Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

przepisyoczasiepracy.jpg

Rozporządzenie 561/2006 w sprawie harmonizacji przepisów socjalnych w transporcie drogowym

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 stanowi kamień węgielny europejskiego prawa transportowego, wprowadzając jednolite standardy czasu pracy kierowców w całej Unii Europejskiej. Ten kluczowy akt prawny nie tylko zapewnia bezpieczeństwo na drogach, ale także gwarantuje sprawiedliwe warunki konkurencji dla przedsiębiorstw transportowych i odpowiednią ochronę socjalną kierowców zawodowych. Zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności w 2020 roku dodatkowo wzmocniły ochronę praw pracowników transportu międzynarodowego. Problematykę tę opisano w niniejszym artykule.

Spis treści

  1. Zakres stosowania rozporządzenia
  2. Dzienny czas prowadzenia pojazdu
  3. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu
  4. Przerwy obowiązkowe
  5. Dzienny okres odpoczynku
  6. Tygodniowy okres odpoczynku
  7. Zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności
  8. Odstępstwa od norm - artykuł 12
  9. Zakaz uzależniania wynagrodzenia
  10. Kontrole i sankcje

Zakres stosowania rozporządzenia

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego ma zastosowanie do przewozu drogowego zgodnie z art. 2 ust. 1:

  1. Przewóz rzeczy - gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony.
  2. Przewóz osób - pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą.

Zakres terytorialny

Rozporządzenie stosuje się, niezależnie od kraju rejestracji pojazdu, do przewozu drogowego wykonywanego (art. 2 ust. 2):

  1. Wyłącznie na terytorium Wspólnoty.
  2. Pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Wyłączenia ze stosowania

Zgodnie z art. 3 rozporządzenia, przepisy nie mają zastosowania do przewozu drogowego:

  1. Pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.
  2. Pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do użytku kierowcy w trakcie pracy.
  3. Pojazdami używanymi do dostawy rzeczy wyprodukowanych metodami rzemieślniczymi w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy.
  4. Pojazdami o dopuszczalnej maksymalnej prędkości nie przekraczającej 40 km/h.
  5. Pojazdami będącymi własnością sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego.

Dzienny czas prowadzenia pojazdu

Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia, dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Jednak kierowca może przedłużyć ten czas do maksymalnie 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Definicja dziennego czasu prowadzenia

Zgodnie z art. 4 lit. j rozporządzenia, dzienny czas prowadzenia pojazdu oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku.

Zasady obliczania

  1. Standardowy czas jazdy: maksymalnie 9 godzin dziennie.
  2. Wydłużony czas jazdy: maksymalnie 10 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu.
  3. Tydzień: okres od godz. 00:00 w poniedziałek do godz. 24:00 w niedzielę (art. 4 lit. i).

Jak podkreślają specjaliści, sam fakt przekroczenia 9 godzin jazdy nawet o 5 czy 10 minut już zostaje uznany za wydłużony okres prowadzenia.

Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

Limity tygodniowe

Zgodnie z art. 6 ust. 2-3 rozporządzenia:

  1. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin.
  2. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.

Rejestracja innych czynności

Kierowca zapisuje jako inną pracę (art. 6 ust. 5):

  1. Cały czas pracy poza pojazdem określony w art. 4 pkt e) (inna praca).
  2. Cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania rozporządzenia.
  3. Wszelkie okresy gotowości określone w art. 15 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 od ostatniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku.

Zapisu tego dokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do cyfrowego urządzenia rejestrującego.

Przerwy obowiązkowe

Podstawowa zasada przerw

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia, po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.

Podział przerwy

Przerwę można podzielić na części (art. 7 akapit 2):

  1. Pierwsza przerwa: co najmniej 15 minut.
  2. Druga przerwa: co najmniej 30 minut.
  3. Łączny czas: minimum 45 minut w okresie 4,5 godziny jazdy, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami.

Definicja przerwy

Zgodnie z art. 4 lit. d rozporządzenia, przerwa oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku.

Warto podkreślić, że wykonanie minimum 45-minutowej przerwy kończy poprzedni okres jazdy i rozpoczyna kolejny, zgodnie z interpretacją Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Dzienny okres odpoczynku

Regularny dzienny okres odpoczynku

Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia, kierowca korzysta z dziennego okresu odpoczynku, który wynosi co najmniej 11 kolejnych godzin.

Skrócony dzienny okres odpoczynku

Dzienny okres odpoczynku może zostać skrócony do minimum 9 godzin, ale nie częściej niż trzy razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku (art. 8 ust. 2).

