Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

tecnologiadrsc.jpg

Technologia DSRC w transporcie - co należy o niej wiedzieć?

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Rewolucja technologiczna w transporcie drogowym nabiera tempa, a jej sercem staje się technologia DSRC (Dedicated Short-Range Communication), która fundamentalnie zmienia sposób kontroli i monitorowania pojazdów ciężarowych w całej Unii Europejskiej. Ta innowacyjna technologia komunikacji krótkiego zasięgu nie tylko umożliwia zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów, ale również otwiera nową erę w zakresie bezpieczeństwa drogowego, efektywności kontroli oraz inteligentnego zarządzania transportem. Od sierpnia 2024 roku wszyscy inspektorzy transportu drogowego w krajach UE są zobowiązani do korzystania z urządzeń DSRC, co stanowi przełomowy krok w kierunku cyfryzacji branży transportowej.

Spis treści

  1. Podstawy technologii DSRC
  2. Specyfikacje techniczne i standardy
  3. Implementacja DSRC w kontrolach transportowych
  4. Komunikacja V2X i inteligentne systemy transportowe
  5. Wymogi prawne i terminy wdrażania
  6. Korzyści dla branży transportowej
  7. Wyzwania i ograniczenia technologii
  8. DSRC vs C-V2X - porównanie technologii
  9. Przyszłość technologii DSRC
  10. Praktyczne wskazówki dla przewoźników

Podstawy technologii DSRC

Technologia DSRC (Dedicated Short-Range Communication) stanowi zaawansowany system komunikacji bezprzewodowej, który umożliwia bezpośrednią wymianę danych pomiędzy pojazdami a infrastrukturą drogową bez konieczności korzystania z zewnętrznych sieci komórkowych lub operatorów telekomunikacyjnych.

Definicja i znaczenie DSRC

DSRC, czyli systemy łączności krótkiego zasięgu, to technologia komunikacyjna opracowana specjalnie dla potrzeb inteligentnych systemów transportowych (ITS). Podstawowe funkcje obejmują:

  1. Komunikację Vehicle-to-Vehicle (V2V) - bezpośrednią wymianę danych pomiędzy pojazdami.
  2. Komunikację Vehicle-to-Infrastructure (V2I) - łączność między pojazdami a infrastrukturą drogową.
  3. Komunikację Vehicle-to-Pedestrian (V2P) - interakcję z pieszymi i rowerzystami.
  4. Komunikację Vehicle-to-Network (V2N) - połączenia z centralnymi systemami zarządzania.

Technologia DSRC bazuje na dedykowanej komunikacji krótkiego zasięgu i umożliwia przesyłanie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala organom kontrolnym na monitorowanie bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Historia rozwoju technologii

Technologia DSRC ma długą historię rozwoju, która sięga początku XXI wieku:

  1. 1999 rok - Amerykańska Federalna Komisja Łączności (FCC) przydziela 75 MHz spektrum w paśmie 5.9 GHz dla zastosowań ITS.
  2. 2003 rok - Pierwsze implementacje DSRC w systemach elektronicznego poboru opłat w Europie i Japonii.
  3. 2008 rok - Europejski Instytut Standardów Telekomunikacyjnych (ETSI) przydziela 30 MHz w paśmie 5.9 GHz.
  4. 2019 rok - Wprowadzenie inteligentnych tachografów z modułami DSRC w Unii Europejskiej.

Prace Komisji Europejskiej nad wdrożeniem technologii DSRC trwały od 2012 roku, a technologia ta ma zastosowanie praktyczne od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji.

Kluczowe komponenty systemu

System DSRC składa się z trzech głównych elementów technicznych:

  1. Jednostki pokładowe (OBU - On-Board Units) - urządzenia zainstalowane w pojazdach, zawierające anteny DSRC i procesory komunikacyjne.
  2. Jednostki przydrożne (RSU - Roadside Units) - infrastruktura stacjonarna umieszczana przy drogach i na skrzyżowaniach.
  3. Centrum zarządzania - systemy backend odpowiedzialne za przetwarzanie i analizę danych.

Antena DSRC ma zasięg na poziomie około jednego kilometra, co daje inspektorom bardzo duże możliwości podczas pracy na drogach szybkiego ruchu i autostradach.

