Siła wyższa w transporcie drogowym - ochrona odpowiedzialności przewoźnika
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
We współczesnym transporcie drogowym przewoźnicy nieuchronnie napotykają zdarzenia wymykające się spod ich kontroli - od ekstremalnych zjawisk pogodowych, przez pandemie, aż po nagłe zamknięcia granic czy konflikty zbrojne. W obliczu takich sytuacji kluczowe znaczenie nabiera instytucja siły wyższej, która w określonych warunkach może zwolnić przewoźnika z odpowiedzialności za szkody w przewożonym ładunku lub opóźnienia w dostawie. Zrozumienie prawnej konstrukcji siły wyższej, wymagań dowodowych oraz granic jej stosowania stanowi niezbędną wiedzę dla każdego profesjonalnego przewoźnika działającego zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Niniejszy artykuł kompleksowo omawia zagadnienie siły wyższej w prawie przewozowym, przedstawiając zarówno podstawy prawne, praktyczne przykłady, jak i konkretne wskazówki dotyczące dokumentowania i dochodzenia zwolnienia z odpowiedzialności w oparciu o tę instytucję prawną.
Spis treści
Czym jest siła wyższa w prawie przewozowym?
Podstawy prawne siły wyższej - Konwencja CMR.
Siła wyższa w polskim Prawie przewozowym.
Kluczowe cechy siły wyższej - niemożliwość uniknięcia i zapobieżenia skutkom.
Przykłady zdarzeń uznawanych za siłę wyższą.
Zdarzenia wyłączone z pojęcia siły wyższej.
Ciężar dowodu i wymagania dokumentacyjne.
Pandemia COVID-19 jako siła wyższa.
Zamknięcie granic i konflikty zbrojne.
Orzecznictwo sądowe w zakresie siły wyższej.
Praktyczne wskazówki dla przewoźników.
Klauzule umowne dotyczące siły wyższej.
Czym jest siła wyższa w prawie przewozowym?
Siła wyższa stanowi jedną z najważniejszych instytucji prawnych zwalniających przewoźnika z odpowiedzialności za szkody powstałe w przewożonym towarze lub opóźnienia w dostawie. Jest to zdarzenie nadzwyczajne, zewnętrzne i przemożne, którego skutkom nie można zapobiec nawet przy zachowaniu najwyższej staranności.
Zdarzenie zewnętrzne – poza sferą operacyjną przewoźnika.
Nieprzewidywalność – niemożliwe do racjonalnego przewidzenia przy zawieraniu umowy.
Przemożność – skutkom nie można zapobiec dostępnymi środkami.
Podstawy prawne siły wyższej - Konwencja CMR
Konwencja CMR reguluje międzynarodowy przewóz drogowy. Art. 17 ust. 1 CMR nakłada odpowiedzialność przewoźnika, natomiast art. 17 ust. 2 CMR zwalnia go, jeśli szkoda powstała z przyczyn:
winy nadawcy lub odbiorcy;
zlecenia osoby uprawnionej nie wynikającego z winy przewoźnika;
wady własnej towaru;
okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.
Siła wyższa w polskim Prawie przewozowym
Ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U.2023 poz.2486) w art.65 ust.2 przewiduje wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika, gdy szkoda powstała wskutek:
przyczyn po stronie nadawcy lub odbiorcy;
wady własnej towaru;
siły wyższej;
okoliczności wymienionych w art.65 ust.3 (np. niewłaściwe zapakowanie).
Kluczowe cechy siły wyższej – niemożliwość uniknięcia i zapobieżenia skutkom
Aby skutecznie powołać się na siłę wyższą, przewoźnik musi wykazać łącznie:
niemożliwość uniknięcia zdarzenia przy zachowaniu należytej staranności;
niemożliwość zapobieżenia skutkom nawet przy zastosowaniu wszystkich dostępnych środków.
Uchwała SN III CZP 100/07: rozbój z podstępem nie jest siłą wyższą.
Powódź: wniesienie dowodu, że przewoźnik podjął wszelkie możliwe środki zaradcze.
Standardy należytej staranności: ocena według profesjonalnego przedsiębiorcy transportowego.
Praktyczne wskazówki dla przewoźników
Systematyczne monitorowanie prognoz pogodowych i sytuacji geopolitycznej.
Opracowanie planów awaryjnych i alternatywnych tras transportu.
Szkolenie kierowców w postępowaniu podczas zdarzeń nadzwyczajnych.
Wyposażenie pojazdów w środki dokumentacji (kamery, GPS).
Niezwłoczne zabezpieczenie dowodów i zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi.
Kompletowanie pełnej dokumentacji dowodowej i konsultacja z prawnikiem.
Klauzule umowne dotyczące siły wyższej
Precyzyjne określenie katalogu zdarzeń siły wyższej.
Procedury powiadamiania i terminy działań awaryjnych.
Regulacja podziału kosztów dodatkowych.
Określenie zasad przedłużenia terminu dostawy.
Wyłączenia poza dopuszczalnymi granicami prawa przewozowego.
Podsumowanie
Instytucja siły wyższej w transporcie drogowym, choć wąsko interpretowana, stanowi istotny mechanizm zwolnienia przewoźnika z odpowiedzialności w nadzwyczajnych okolicznościach. Kluczem do skutecznego powołania się na nią jest udowodnienie niemożliwości uniknięcia zdarzenia i niemożności zapobieżenia jego skutkom oraz rzetelna dokumentacja dowodowa.
W naszym serwisie internetowym są wykorzystywane pliki cookies. Służą one do zapamiętywania preferencji i ustawień oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies zamknij niniejszy komunikat. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej