Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

czas-pracy-kkierowcow-rozliczanie.jpg

Jak prawidłowo rozliczać czas pracy kierowcy w transporcie drogowym?

Opracował dr inż. Bogusław Madej

Prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców to nie tylko obowiązek prawny, ale przede wszystkim podstawa sprawnego funkcjonowania każdej firmy transportowej. W cyfrowych tachografach i zautomatyzowanych systemach, proces ten stał się bardziej precyzyjny, ale jednocześnie wymaga szczegółowej wiedzy o przepisach i nowoczesnych narzędziach. Błędy w ewidencjonowaniu mogą skutkować nie tylko wysokimi karami finansowymi ze strony Inspekcji Transportu Drogowego czy Państwowej Inspekcji Pracy, ale również roszczeniami pracowniczymi i utratą reputacji firmy. Właściwe rozliczanie chroni zarówno pracodawcę, jak i kierowcę, zapewniając transparentność wynagrodzeń oraz zgodność z obowiązującymi normami czasu pracy i odpoczynku.

Spis treści

Podstawy prawne rozliczania czasu pracy kierowców

Ustawa o czasie pracy kierowców

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie rozliczania czasu pracy kierowców w Polsce jest Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców (Dz.U.2024.220 t.j.). Przepis ten szczegółowo określa, co stanowi czas pracy kierowcy, jakie są limity godzinowe oraz jak należy prowadzić ewidencję.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy, pracodawca prowadzi dla każdego kierowcy ewidencję czasu pracy do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.

Rozporządzenie 561/2006 WE

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 roku harmonizuje przepisy dotyczące czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowców w transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej.

Kodeks Pracy a czas pracy kierowców

Choć kierowcy zawodowi podlegają przede wszystkim przepisom ustawy o czasie pracy kierowców, w niektórych kwestiach stosuje się również przepisy Kodeksu Pracy, dotyczące wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, dodatku za pracę w porze nocnej oraz urlopów.

Co zalicza się do czasu pracy kierowcy

Definicja czasu pracy kierowcy

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Do czasu pracy zaliczamy:

  1. Prowadzenie pojazdu – faktyczna jazda z pasażerami lub ładunkiem.
  2. Załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem.
  3. Nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym (dotyczy kierowców autobusów).
  4. Czynności spedycyjne – załatwianie formalności celnych, przygotowywanie dokumentów przewozowych.
  5. Obsługa codzienna pojazdów i przyczep – kontrola techniczna, tankowanie, mycie.
  6. Inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego.
  7. Niezbędne formalności administracyjne – wystawianie listów przewozowych, raportów.
  8. Utrzymanie pojazdu w czystości – mycie kabiny, konserwacja.

Czas dyspozycji

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy, czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy. Dotyczy to w szczególności:

  1. Oczekiwanie na załadunek lub rozładunek.
  2. Stanie w kolejce na granicy lub w punkcie kontrolnym.
  3. Oczekiwanie na transport promem lub pociągiem.
  4. Postój związany z awarią pojazdu.
  5. Oczekiwanie na dalsze instrukcje od dyspozytora.

Co nie zalicza się do czasu pracy?

Przepis art. 5 ustawy o czasie pracy kierowców jasno określa, co nie wlicza się do czasu pracy kierowcy:

  1. Czas dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy.
  2. Nieusprawiedliwione postoje w czasie prowadzenia pojazdu.
  3. Dobowy nieprzerwany odpoczynek.
  4. Przerwa w pracy trwająca minimum 45 minut (w systemie przerywanego czasu pracy).
  5. Urlop wypoczynkowy i zwolnienia lekarskie.

Przerwa 15-minutowa wliczana do czasu pracy

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy, do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Ta tzw. „przerwa śniadaniowa" jest wliczana do czasu pracy i musi być opłacana jak normalny czas pracy.

Systemy czasu pracy kierowców

Prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowcy zależy przede wszystkim od systemu czasu pracy, w jakim jest zatrudniony. Ustawa o czasie pracy kierowców przewiduje pięć systemów czasu pracy: podstawowy, równoważny, przerywany, zadaniowy oraz mieszany.