Specyfikacje techniczne i standardy

Parametry częstotliwościowe

Technologia DSRC operuje w dedykowanym paśmie częstotliwości 5.9 GHz, które zostało specjalnie zarezerwowane dla inteligentnych systemów transportowych. Szczegółowe specyfikacje obejmują:

  1. Pasmo częstotliwości: 5.850-5.925 GHz z podziałem na kanały o szerokości 10 MHz.
  2. Moc nadawania: maksymalnie 33 dBm (2 W) w Europie.
  3. Zasięg komunikacji: od 300 metrów do 1 kilometra w zależności od warunków propagacji.
  4. Szybkość transmisji: do 27 Mb/s w zależności od zastosowanej modulacji.

Zarówno Stany Zjednoczone, jak i Europa wykorzystują pasmo 5.9 GHz dla DSRC, dedykowane inteligentnym systemom transportowym, aby zapewnić, że technologia pozostaje wolna od interferencji.

Standardy IEEE 802.11p

Podstawą technologiczną DSRC jest standard IEEE 802.11p, który stanowi modyfikację popularnego standardu Wi-Fi przystosowaną do wymagań komunikacji między pojazdami:

  1. Warstwa fizyczna (PHY) - bazuje na IEEE 802.11a z adaptacjami do środowiska mobilnego.
  2. Warstwa kontroli dostępu do medium (MAC) - zoptymalizowana dla szybko zmieniających się topologii sieci.
  3. Protokoły wyższych warstw - IEEE 1609 WAVE (Wireless Access in Vehicular Environments).

Standard IEEE 802.11p typowo wykorzystuje kanały o szerokości 10 MHz w paśmie 5.9 GHz (5.850–5.925 GHz), co stanowi połowę szerokości pasma używanego w 802.11a.

Specyfikacja ITS-G5 w Europie

W Europie technologia DSRC jest implementowana jako standard ITS-G5 z następującymi charakterystykami:

  1. ITS-G5A: 30 MHz dedykowane dla aplikacji bezpieczeństwa i efektywności ruchu.
  2. ITS-G5B: 20 MHz dla aplikacji niekrytycznych pod względem bezpieczeństwa.
  3. ITS-G5C: pasmo współdzielone z systemami RLAN.
  4. Kompatybilność z EFC: ograniczenia interferecji z systemami elektronicznego poboru opłat w paśmie 5.8 GHz.

Implementacja DSRC w kontrolach transportowych

Zdalne monitorowanie tachografów

Główne zastosowanie technologii DSRC w transporcie drogowym to zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Za pomocą technologii DSRC w ciągu niecałej sekundy można pobrać skumulowane informacje z przejeżdżającego pojazdu.

Do komunikacji z tachografem służy antena DSRC (Dedicated Short-Range Communication), a pobrane z tachografu dane pozwolą między innymi stwierdzić czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty, czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę oraz czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie.

Parametry RTM (Remote Tachograph Monitoring)

Urządzenia DSRC mogą pobrać różną liczbę parametrów w zależności od generacji tachografu:

  1. Tachografy pierwszej generacji (G2V1): 19 parametrów RTM.
  2. Tachografy drugiej generacji (G2V2): 25 parametrów RTM.

Kluczowe parametry obejmują:

  1. Ostatnią próbę naruszenia zabezpieczenia.
  2. Najdłuższą przerwę w zasilaniu.
  3. Usterkę czujnika.
  4. Błąd danych dotyczących ruchu.
  5. Konflikt ruchu pojazdu.
  6. Prowadzenie pojazdu bez ważnej karty.
  7. Włożenie karty podczas prowadzenia pojazdu.
  8. Dane dotyczące regulacji czasu.
  9. Dane kalibracyjne z datami dwóch ostatnich kalibracji.
  10. Numer rejestracyjny pojazdu.
  11. Aktualną prędkość zarejestrowaną przez tachograf.

Proces kontroli z wykorzystaniem DSRC

Standardowa procedura kontroli z użyciem technologii DSRC przebiega następująco:

  1. Wykrycie pojazdu - antena DSRC identyfikuje pojazd z inteligentnym tachografem w zasięgu.
  2. Nawiązanie komunikacji - urządzenie kontrolne wysyła zapytanie do tachografu.
  3. Przesyłanie danych - tachograf przekazuje pakiet parametrów RTM w czasie krótszym niż jedna sekunda.
  4. Analiza danych - system automatycznie analizuje otrzymane informacje.
  5. Decyzja o kontroli - na podstawie analizy inspektor podejmuje decyzję o zatrzymaniu pojazdu.

