Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Międzynarodowy handel i wymiana kulturalna wymagają sprawnych mechanizmów ułatwiających przepływ towarów przez granice państwowe. Konwencja celna w sprawie karnetu ATA do odprawy warunkowej z 1961 roku stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć w zakresie harmonizacji procedur celnych na świecie. Ten instrument prawny, stworzony pod auspicjami Rady Współpracy Celnej oraz GATT, wprowadził znaczne uproszczenia w czasowym przemieszczaniu towarów poza granice państw. System karnetów ATA, nazywany często "paszportem dla towarów", eliminuje złożone formalności celne i umożliwia bezcłowy transport sprzętu wystawienniczego, próbek handlowych oraz wyposażenia zawodowego w 78 krajach świata.
Konwencja celna w sprawie karnetu ATA do odprawy warunkowej została sporządzona w Brukseli dnia 6 grudnia 1961 roku pod auspicjami Rady Współpracy Celnej i Umawiających się Stron Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT) oraz w porozumieniu z UNESCO. Państwa sygnatariusze kierowały się wyrażonym przez przedstawicieli handlu międzynarodowego życzeniem ułatwienia formalności związanych z bezcłowym czasowym przywozem towarów.
Główne założenia konwencji obejmują:
Konwencja została ratyfikowana przez Polską Rzeczpospolitą Ludową zgodnie z aktem z dnia 18 czerwca 1969 roku i opublikowana w Dzienniku Ustaw z dnia 7 listopada 1969 roku (Dz. U. Nr 30, poz. 242). Postanowienia konwencji stanowią część prawnego porządku krajowego i są stosowane bezpośrednio.
Należności przywozowe (art. 1) - oznaczają należności celne i wszystkie inne należności i podatki pobierane od przywozu lub w związku z przywozem, jak również wszelkie akcyzy i podatki wewnętrzne, którym podlegają towary przywożone, z wyłączeniem jednak należności i opłat odpowiadających przybliżonym kosztom wyświadczonych usług.
Odprawa warunkowa - czasowy przywóz wolny od należności przywozowych zgodnie z warunkami ustalonymi przez konwencje lub przez ustawodawstwo kraju przywozu.
Tranzyt - przewóz towarów z jednego urzędu celnego na terytorium Umawiającej się Strony do innego urzędu celnego na tym samym terytorium.
Karnet ATA (Admission Temporaire - Temporary Admission) - dokument stanowiący załącznik do konwencji, służący jako międzynarodowy dokument celny.
Każda Umawiająca się Strona uznaje karnety ATA za ważne na jej terytorium, zamiast swoich krajowych dokumentów celnych, dla towarów przywożonych czasowo przy zastosowaniu:
Każda Umawiająca się Strona może również uznać karnety ATA dla:
Towary przeznaczone do przerobu lub naprawy nie mogą być przywożone na podstawie karnetów ATA (art. 3 ust. 4).
Okres ważności - zrzeszenia wydające nie mogą wydawać karnetów ATA, których okres ważności przekracza jeden rok od daty wydania.
Oznaczenia na karnecie - zrzeszenia muszą wskazać na okładce karnetu:
Niezmienność listy towarów - po wydaniu karnetu żaden dodatkowy towar nie może być dopisany do listy towarów wyliczonych na odwrocie okładki karnetu.
Termin ustalony dla powrotnego wywozu towarów przywożonych na podstawie karnetu ATA nie może w żadnym razie przekraczać okresu ważności danego karnetu.
Udzielenie przez władze celne zezwolenia zrzeszeniu wydającemu może być uzależnione w szczególności od dostosowania ceny karnetów ATA do kosztów świadczonych usług.
Główne zobowiązanie - każde zrzeszenie gwarantujące poręcza władzom celnym kraju, w którym ma swoją siedzibę, zapłatę sumy należności przywozowych i innych sum należnych w razie nieprzestrzegania warunków ustalonych dla odprawy warunkowej lub tranzytu towarów.
Charakter odpowiedzialności - zrzeszenie jest zobowiązane do zapłaty tych sum łącznie i solidarnie z osobami, od których należy się zapłata.
Roczny termin przedawnienia - władze celne nie mogą domagać się od zrzeszenia gwarantującego zapłaty sum, jeżeli roszczenie nie zostanie zgłoszone w ciągu roku od daty wygaśnięcia ważności karnetu (art. 6 ust. 4).
Termin na dostarczenie dowodów - zrzeszenia gwarantujące mają sześć miesięcy czasu, licząc od daty żądania zapłaty przez władze celne, dla dostarczenia dowodu powrotnego wywozu towarów lub zwolnienia karnetu ATA w inny prawidłowy sposób.
Konsekwencje nieterminowego dostarczenia dowodów:
Podstawowy dowód - zaświadczenie powrotnego wywozu wystawione w karnecie przez władze celne kraju, do którego towary zostały czasowo przywiezione.
Alternatywne dowody w razie braku podstawowego zaświadczenia:
W przypadku gdy władze celne jednej z Umawiających się Stron zwalniają od obowiązku powrotnego wywozu pewne towary, zrzeszenie gwarantujące będzie zwolnione od swoich zobowiązań dopiero z chwilą, gdy te władze zaświadczą na tym że karnecie, że sprawa danych towarów została uregulowana.
Bezpłatność poświadczeń - poświadczenie przez organy celne karnetów ATA używanych na warunkach przewidzianych konwencją nie podlega opłatom za czynności celne dokonywane w urzędach celnych w normalnych godzinach urzędowania.
W razie zniszczenia, zgubienia lub kradzieży karnetu ATA władze celne uznają, na żądanie zrzeszenia wydającego, dokument zastępczy, którego ważność wygasa w terminie ustalonym dla karnetu zastąpionego.
Karnety ATA lub części karnetów przeznaczone do wydania w kraju przywozu korzystają ze zwolnień od należności przywozowych i nie podlegają żadnym zakazom ani ograniczeniom przywozowym.
Dla celów konwencji terytoria Umawiających się Stron, które tworzą unię celną lub gospodarczą, można uważać za jedno terytorium.
W przypadku oszustwa, wykroczenia lub nadużycia Umawiające się Strony mają prawo do wszczęcia postępowania przeciwko osobom posługującym się karnetem ATA w celu:
Konwencja celna w sprawie karnetu ATA do odprawy warunkowej stanowi fundamentalny instrument międzynarodowego prawa celnego, który przez ponad sześć dekad skutecznie ułatwia międzynarodową wymianę handlową i kulturalną. System karnetów ATA, oparty na międzynarodowym łańcuchu gwarancyjnym, eliminuje złożone procedury celne i umożliwia bezcłowy transport towarów w celach wystawienniczych, zawodowych i kulturalnych.
Konwencja ATA pozostaje aktualnym i skutecznym instrumentem wspierającym międzynarodową współpracę gospodarczą, przyczyniając się do rozwoju handlu i wymiany kulturalnej między narodami.
#WPT #TranzytWspólny #NCTS #PrawoTransportowe #ProceduryCelne #T1T2 #LogistykaMiędzynarodowa