Podział dziennego odpoczynku

Dzienny okres odpoczynku może być podzielony na dwie części (art. 8 ust. 3):

  1. Pierwsza część: co najmniej 3 godziny nieprzerwanie.
  2. Druga część: co najmniej 9 godzin nieprzerwanie.
  3. Łączny czas: minimum 12 godzin.

Wieloosobowa załoga

W przypadku wieloosobowej załogi (art. 8 ust. 5), na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 2, w ciągu 30 godzin od zakończenia dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku, kierowca należący do kilkuosobowej załogi musi skorzystać z kolejnego dziennego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 9 godzin.

 

Tygodniowy okres odpoczynku

Podstawowe zasady

Zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia, w ciągu każdych kolejnych dwóch tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:

  1. Dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, lub
  2. Jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny.

Definicje odpoczynku tygodniowego

Zgodnie z art. 4 lit. h rozporządzenia:

  1. Regularny tygodniowy okres odpoczynku: odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin.
  2. Skrócony tygodniowy okres odpoczynku: odpoczynek trwający krócej niż 45 godziny, który można skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin.

Rozpoczęcie odpoczynku tygodniowego

Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku (art. 8 ust. 6 akapit 2).

Rekompensata za skrócony odpoczynek

Każde skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku należy zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu (art. 8 ust. 7).

Przykład: skrócenie odpoczynku tygodniowego o 10 godzin (kierowca faktycznie odbiera 35 godzin odpoczynku tygodniowego) równoważy się okresem 10 godzin wykorzystanych w innym terminie, lecz nie później niż do 3 tygodni następujących po tygodniu, w którym nastąpiło skrócenie.

Odpoczynek w pojeździe

Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia, jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystywać w pojeździe, pod warunkiem że pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy. 

Zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności

Powrót kierowcy do domu

Od 20 sierpnia 2020 r. obowiązuje art. 8 ust. 8a rozporządzenia, zgodnie z którym przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub do miejsca zamieszkania kierowcy w każdym okresie czterech kolejnych tygodni.

Kierowca musi wykorzystać przynajmniej jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku lub tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku.

Warunki odpoczynku tygodniowego

Zgodnie z art. 8 ust. 8a wprowadzonym przez Pakiet Mobilności:

  1. Regularne tygodniowe okresy odpoczynku i odpoczynki rekompensacyjne nie mogą być odbierane w pojeździe.
  2. Odpoczynek musi być odbierany w odpowiednim zakwaterowaniu z odpowiednimi warunkami do spania i higienicznymi.
  3. Zakwaterowanie może być zapewnione lub opłacone przez pracodawcę albo odbierane w domu lub innym prywatnym miejscu wybranym przez kierowcę.

Dwa kolejne skrócone odpoczynki

Kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku (art. 8 ust. 6 akapit 3).

Odstępstwa od norm - artykuł 12

Podstawowe zasady odstępstw

Zgodnie z art. 12 rozporządzenia, pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa:

  1. Osób.
  2. Pojazdu.
  3. Ładunku.

Artykuł 12/561/2006 stosuje się wtedy, gdy zaskoczą kierowcę niespodziewane okoliczności, takie jak ekstremalne warunki pogodowe czy poważny wypadek drogowy.

Obowiązek dokumentowania

Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój (art. 12 akapit 1 in fine).

Jedynym dowodem w sprawie stanowiącym podstawę dla ustaleń odstąpienia od norm jest tylko i wyłącznie odręczna adnotacja kierowcy na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy.

Wydłużenie czasu jazdy dla powrotu do bazy

Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną lub dwie godziny (art. 12 akapit 2).

Warunki wydłużenia

Wydłużenie jest dozwolone, aby dotrzeć do:

  1. Centrum operacyjnego pracodawcy.
  2. Miejsca zamieszkania kierowcy.

W celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku, pod warunkiem wykorzystania przerwy trwającej nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.

Zakaz uzależniania wynagrodzenia

Rozszerzony zakaz

Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (zmieniony przez Pakiet Mobilności), przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom żadnych składników wynagrodzenia uzależnionych od:

  1. Przebytej odległości.
  2. Szybkości dostawy (nowy element od 2020 r.).
  3. Ilości przewożonych rzeczy.

Warunki zastosowania zakazu

Zakaz ma zastosowanie, jeżeli stosowanie takich składników wynagrodzenia może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zachęcać do naruszeń rozporządzenia (art. 10 ust. 1 in fine).

Oznacza to, iż od sierpnia 2020 r. przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w transporcie międzynarodowym nie może uzależniać wynagrodzenia kierowców, w tym premii i innych składników wynagrodzenia, od przebytej odległości, ilości przewożonych rzeczy, szybkości dostawy.

