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem towarowym. Do głównych beneficjentów tego rodzaju ochrony należą:
Firmy produkcyjne realizujące transport surowców i dystrybucję wyrobów.
Przedsiębiorstwa handlowe i dystrybucyjne sprowadzające i rozprowadzające towary.
Eksporterzy i importerzy działający w handlu międzynarodowym.
Przedmiotem ubezpieczenia CARGO mogą być towary na różnych etapach przetworzenia – surowce, półprodukty i produkty finalne. Ochroną objąć można zarówno transport własny, jak i zawodowy wykonywany przez przewoźników na podstawie umowy przewozu.
Polisa CARGO cechuje się wysoką elastycznością. Można ją dostosować do transportów krajowych oraz międzynarodowych. Wyjątkiem są kategorie towarów wymagające ubezpieczeń specjalnych, np. dzieła sztuki, żywe zwierzęta, bagaże osobiste i dokumenty.
Fundamentalna różnica między ubezpieczeniem CARGO a ubezpieczeniem OC przewoźnika
Zrozumienie zasadniczych różnic między ubezpieczeniem CARGO a ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) jest kluczowe dla prawidłowego zabezpieczenia interesów wszystkich stron procesu transportowego.
Ubezpieczenie OC przewoźnika (OCP)
Chroni przewoźnika przed skutkami finansowymi jego odpowiedzialności cywilnej za szkody w ładunku.
Wypłata odszkodowania tylko, gdy przewoźnik ponosi odpowiedzialność (wina lub okoliczności obciążające) zgodnie z Konwencją CMR art. 17 ust. 1 i 2.
Limit odpowiedzialności: 8,33 SDR/kg w transporcie międzynarodowym (CMR art. 23 ust. 3), a w krajowym przewozie rzeczy górną granicą odpowiedzialności jest pełna wartość przewożonego towaru..
Ograniczenia OCP
Wyłączenie odpowiedzialności w przypadku siły wyższej, kradzieży bez winy przewoźnika, wad towaru.
Limit 8,33 SDR może być niewystarczający dla towarów o wysokiej wartości jednostkowej.
Chroni właściciela ładunku niezależnie od winy przewoźnika.
Odszkodowanie do pełnej wartości towaru określonej w polisie (wartość faktury, koszt transportu, VAT, cło, spodziewany zysk).
Formuła all risks dostępna w wariancie pełnym – odwrócenie ciężaru dowodu.
Dzięki CARGO właściciel towaru może otrzymać odszkodowanie również w sytuacjach, gdy OCP nie działa, a ubezpieczyciel CARGO może dochodzić regresu od ubezpieczyciela OCP po wypłacie odszkodowania.
Zakres ochrony ubezpieczeniowej – warianty podstawowy, rozszerzony i pełny
Wariant podstawowy
Ochrona przed zdarzeniami losowymi (elementarnymi): pożar, uderzenie pioruna, eksplozja, huragan, powódź, grad, osuwanie się ziemi, zapadanie ziemi, lawina, trzęsienie ziemi, wypadek środka transportu, uderzenie przedmiotu, rabunek, dewastacja.
Wariant rozszerzony
Ochrona jak w wariancie podstawowym.
Dodatkowo: kradzież z włamaniem do środka transportu, kradzież środka transportu wraz z ładunkiem.
Wariant pełny (all risks)
Ochrona przed wszelkimi zdarzeniami nagłymi i nieprzewidzianymi, z wyjątkiem ryzyk wyłączonych.
Wyłączenia: wady własne towaru, niedobór naturalny, niewłaściwe opakowanie, działania wojenne, terroryzm (bez klauzuli), konfiskata, umyślne działanie ubezpieczającego, szkody pośrednie itp.
Ciężar dowodu przeniesiony na ubezpieczyciela (odszkodowanie, chyba że szkoda wynika z wyłączenia).
Formy ubezpieczenia CARGO – polisa jednostkowa, obrotowa i open cover
Polisa jednostkowa
Dotyczy jednego, konkretnego transportu.
Ochrona od załadunku do rozładunku w określonym miejscu.
Wymaga każdorazowego zgłoszenia i wystawienia odrębnej polisy.
