Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Transport osób busami o pojemności 8-9 miejsc łącznie z kierowcą to dynamicznie rozwijający się segment rynku transportowego w Polsce. Choć może wydawać się, że prowadzenie takiej działalności jest proste ze względu na relatywnie niewielkie rozmiary pojazdów, rzeczywistość prawna jest znacznie bardziej skomplikowana. Właściwa interpretacja przepisów, spełnienie wymagań licencyjnych oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa to kluczowe elementy sukcesu w tej branży. Niniejszy artykuł przedstawia kompleksowy przewodnik po wymaganiach prawnych, formalnych i operacyjnych, które muszą spełnić przedsiębiorcy planujący świadczenie usług przewozu osób busami w kategorii 8-9 miejsc.
Przewozy osób busami o pojemności 8-9 miejsc są regulowane przede wszystkim przez ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 2201 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze. Kluczowe znaczenie ma również Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 988 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 40 Prawa o ruchu drogowym, samochód osobowy to pojazd przystosowany do przewozu maksymalnie 9 osób, wliczając kierowcę, oraz ich bagażu. Bus przewożący 8 pasażerów plus kierowcę jest prawnie traktowany jako pojazd osobowy, co ma fundamentalne znaczenie dla określenia wymagań prawnych.
Ustawa o transporcie drogowym w art. 2 pkt 1 definiuje transport drogowy jako przemieszczanie osób lub rzeczy po drogach publicznych, wykonywane w celach zarobkowych przez przedsiębiorcę na rzecz osób trzecich.
Zgodnie z art. 5b ust. 1 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym, wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
Licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy określonej w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a w przypadku osoby fizycznej - adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej określonego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Istnieją sytuacje, w których licencja nie jest wymagana:
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, przepisów tej ustawy nie stosuje się do niezarobkowego przewozu drogowego osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
Kierowcy wykonujący przewozy osób busami 8-9 osobowymi muszą spełnić następujące wymagania:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (Dz. U. z 2022 r., poz. 2712), kierowcy wykonujący przewozy osób muszą poddawać się badaniom:
Od 17 września 2023 r. obowiązują nowe wymogi wprowadzone ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 5c ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie drogowym, kierowcy muszą spełnić wymóg niekaralności za:
Kierowcy busów do 9 osób są zwolnieni z obowiązku posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej (kod 95). Zgodnie z art. 39a ust. 3 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, kierowcy pojazdów do 9 osób łącznie z kierowcą wymagają jedynie prawa jazdy kategorii B oraz ważnych badań lekarskich i psychologicznych.
Pojazdy wykorzystywane do przewozu 8-9 osób muszą spełniać następujące kryteria:
Pojazdy muszą spełniać standardowe wymagania techniczne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2021 r., poz. 2328):
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014, busy do 9 osób nie wymagają montażu tachografów w przewozach krajowych. Obowiązek ten dotyczy jedynie pojazdów:
Od 1 lipca 2026 r. tachografy będą obowiązkowe dla pojazdów o DMC powyżej 2,5 tony w międzynarodowym transporcie zarobkowym.
Przedsiębiorca planujący świadczenie usług przewozu osób musi zarejestrować działalność gospodarczą z odpowiednim kodem PKD:
Wniosek o licencję składa się do starosty właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Do wniosku należy dołączyć:
Każdy pojazd wykorzystywany do przewozu osób musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2018).
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r., przewoźnicy muszą wykazać zdolność finansową lub posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego:
Koszt takiej polisy wynosi zazwyczaj 80-180 zł rocznie za pojazd.
Choć nie jest prawnie obowiązkowe, zalecane jest wykupienie dodatkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone pasażerom lub ubezpieczenia NNW pasażerów.
Podczas wykonywania przewozów kierowca musi posiadać:
Przedsiębiorca powinien prowadzić ewidencję wykonanych przewozów zawierającą:
Przewozy osób busami podlegają kontroli następujących organów:
Funkcjonariusze sprawdzają:
W przypadku poważnych naruszeń organ kontrolny może:
Zgodnie z ustawą z dnia 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, od 15 sierpnia 2013 r. międzynarodowy transport drogowy osób pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą nie wymaga uzyskania licencji.
Pomimo braku obowiązku licencyjnego, przewozy międzynarodowe wymagają:
Przewozy do krajów trzecich mogą wymagać dodatkowych zezwoleń bilateralnych zgodnie z umowami międzynarodowymi, np.:
Prowadzenie działalności przewozowej busami o pojemności 8-9 osób wymaga dokładnego zapoznania się z przepisami prawa i spełnienia wszystkich wymagań formalnych. Kluczowe elementy to uzyskanie odpowiedniej licencji, zatrudnienie wykwalifikowanych kierowców oraz zapewnienie właściwego ubezpieczenia. Przedsiębiorcy powinni regularnie monitorować zmiany w przepisach, szczególnie w kontekście nadchodzących zmian dotyczących tachografów w 2026 roku. Inwestycja w profesjonalne doradztwo prawne i systematyczne szkolenia personelu to podstawa bezpiecznej i legalnej działalności w tej branży. Właściwe przygotowanie do kontroli oraz prowadzenie rzetelnej dokumentacji pozwala uniknąć kosztownych sankcji i zapewnić ciągłość świadczonych usług.
#PrzewozyOsób #BusyPasażerskie #LicencjaTransportowa #TransportDrogowy #Przepisy #ITD #PrawoTransportowe