System podstawowy

W systemie podstawowym obowiązuje sztywna norma 8 godzin pracy dziennie i przeciętnie 40 godzin w tygodniu w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy (art. 11 ustawy o czasie pracy kierowców).

Cechy charakterystyczne:

  1. Prosta struktura – każda godzina ponad 8 godzin dziennie to nadgodziny.
  2. Łatwe rozliczanie – nie wymaga skomplikowanych obliczeń.
  3. Stosowany głównie w transporcie lokalnym i krótkich trasach.
  4. Pracownik wie dokładnie, ile ma przepracować każdego dnia.

System równoważny

System równoważny pozwala na przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin (art. 15 ustawy o czasie pracy kierowców). Wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach musi zostać zrównoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

Cechy charakterystyczne:

  1. Większa elastyczność w planowaniu pracy.
  2. Możliwość dostosowania czasu pracy do długości tras.
  3. Okres rozliczeniowy: zasadniczo 1 miesiąc, maksymalnie do 3-4 miesięcy.
  4. Średni tygodniowy czas pracy nie może przekroczyć 48 godzin.
  5. Nadgodziny powstają dopiero po przekroczeniu norm w okresie rozliczeniowym.

System przerywany

System przerywany charakteryzuje się wprowadzeniem długiej przerwy dzielącej dzień pracy na dwie części (art. 16 ustawy). Przerwa może trwać do 5 godzin, w szczególnych przypadkach do 6 godzin.

Cechy charakterystyczne:

  1. Norma 8 godzin dziennie (jak w systemie podstawowym).
  2. Długa przerwa (3-6 godzin) dzieli dzień pracy na dwie części.
  3. Za czas przerwy przysługuje 50% wynagrodzenia.
  4. Kierowca w czasie przerwy dysponuje swoim czasem.
  5. Stosowany głównie w transporcie lokalnym, autobusowym.

System zadaniowy

W systemie zadaniowym kierowca jest rozliczany nie z czasu pracy, a z wykonanych zadań (art. 18 ustawy). Obowiązuje jednak nadal 8-godzinna norma dobowa.

Cechy charakterystyczne:

  1. Rozliczenie za wykonane zadanie (trasę, przewóz).
  2. Pracodawca musi tak planować zadania, by było możliwe ich wykonanie w 8 godzin.
  3. Kierowca sam organizuje czas pracy w ramach zadania.
  4. Stosowany w transporcie międzynarodowym i długich trasach.

System mieszany

System mieszany łączy cechy systemu równoważnego i przerywanego (art. 19 ustawy). Pozwala na pracę do 12 godzin dziennie z jednoczesnym wprowadzeniem długiej przerwy w wybrane dni.

Sposoby rozliczania czasu pracy – praktyczne przykłady

Przykład 1: Rozliczanie w systemie podstawowym

Dane:

  1. Kierowca zatrudniony w systemie podstawowym.
  2. Okres rozliczeniowy: 1 miesiąc (październik 2025 – 23 dni robocze).
  3. Norma: 8 godzin dziennie.
  4. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (stażowe, premia): 5000 zł brutto.
  5. Dodatek za nadgodziny: 50%.
  6. Dodatek nocny: 20%.

Przepracowane godziny w październiku:

  1. Pn 1.10 – 8 godz. (6:00-14:00).
  2. Wt 2.10 – 9 godz. (6:00-15:00) – 1 godz. nadliczbowa.
  3. Śr 3.10 – 8 godz. (6:00-14:00).
  4. Czw 4.10 – 10 godz. (6:00-16:00) – 2 godz. nadliczbowe.
  5. Pt 5.10 – 8 godz. (6:00-14:00).

Łącznie w miesiącu:

  1. Przepracowane: 190 godzin.
  2. Norma (23 dni × 8 godz.): 184 godziny.
  3. Nadgodziny: 6 godzin.
  4. Praca w porze nocnej (21:00-7:00): 12 godzin.