Kontrole i sankcje

Organy kontrolne

Kontrolę przestrzegania przepisów rozporządzenia 561/2006 w Polsce prowadzą:

  1. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD).
  2. Policja.
  3. Służba Celna.
  4. Straż Graniczna.
  5. Państwowa Inspekcja Pracy.

Taryfikator kar dla kierowców

Wysokość mandatów za naruszenie przepisów zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o transporcie drogowym. Przykładowe wypisy z taryfikatora kar:

  1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia o 15 minut - 1 godzinę: 50 zł.
  2. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia o 1-2 godziny: 150 zł.
  3. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia powyżej 2 godzin: 200 zł.
  4. Skrócenie odpoczynku dziennego: 100-350 zł.
  5. Skrócenie przerwy obowiązkowej: 50-150 zł.

Ustawodawca wprowadził 15 minut tolerancji na przekroczenie czasu jazdy. Oznacza to, że mandat za przekroczenie czasu pracy kierowcy o mniej niż 15 minut nie będzie przysługiwał.

Kary dla przewoźników

Przewoźnicy odpowiadają również za naruszenia dokonane przez zatrudnianych kierowców zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o transporcie drogowym. Przykładowe wypisy z taryfikatora kar:

  1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia powyżej 9 godzin: 50-550 zł.
  2. Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia: 150-550 zł.
  3. Przekroczenie dwutygodniowego czasu prowadzenia: 250-700 zł.
  4. Skrócenie regularnego odpoczynku dziennego: 100-350 zł.
  5. Niedozwolone skrócenie odpoczynku tygodniowego: 150-400 zł.

Kontrola tachografów

Zgodnie z przepisami, kierowca ma obowiązek okazać do kontroli:

  1. Wykresówki lub kartę kierowcy za bieżący dzień.
  2. Wykresówki lub kartę kierowcy za poprzednie 28 dni.

Za naruszenia związane z tachografami grożą wysokie kary:

  1. Samowolna ingerencja w pracę urządzenia: 3000-12000 zł.
  2. Używanie tej samej karty przez kilku kierowców: 2000 zł.
  3. Jednoczesne używanie kilku kart: 8000 zł.

Ewidencja czasu pracy

Zgodnie z aktualnymi wymogami, firmy transportowe mają obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców, która od 29 maja 2022 r. musi mieć formę dokumentu elektronicznego lub papierowego.

Podsumowanie

Rozporządzenie 561/2006 stanowi kompleksowy system ochrony kierowców zawodowych i zapewnienia bezpieczeństwa transportu drogowego w Unii Europejskiej. Kluczowe elementy to przestrzeganie limitów czasu jazdy (9/10 godzin dziennie, 56 godzin tygodniowo), obowiązkowych przerw (45 minut po 4,5 godziny jazdy) oraz odpoczynków (11 godzin dziennie, 45 godzin tygodniowo).

Zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności w 2020 roku znacząco wzmocniły ochronę kierowców, wprowadzając obowiązkowy powrót do domu co 4 tygodnie oraz zakaz odpoczynku regularnego w kabinie pojazdu. Przedsiębiorstwa transportowe powinny szczególną uwagę zwrócić na właściwą organizację pracy kierowców i przestrzeganie nowych zasad wynagradzania.

Skuteczne wdrożenie przepisów wymaga systematycznego monitorowania czasu pracy kierowców, prowadzenia rzetelnej dokumentacji oraz stałego szkolenia personelu. Tylko kompleksowe podejście do zarządzania czasem pracy pozwoli uniknąć wysokich kar i zapewnić zgodność z przepisami unijnymi.

Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o konieczności właściwego dokumentowania odstępstw od norm zgodnie z art. 12 rozporządzenia oraz o zaktualizowanych zasadach wynagradzania kierowców, które nie mogą być uzależnione od szybkości dostawy. Regularne szkolenia kadry zarządzającej i kierowców oraz systematyczne audyty wewnętrzne to niezbędne elementy skutecznej polityki compliance (polityki zarządzania zgodnego z przepisami prawa) w branży transportowej.

Spis źródeł

  1. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006
  3. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1412)
  4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 2201)
  5. Wytyczne Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 lipca 2011 r.
  6. Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń
  7. Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawach naruszenia przepisów czasu pracy kierowców

Hashtagi

#CzasPracyKierowców #Transport561 #PakietMobilności #BezpieczeństwoTransportu #PrzepisyUE #TachografCyfrowy #TransportMiędzynarodowy

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.