Dedykowana transportom okazjonalnym lub ładunkom o bardzo wysokiej wartości.
Polisa obrotowa (generalna)
Umowa roczna obejmująca wszystkie transporty rozpoczęte w okresie obowiązywania polisy.
Automatyczna ochrona bez konieczności zgłaszania każdego przewozu.
Limit sumy ubezpieczenia dla pojedynczego transportu – maksymalna wartość mienia przewożonego jednym środkiem transportu.
Regulacja składki po zakończeniu okresu na podstawie faktycznego obrotu transportowego.
Polisa open cover
Umowa ramowa zawierana przez spedytora lub przewoźnika na rzecz jego klientów.
Klient zgłasza każdy transport, otrzymuje potwierdzenie (certyfikat) ochrony.
Wygodna dla małych i średnich firm transportujących sporadycznie.
Spedytor oferuje wartość dodaną – łatwy dostęp do ubezpieczenia dla klientów.
Ryzyka objęte ochroną i wyłączenia odpowiedzialności
Ryzyka objęte ochroną
Wypadki środka transportu (kolizje, wykolejenia, przewrócenia).
Konfiskata, nacjonalizacja, rekwizycja przez władze.
Świadome działanie lub rażące niedbalstwo ubezpieczającego.
Szkody pośrednie (utrata zysków, kary umowne).
Klauzule dodatkowe rozszerzające ochronę ubezpieczeniową
Klauzula rozmrożenia- ochrona przed uszkodzeniami wskutek awarii agregatów chłodniczych lub niezachowania temperatury przy przewozie produktów wrażliwych (mrożonki, leki, szczepionki).
Klauzula załadunku i wyładunku- rozszerza ochronę na czynności manipulacyjne przy załadunku i rozładunku (upuszczenie, uderzenie, niewłaściwe użycie sprzętu).
Klauzula przeładunku i składowania- ochrona podczas tymczasowego składowania ładunku w magazynach tranzytowych lub punktach przeładunku.
Klauzula aktów terroryzmu- pokrywa szkody wynikające z aktów terroru (wymaga dodatkowej składki i często ograniczeń terytorialnych).
Klauzula strajków i zamieszek- ochrona przed skutkami strajków, zamieszek, rozruchów i sabotażu.
Klauzula ryzyk wojennych - pokrywa działania wojenne, inwazje, rewolucje (bardzo specjalistyczna klauzula).
Klauzula franszyzy - modyfikuje mechanizm udziału własnego (redukcji odszkodowania) lub próg franszyzy integralnej.
Klauzula pokrycia kosztów dodatkowych - ochrona kosztów ratowania, przepakowania, transportu zastępczego i utylizacji towaru.
Klauzula specjalnego interesu w dostawie - ochrona przed skutkami opóźnienia dostawy i utratą spodziewanych korzyści (art. 26 CMR).
Klauzula towarów używanych - specjalne zasady wyceny dla ładunków używanych lub o obniżonej wartości.
Instytutowe Klauzule Ładunkowe w transporcie międzynarodowym
Instytutowe Klauzule Ładunkowe (Institute Cargo Clauses, ICC) opracowane przez Londyński Instytut Ubezpieczycieli to międzynarodowy standard warunków ubezpieczenia ładunku:
ICC A (All Risks) – pełen zakres ochrony, odwrócenie ciężaru dowodu, z wyłączeniami określonymi w klauzuli.
ICC B – ochrona przed zdarzeniami nazwanymi: pożar/eksplozja, zatonięcie/wywrócenie środka transportu, wykolejenie, kolizja, wyładunek awaryjny, trzęsienie ziemi, erupcja wulkaniczna, uderzenie pioruna, zmycie z pokładu, koszty ratownictwa.
ICC C – ochrona przed najważniejszymi ryzykami katastroficznymi: pożar, zatonięcie/wywrócenie, wykolejenie, kolizja, wyładunek awaryjny.
Dodatkowe klauzule specjalistyczne: klauzule wojenne, strajkowe, Frozen Food, Coal, Bulk Oil, Container, Air itp.