Rozliczenie:

  1. Stawka godzinowa (płaca zasadnicza ze stałymi dodatkami): 5000 zł ÷ 184 godz. = 27,17 zł/godz.
  2. Wynagrodzenie za normalne godziny: 184 godz. × 27,17 zł = 5000 zł.
  3. Wynagrodzenie za nadgodziny: 6 godz. × 27,17 zł × 150% = 244,53 zł.
  4. Dodatek nocny: 12 godz. × 4,70 zł (20% minimalnego wynagrodzenia) = 56,40 zł.
  5. Wynagrodzenie brutto łącznie: 5300,93 zł.

Przykład 2: Rozliczanie w systemie równoważnym

Dane:

  1. Kierowca zatrudniony w systemie równoważnym.
  2. Okres rozliczeniowy: 1 miesiąc (październik 2025 – 23 dni robocze).
  3. Norma przeciętna: 8 godzin dziennie = 184 godziny w miesiącu.
  4. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (stażowe, premia): 5500 zł brutto.

Przepracowane godziny w październiku:

Dzień Godziny pracy Uwagi
Pn 1.10 12 godz. Długa trasa
Wt 2.10 11 godz. Długa trasa
Śr 3.10 10 godz. Średnia trasa
Czw 4.10 6 godz. Krótka trasa
Pt 5.10 5 godz. Krótka trasa

W całym miesiącu:

  1. Przepracowane: 192 godziny.
  2. Norma (23 dni × 8 godz.): 184 godziny.
  3. Nadgodziny: 8 godzin.

Rozliczenie:

  1. Stawka godzinowa zasadnicza: 5500 zł ÷ 184 godz. = 29,89 zł/godz.
  2. Wynagrodzenie za normalne godziny: 184 godz. × 29,89 zł = 5500 zł.
  3. Wynagrodzenie za nadgodziny: 8 godz. × 29,89 zł × 150% = 358,68 zł.
  4. Wynagrodzenie brutto łącznie: 5858,68 zł.

Uwaga: Mimo że w pierwszy poniedziałek kierowca pracował 12 godzin, nie są to nadgodziny, ponieważ w piątek pracował tylko 5 godzin. System równoważny pozwala na "wyrównanie" godzin w ramach okresu rozliczeniowego.

Przykład 3: Rozliczanie w systemie przerywanym

Dane:

  1. Kierowca autobusu miejskiego.
  2. System przerywany z przerwą 4-godzinną.
  3. Norma: 8 godzin pracy dziennie (4 godz. + przerwa 4 godz. + 4 godz.).
  4. Wynagrodzenie ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 4800 zł brutto.

Typowy dzień pracy:

  1. 6:00-10:00 – pierwsza część zmiany (4 godziny).
  2. 10:00-14:00 – przerwa (4 godziny) – 50% wynagrodzenia.
  3. 14:00-18:00 – druga część zmiany (4 godziny).

Rozliczenie w październiku (23 dni robocze):

  1. Przepracowane godziny: 23 dni × 8 godz. = 184 godziny.
  2. Przerwy: 23 dni × 4 godz. = 92 godziny.
  3. Stawka godzinowa zasadnicza ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 4800 zł ÷ 184 godz. = 26,09 zł/godz.
  4. Wynagrodzenie za przepracowane godziny: 184 godz. × 26,09 zł = 4800 zł.
  5. Wynagrodzenie za przerwy (50%): 92 godz. × 26,09 zł × 50% = 1200,14 zł.
  6. Wynagrodzenie brutto łącznie: 6000,14 zł.

Przykład 4: Rozliczanie w systemie zadaniowym

Dane:

  1. Kierowca międzynarodowy.
  2. System zadaniowy.
  3. Wynagrodzenie ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 8000 zł brutto miesięcznie.
  4. Dodatkowe wynagrodzenie za wykonane trasy.

Październik 2025:

  1. Trasa 1: Warszawa - Berlin - Warszawa (3 dni, 1200 km) – premia 600 zł.
  2. Trasa 2: Warszawa - Hamburg - Warszawa (4 dni, 1600 km) – premia 800 zł.
  3. Trasa 3: Warszawa - Amsterdam - Warszawa (5 dni, 2200 km) – premia 1000 zł.
  4. Pozostałe trasy krajowe – wliczone w wynagrodzenie zasadnicze.