Sprzęt technicznie określany jako „selektor wstępny" optymalizuje pracę patrolu, gdyż policjanci zatrzymują do kontroli tylko te pojazdy, w których system wykrył nieprawidłowości.

 

Komunikacja V2X i inteligentne systemy transportowe

Koncepcja Vehicle-to-Everything (V2X)

Technologia DSRC stanowi fundament dla szerszej koncepcji komunikacji V2X, która obejmuje wszystkie formy wymiany danych między pojazdami a otoczeniem. Główne typy komunikacji V2X to:

  1. V2V (Vehicle-to-Vehicle) - wymiana informacji między pojazdami o położeniu, prędkości i kierunku ruchu.
  2. V2I (Vehicle-to-Infrastructure) - komunikacja z sygnalizacją świetlną, znakami drogowymi i systemami zarządzania ruchem.
  3. V2P (Vehicle-to-Pedestrian) - ostrzeganie o pieszych i rowerzystach w pobliżu.
  4. V2N (Vehicle-to-Network) - połączenia z centralnymi systemami zarządzania transportem.

Systemy V2V wykorzystują technologię bezprzewodową do wymiany danych między samochodami w czasie rzeczywistym, opierając się na dedykowanej komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC) i komórkowej technologii V2X (C-V2X).

Zastosowania w inteligentnych systemach transportowych

DSRC umożliwia implementację zaawansowanych aplikacji ITS:

  1. Systemy ostrzegania o zagrożeniach - automatyczne powiadomienia o wypadkach, zatorach i niebezpiecznych warunkach pogodowych.
  2. Kooperatywne systemy bezpieczeństwa - ostrzeżenia o kolizjach i wsparcie dla systemów unikania wypadków.
  3. Zarządzanie ruchem - optymalizacja sygnalizacji świetlnej i zarządzanie przepływem pojazdów.
  4. Priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych - automatyczne zmiany sygnalizacji dla autobusów i pojazdów ratowniczych.

Implementacje europejskie

W Europie technologia DSRC jest wdrażana w ramach inicjatywy C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems):

  1. Projekt C-Roads - współpraca krajów europejskich w zakresie wdrażania C-ITS.
  2. Pilot miejski w Tychach - 170 autobusów komunikacji miejskiej z urządzeniami OBU do komunikacji V2X oraz 15 wozów straży pożarnej z urządzeniami OBU, 44 skrzyżowania wyposażone w RSU.
  3. Systemy awaryjne - wdrożenia w Włoszech, Niemczech i innych krajach UE.

System wykorzystywany przez włoskie służby w ramach projektu pilotażowego pod nazwą Falco to DSRC RTM Visual, który pozwala zdalnie identyfikować domniemane nieprawidłowości w tachografach nowej generacji.

Wymogi prawne i terminy wdrażania

Rozporządzenie (UE) 165/2014

Podstawą prawną dla wdrażania technologii DSRC w transporcie jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014, które określa obowiązki dotyczące tachografów stosowanych w transporcie drogowym.

Kluczowe terminy wdrażania

Harmonogram wprowadzania technologii DSRC obejmuje następujące etapy:

  1. 15 czerwca 2019 roku - obowiązkowa instalacja inteligentnych tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach.
  2. 19 sierpnia 2024 roku - obowiązkowe wyposażenie wszystkich organów kontrolnych UE w urządzenia DSRC.
  3. 21 sierpnia 2025 roku - wprowadzenie tachografów drugiej generacji z rozszerzonymi funkcjami.

Do 19 sierpnia 2024 roku wszystkie inspekcje transportu w UE musiały wyposażyć się w urządzenia do zdalnego pobierania parametrów RTM poprzez DSRC.

Obowiązki państw członkowskich

Zgodnie z przepisami unijnymi, państwa członkowskie mają obowiązek:

  1. Wyposażenie służb kontrolnych - zakup i wdrożenie urządzeń DSRC do zdalnego odczytu tachografów.
  2. Szkolenie personelu - przygotowanie inspektorów do pracy z nową technologią.
  3. Harmonizacja procedur - ujednolicenie sposobów przeprowadzania kontroli zdalnych.
  4. Wymiana informacji - współpraca między krajami w zakresie danych z kontroli.

Stan wdrożeń w krajach UE

Aktualny stan implementacji technologii DSRC w poszczególnych krajach:

  1. Kraje z pełnym wdrożeniem: Polska, Niemcy, Dania, Włochy, Wielka Brytania.
  2. Kraje w trakcie wdrażania: Francja, Hiszpania, Belgia, Holandia.
  3. Kraje z opóźnieniami: niektóre państwa członkowskie nadal nie zakupiły wymaganego sprzętu ze względu na brak budżetu lub motywacji.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Gdańsku był pierwszą jednostką kontrolną w Polsce, a trzecią w Europie, na wyposażeniu której znajdowało się urządzenie do odczytu danych z tachografu bez konieczności zatrzymywania ciężarówki do kontroli.

Korzyści dla branży transportowej

Zwiększenie efektywności kontroli

Implementacja technologii DSRC przynosi znaczące korzyści dla organów kontrolnych:

  1. Preselekcja pojazdów - możliwość szybkiej identyfikacji pojazdów z potencjalnymi naruszeniami.
  2. Oszczędność czasu - eliminacja konieczności zatrzymywania wszystkich pojazdów do kontroli.
  3. Zwiększona wykrywalność - lepsze wykrywanie manipulacji i naruszeń przepisów.
  4. Obiektywizacja kontroli - zmniejszenie wpływu czynnika ludzkiego na wybór pojazdów do kontroli.

Dzięki temu kontrole będą przeprowadzane na wyselekcjonowanych pojazdach, które zwróciły swoją uwagę odczytami na tachografie. Docelowo pracownicy służb będą mieli do dyspozycji nawet kilkadziesiąt informacji powiązanych z kierowcą danego pojazdu.

Korzyści dla przewoźników

Przewoźnicy przestrzegający przepisów odnoszą następujące korzyści:

  1. Płynność transportu - mniejsze prawdopodobieństwo zatrzymania do kontroli przy przestrzeganiu przepisów.
  2. Szybsza kontrola - gdy kontrola jest konieczna, inspektor ma już podstawowe informacje.
  3. Równe traktowanie - kontrole oparte na obiektywnych danych, a nie na subiektywnych ocenach.
  4. Przewaga konkurencyjna - firmy przestrzegające przepisów mają mniejsze ryzyko kar i opóźnień.

Wpływ na bezpieczeństwo drogowe

Technologia DSRC przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa poprzez:

  1. Lepsze wykrywanie naruszeń - identyfikację kierowców przekraczających dopuszczalne normy czasu pracy.
  2. Zapobieganie zmęczeniu - skuteczniejszą kontrolę przestrzegania okresów odpoczynku.
  3. Eliminację manipulacji - wykrywanie prób ingerencji w tachografy.
  4. Edukację branży - zwiększenie świadomości o konsekwencjach naruszeń.

System DSRC ma być narzędziem do realizowania zdalnych pomiarów i wyłapywania podejrzanych kierowców, którzy przemieszczają się bez zalogowania się swoją kartą kierowcy lub tych, którzy przekroczyli dopuszczalny czas pracy – dzienny, tygodniowy lub nawet dwutygodniowy.

Wyzwania i ograniczenia technologii

Ograniczenia techniczne

Pomimo zaawansowania, technologia DSRC napotyka pewne ograniczenia:

  1. Zasięg komunikacji - maksymalny zasięg około 1 km może być ograniczony przez przeszkody terenowe.
  2. Warunki atmosferyczne - deszcz, śnieg i mgła mogą wpływać na jakość transmisji.
  3. Interferencje - możliwe zakłócenia od innych urządzeń działających w paśmie 5.9 GHz.
  4. Prędkość pojazdów - bardzo wysokie prędkości mogą ograniczać czas na pełną wymianę danych.

DSRC sprawdza się w ciasnych przestrzeniach, ale ma mniejszy zasięg w porównaniu do C-V2X, które lepiej sprawdza się w przypadku szybkich danych, np. map HD.

Wyzwania implementacyjne

Wdrażanie technologii DSRC napotyka na następujące przeszkody:

  1. Koszty infrastruktury - wysokie nakłady na zakup i instalację urządzeń kontrolnych.
  2. Szkolenie personelu - konieczność przeszkolenia inspektorów w zakresie obsługi nowych systemów.
  3. Harmonizacja międzynarodowa - potrzeba ujednolicenia procedur między krajami UE.
  4. Opóźnienia w wdrożeniu - niektóre kraje nie zdążyły z implementacją w wyznaczonych terminach.

Choć przepisy unijne nakładają na organy kontrolne obowiązek zdalnego odczytu danych z tachografu za pośrednictwem DSRC, to niektóre kraje w UE nie są jeszcze na to gotowe ze względu na proces zakupowy odpowiednich urządzeń.