Procedura zgłaszania szkody i likwidacja odszkodowania
Zabezpieczenie dowodów
Niezwłoczne zabezpieczenie miejsca zdarzenia i uszkodzonego ładunku.
Fotograficzna dokumentacja uszkodzeń w różnych perspektywach.
Sporządzenie protokołu szkody z opisem stanu towaru i okoliczności.
Wpisanie zastrzeżeń do listu przewozowego CMR (szkoda widoczna – do podpisania; szkoda niewidoczna – do 7 dni).
Zgłoszenie do ubezpieczyciela
Termin: zazwyczaj 3–7 dni od wykrycia szkody (zgodnie z OWU).
Forma pisemna: mail, faks, list.
Dokumenty: polisa, list przewozowy, faktura, protokół szkody, zdjęcia, dokumenty celne (transport międzynarodowy), zawiadomienie o przestępstwie (kradzież).
Likwidacja szkody
Oględziny przez komisarza awaryjnego lub rzeczoznawcę.
Ocena zasadności roszczenia i określenie wartości szkody.
Decyzja ubezpieczyciela – wypłata odszkodowania w ciągu 30 dni od zgłoszenia, max 90 dni w przypadku wyjaśnienia okoliczności.
Reklamacje i odwołania – mediacja, Rzecznik Finansowy, sąd powszechny.
Podstawy prawne ubezpieczenia CARGO w Polsce
Kodeks cywilny
Art. 805–834 k.c. – ogólne zasady umowy ubezpieczenia (interes ubezpieczeniowy, świadczenie, składka).
Art. 824 k.c. – interes ubezpieczeniowy: każdy interes mający wartość gospodarczą.
Art. 816 §1 k.c. – zasada proporcji przy niedoubezpieczeniu.
Ustawa o działalności ubezpieczeniowej
Ustawa z 11.09.2015 r. – wymogi prowadzenia działalności, nadzór KNF, OWU, ochrona konsumenta.
Prawo przewozowe
Ustawa z 15.11.1984 r. – odpowiedzialność przewoźnika w transporcie krajowym (art. 65 ust. 1–2).
Konwencja CMR
Sporządzona 19.05.1956 r. – międzynarodowy transport drogowy (art. 1, art. 17, art. 23 ust. 3).
Limit odpowiedzialności 8,33 SDR/kg, zasady zwolnień z odpowiedzialności.
Incoterms a obowiązek ubezpieczenia towaru
CIF – sprzedający zawiera ubezpieczenie ICC C na min. 110% wartości kontraktowej dla kupującego.
CIP – obowiązek zawarcia ubezpieczenia ICC A na min. 110% wartości kontraktowej.
Reguły EXW, FCA, CPT, DAP, DPU, DDP nie nakładają obowiązku ubezpieczenia – strony mogą umownie ustalić odpowiedzialność.
Kiedy warto wykupić ubezpieczenie CARGO?
Wysoka wartość jednostkowa towarów (elektronika, biżuteria, maszyny).
Częste transporty – polisa obrotowa dla regularnej działalności.
Długie trasy i transport międzynarodowy – zwiększone ryzyko zdarzeń losowych.
Ograniczenia OCP i niska efektywna ochrona przy limicie 8,33 SDR/kg.
Wymagania kontraktowe – potwierdzenie ochrony ubezpieczeniowej.
Ograniczone rezerwy finansowe przedsiębiorstwa – transfer ryzyka na ubezpieczyciela.
Podsumowanie
Ubezpieczenie CARGO to nieodzowny element zarządzania ryzykiem w transporcie towarów. Chroni właściciela ładunku niezależnie od odpowiedzialności przewoźnika i zapewnia ochronę od zdarzeń losowych, których OCP może nie pokryć. Wybór wariantu i formy polisy powinien być oparty na analizie wartości, rodzaju towarów, trasach przewozu oraz ograniczeniach prawnych. Dobrze dobrana polisa CARGO zwiększa bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorstwa i daje przewagę konkurencyjną.
W naszym serwisie internetowym są wykorzystywane pliki cookies. Służą one do zapamiętywania preferencji i ustawień oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies zamknij niniejszy komunikat. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej