Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Bezpieczeństwo w autobusach to kompleksowa kwestia obejmująca zarówno pasażerów, jak i kierowców oraz przewoźników. Współczesne autobusy są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, ale ich skuteczność zależy również od przestrzegania właściwych procedur i znajomości zasad bezpiecznego podróżowania. W tym artykule omówiono najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które powinien znać każdy uczestnik transportu autobusowego.
Pasy bezpieczeństwa w autobusach są obowiązkowe i muszą być zapinane przez wszystkich pasażerów zajmujących miejsca nimi wyposażone1. Zgodnie z polskim prawem, obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa odnosi się do kierujących i pasażerów zajmujących miejsca wyposażone w pasy, niezależnie od rodzaju pojazdu. Od 20 października 2007 r. niedopuszczalne jest zarejestrowanie po raz pierwszy pojazdu z siedzeniami bez pasów bezpieczeństwa1.
Zapięte pasy bezpieczeństwa zwiększają szanse przeżycia wypadku co najmniej dwukrotnie1. Pasy nie tylko chronią przed obrażeniami w razie kolizji, ale również umożliwiają kierowcy lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania1.
Systemy ABS, ESP i ASR to standardowe wyposażenie współczesnych autobusów23. System ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, umożliwiając kierowcy precyzyjne manewrowanie2. ESP (Electronic Stability Program) kontroluje stabilność toru jazdy, automatycznie korygując poślizgi podczas pokonywania zakrętów poprzez precyzyjne hamowanie wybranych kół i regulację mocy silnika23.
Europejskie przepisy GSR (General Safety Regulation) obowiązujące od lipca 2024 r. wymagają wyposażenia wszystkich nowych autobusów w osiem obowiązkowych systemów wspomagających kierowcę45, w tym:
Monitoring wizyjny w autobusach staje się standardem w polskich miastach67. Systemy rejestrują wnętrze autobusu przez 3-4 kamery oraz warunki drogowe przed pojazdem. Monitoring działa w układzie pracy ciągłej od momentu uruchomienia pojazdu do zjazdu do zajezdni6.
Defibrylatory AED są montowane w coraz większej liczbie autobusów polskich miast. W Gdańsku już ponad 225 pojazdów jest wyposażonych w defibrylatory8, we Wrocławiu wszystkie nowe pojazdy będą standardowo wyposażane w AED910. Urządzenia są umieszczane w pobliżu kabiny kierowcy i mogą być używane zarówno dla pasażerów, jak i osób znajdujących się na przystankach10.
Liczba wyjść awaryjnych w autobusach jest szczegółowo regulowana przepisami1112:
Dostęp do wyjść awaryjnych nie może być niczym utrudniony, przy czym siedzenia z oparciem odchylanym oraz z oparciem nie wyższym niż 45 cm nie uważa się za utrudnienie12. Każde wyjście awaryjne musi być wyraźnie oznaczone instrukcjami w języku polskim oraz wyposażone w odpowiednie narzędzia (np. młotki przy wyjściach okiennych)12.
Gaśnice są obowiązkowym wyposażeniem każdego autobusu13:
Apteczki pierwszej pomocy powinny być dostępne w każdym pojeździe i regularnie uzupełniane13. Apteczki samochodowe wyposażone zgodnie z normą DIN 13164 sprawdzają się najlepiej w pojazdach komunikacji publicznej13.
Podczas jazdy pasażerowie powinni15:
Bagaż i przewożone przedmioty muszą być odpowiednio zabezpieczone i nie mogą utrudniać dostępu do wyjść awaryjnych1516. Wymiary bagażu podręcznego są ściśle określone i nie mogą przekraczać limitów bezpieczeństwa16.
Kierowcy autobusów coraz częściej przechodzą szkolenia z pierwszej pomocy, chociaż nie ma takiego obowiązku prawnego17. W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pasażera każdy uczestnik podróży ma obowiązek udzielenia pomocy1817.
Najczęstsze sytuacje medyczne w autobusach to18:
Defibrylatory AED znacząco zwiększają szanse przeżycia przy nagłym zatrzymaniu krążenia. Urządzenia są intuicyjne w obsłudze i mogą być używane przez osoby bez specjalistycznego przeszkolenia818. Szansa na uratowanie życia przy użyciu AED wynosi około 70%8.
Ergonomiczne stanowisko kierowcy jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu1920. Prawidłowo ustawione miejsce pracy obejmuje:
Ujednolicenie miejsca pracy kierowcy we wszystkich autobusach floty to gwarancja bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Standaryzacja pozwala kierowcy skupić się na drodze, a nie na obsłudze pojazdu19.
Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców są ściśle regulowane2122:
Obowiązkowe przerwy w pracy kierowcy22:
Nowe przepisy od maja 2024 r. umożliwiają kierowcom autobusów okazjonalnych dzielenie 45-minutowej przerwy na dwa okresy po minimum 15 minut każdy oraz wydłużenie doby pracy z 24 do 25 godzin w określonych przypadkach2123.
Szkolenia BHP dla kierowców są obowiązkowe i obejmują2425:
Szkolenia okresowe muszą być przeprowadzane co 3-5 lat w zależności od klasyfikacji stanowiska pracy. W przypadku przewozu towarów niebezpiecznych szkolenia są wymagane co roku26.
Badania lekarskie kierowców obejmują badania wzroku (w tym widzenie zmierzchowe i wrażliwość na kontrast) oraz badania psychologiczne sprawdzające sprawność psychomotoryczną i odporność na stres26.
Ewakuacja z autobusu powinna przebiegać zgodnie z ustalonymi procedurami27:
Systemy hamulcowe w autobusach obejmują28:
W przypadku wypadku kierowca i pasażerowie powinni29:
Monitoring w autobusach wspiera działania ratunkowe poprzez rejestrację przebiegu zdarzeń oraz możliwość odtworzenia sekwencji wypadku730. Nagrania służą również wykrywaniu sprawców wykroczeń i przestępstw na terenie pojazdu7.
Bezpieczeństwo w autobusach to rezultat współdziałania nowoczesnych technologii, właściwych procedur i świadomości wszystkich uczestników podróży. Systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego znacząco redukują ryzyko wypadków i ich skutki, ale nie zastąpią odpowiedzialnego zachowania pasażerów i profesjonalizmu kierowców.
Kluczowe znaczenie mają:
Przyszłość bezpieczeństwa w autobusach będzie kształtowana przez dalszy rozwój systemów wspomagających kierowcę, zwiększenie dostępności defibrylatorów AED oraz poprawę standardów szkoleniowych dla wszystkich uczestników transportu autobusowego.
#BezpiecznyAutobus #ZasadyBezpieczeństwa #PasyWAutobusie #BezpiecznaPodróż #OdpowiedzialnyPasażer