Aspekty prawne i prywatność

Wdrażanie DSRC rodzi pytania dotyczące ochrony danych:

  1. Prywatność kierowców - kwestie związane z monitorowaniem lokalizacji i aktywności.
  2. Bezpieczeństwo danych - ochrona przed nieautoryzowanym dostępem do informacji.
  3. Zgodność z RODO - przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
  4. Transparentność procesów - jasne określenie, jakie dane są zbierane i w jaki sposób wykorzystywane.

System DSRC został stworzony z myślą o jak najwyższym bezpieczeństwie, nie tylko w ruchu, ale przede wszystkim w kwestii samej komunikacji. Zastosowany system autoryzacyjny zapewnia pewność, że dane pochodzą od rzeczywistych maszyn w ruchu.

DSRC vs C-V2X - porównanie technologii

Technologia C-V2X

Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X) to alternatywna technologia komunikacji pojazdowej opracowana przez 3GPP (3rd Generation Partnership Project), która wykorzystuje infrastrukturę sieci komórkowych.

C-V2X definiuje dwa uzupełniające się tryby komunikacji: jeden to bezpośrednia bezpieczna komunikacja niezależna od sieci komórkowej, która realizuje bezpośrednią komunikację V2V, V2P i V2I; drugi pozwala pojazdom komunikować się z siecią V2N i chmurą przez spektrum komórkowe.

Główne różnice technologiczne

Porównanie kluczowych aspektów obu technologii:

Infrastruktura:

  1. DSRC: niezależna od sieci komórkowych, bezpośrednia komunikacja.
  2. C-V2X: wykorzystuje istniejącą infrastrukturę 4G/5G.

Zasięg komunikacji:

  1. DSRC: do 1 km w komunikacji bezpośredniej.
  2. C-V2X: kilka kilometrów przez sieć komórkową.

Opóźnienia:

  1. DSRC: bardzo niskie opóźnienia (< 10 ms).
  2. C-V2X: zależne od obciążenia sieci komórkowej.

Standardyzacja:

  1. DSRC: dojrzała technologia z wieloletnimi testami od 2010 roku.
  2. C-V2X: nowsza technologia nadal w fazie rozwoju i testowania.

Perspektywy rozwoju

  1. Europa: neutralność technologiczna od 2019 roku, rozważanie zarówno DSRC jak i C-V2X dla kooperacyjnych inteligentnych systemów transportowych.
  2. Stany Zjednoczone: w 2024 roku FCC zaaprobowała użycie pasma 5.9 GHz dla aplikacji C-V2X i wyznaczyła dwuletni okres na zaprzestanie używania technologii DSRC opartej na IEEE 802.11p.
  3. Chiny: silne wsparcie dla rozwoju C-V2X z wykorzystaniem spektrum 5.9 GHz (5,905~5,925MHz).
  4. Interoperacyjność: prace nad rozwiązaniami umożliwiającymi współpracę obu technologii.

Przyszłość technologii DSRC

Rozwój technologiczny

Kierunki rozwoju technologii DSRC obejmują:

  1. Zwiększenie przepustowości - optymalizacja protokołów komunikacyjnych.
  2. Lepsza integracja z 5G - hybrydowe rozwiązania łączące DSRC z sieciami 5G.
  3. Sztuczna inteligencja - wykorzystanie AI do analizy danych z DSRC.
  4. Cyberbezpieczeństwo - wzmocnienie mechanizmów ochrony przed atakami.

Nowe zastosowania

Potencjalne obszary rozwoju DSRC:

  1. Autonomiczne pojazdy - komunikacja między pojazdami autonomicznymi.
  2. Smart cities - integracja z systemami zarządzania miastem.
  3. Logistyka - optymalizacja łańcuchów dostaw poprzez komunikację V2X.
  4. Zarządzanie flotami - zaawansowane systemy monitorowania pojazdów komercyjnych.

Tachografy drugiej generacji są wyposażone w system DSRC o większym zasięgu i możliwościach, który umożliwia szerszą gamę funkcji związanych z monitorowaniem i zarządzaniem flotą.

Standardyzacja międzynarodowa

Przyszłe kierunki standardyzacji:

  1. Harmonizacja globalna - współpraca między różnymi regionami świata.
  2. Interoperacyjność - zapewnienie kompatybilności między różnymi systemami.
  3. Bezpieczeństwo - rozwój zunifikowanych standardów cyberbezpieczeństwa.
  4. Prywatność - implementacja mechanizmów ochrony danych użytkowników.

Praktyczne wskazówki dla przewoźników

Przygotowanie do kontroli DSRC

Przewoźnicy powinni podjąć następujące działania:

  1. Weryfikacja tachografów - upewnienie się, że pojazdy są wyposażone w inteligentne tachografy z funkcją DSRC.
  2. Regularna kalibracja - przestrzeganie terminów kalibracji tachografów.
  3. Szkolenie kierowców - informowanie o nowych procedurach kontroli.
  4. Dokumentacja - prowadzenie właściwej dokumentacji czasu pracy kierowców.

System DSRC oznacza dla kierowców i przewoźników, że będą mieli ograniczone możliwości przekraczania dopuszczalnych przepisami norm, takich jak godziny pracy kierowcy, gdyż pozwolenie sobie na to będzie wiązało się z ogromnym ryzykiem poniesienia przewidzianych prawem konsekwencji.

Najlepsze praktyki

Rekomendacje dla efektywnego zarządzania flotą w erze DSRC:

  1. Systemy zarządzania flotą - implementacja zaawansowanych systemów monitorowania.
  2. Analityka danych - wykorzystanie danych z tachografów do optymalizacji tras i harmonogramów.
  3. Compliance management - systemowe podejście do przestrzegania przepisów.
  4. Współpraca z dostawcami - wybór renomowanych dostawców sprzętu i oprogramowania.

Minimalizacja ryzyka

Strategie zmniejszania ryzyka kar i kontroli:

  1. Proaktywne zarządzanie - monitoring czasu pracy kierowców w czasie rzeczywistym.
  2. Automatyzacja procesów - wykorzystanie systemów automatycznego planowania tras.
  3. Regularne audyty - wewnętrzne kontrole zgodności z przepisami.
  4. Komunikacja z kierowcami - jasne instrukcje dotyczące przestrzegania przepisów.

Wykorzystując akcesoria car audio, kierowcy nie będą mogli tak łatwo ostrzegać się przed kontrolami, na co zwracają uwagę inspektorzy.

Podsumowanie

Technologia DSRC stanowi przełomowe rozwiązanie, które fundamentalnie zmienia podejście do kontroli i monitorowania transportu drogowego w Unii Europejskiej. Umożliwia zdalne odczytywanie danych z inteligentnych tachografów w czasie krótszym niż jedna sekunda, co znacząco zwiększa efektywność pracy inspektorów i poprawia bezpieczeństwo na drogach poprzez lepsze wykrywanie naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy kierowców.

Kluczowe korzyści implementacji DSRC obejmują zwiększenie wykrywalności manipulacji tachografów, obiektywizację procesów kontroli oraz płynniejszy transport dla przewoźników przestrzegających przepisów. Technologia operująca w paśmie 5.9 GHz zapewnia zasięg komunikacji do 1 kilometra i umożliwia pobieranie do 25 parametrów RTM z tachografów drugiej generacji.

Przewoźnicy powinni skoncentrować się na zapewnieniu zgodności swoich pojazdów z wymogami dotyczącymi inteligentnych tachografów, regularnej kalibracji urządzeń oraz szkoleniu kierowców w zakresie nowych procedur. Warto również inwestować w zaawansowane systemy zarządzania flotą, które umożliwiają proaktywne monitorowanie i zapobieganie naruszeniom przepisów. Tylko systematyczne podejście do compliance i wykorzystanie potencjału nowych technologii pozwoli w pełni skorzystać z korzyści płynących z cyfrowej transformacji branży transportowej.

Spis źródeł

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym
  2. Standard IEEE 802.11p-2010 - Wireless LAN Medium Access Control and Physical Layer Specifications Amendment 6: Wireless Access in Vehicular Environments
  3. ETSI EN 302 663 V1.3.1 (2020-01) - Intelligent Transport Systems (ITS); ITS-G5 Access layer specification for Intelligent Transport Systems operating in the 5 GHz frequency band
  4. Dyrektywa 2010/40/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego
  5. 3GPP TS 22.185 V14.3.0 (2017-06) - Service requirements for V2X services; Stage 1
  6. C-Roads Platform - Harmonised C-ITS Deployment in Europe, Technical Documentation
  7. SAE J2735_201603 - Dedicated Short Range Communications (DSRC) Message Set Dictionary

Hashtagi

#DSRC #TechnologiaTransportowa #InteligentneTachografy #KontrolaZdalna #V2X #TransportDrogowy #BezpieczeństwoDrogowe

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.