Rozliczenie:

  1. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 8000 zł.
  2. Premia za trasę 1: 600 zł.
  3. Premia za trasę 2: 800 zł.
  4. Premia za trasę 3: 1000 zł.
  5. Wynagrodzenie brutto łącznie: 10 400 zł.

Uwaga: W systemie zadaniowym kierowca nie rozlicza się z godzin, ale z wykonanych zadań (tras). Pracodawca musi jednak kontrolować, czy zadania mogą być wykonane w ramach 8-godzinnej normy dobowej.

Przykład 5: Rozliczanie godzin nadliczbowych

Dane:

  1. Kierowca w systemie podstawowym.
  2. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 6000 zł.
  3. Norma: 184 godziny w październiku.
  4. Dodatek za nadgodziny: 50% (dni powszednie) lub 100% (dni wolne/nocą).

Przepracowane nadgodziny w październiku:

  1. Nadgodziny w dni powszednie: 10 godzin.
  2. Nadgodziny w sobotę (dzień wolny): 4 godziny.
  3. Nadgodziny w porze nocnej: 3 godziny.

Rozliczenie:

  1. Stawka godzinowa ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 6000 zł ÷ 184 godz. = 32,61 zł/godz.
  2. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 6000 zł.
  3. Nadgodziny w dni powszednie: 10 godz. × 32,61 zł × 150% = 489,15 zł.
  4. Nadgodziny w sobotę: 4 godz. × 32,61 zł × 200% = 260,88 zł.
  5. Nadgodziny w porze nocnej: 3 godz. × 32,61 zł × 200% = 195,66 zł.
  6. Dodatek za pracę w porze nocnej: 3 godz. x 32,61 zł x 20% = 19,57 zł.
  7. Wynagrodzenie brutto łącznie: 6965,26 zł.

Przykład 6: Rozliczanie delegacji krajowej

Dane:

  1. Kierowca wykonuje przewóz Warszawa → Kraków → Warszawa.
  2. Czas wyjazdu: 3 dni.
  3. Dieta krajowa (2025): 45 zł za dobę.

Rozliczenie delegacji:

  1. Dieta za 3 dni: 3 × 45 zł = 135 zł.
  2. Nocleg (hotel): 2 × 150 zł = 300 zł (zwrot kosztów).
  3. Przejazd autostradą: 50 zł (zwrot kosztów).
  4. Łączne świadczenia delegacyjne: 485 zł (zwrot kosztów + dieta).

Uwaga: Dieta krajowa nie podlega opodatkowaniu i składkom ZUS, jeśli nie przekracza limitów ustawowych.

Przykład 7: Rozliczanie pracy w porze nocnej

Dane:

  1. Kierowca pracuje w godzinach 22:00 - 6:00 (8 godzin).
  2. Z tego 7 godzin przypada na porę nocną.
  3. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 5500 zł (184 godziny).
  4. Stawka dodatku nocnego: 20% minimalnego wynagrodzenia = 4,70 zł/godz (2025).

Październik 2025 – 10 nocnych zmian:

  1. Przepracowane godziny w porze nocnej: 10 zmian × 7 godz. = 70 godzin.

Rozliczenie:

  1. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 5500 zł.
  2. Dodatek nocny: 70 godz. × 4,70 zł = 329 zł.
  3. Wynagrodzenie brutto łącznie: 5829 zł.

Przykład 8: Rozliczanie czasu dyspozycji

Dane:

  1. Kierowca czeka na załadunek 6 godzin (nie znał czasu załadunku przed wyjazdem).
  2. Czas dyspozycji wlicza się do czasu pracy.
  3. Wynagrodzenie zasadnicze ze stałymi dodatkami (np. stażowe, premie): 5000 zł (stawka godzinowa: 27,17 zł).

Dzień pracy:

  1. 6:00-8:00 – jazda (2 godziny).
  2. 8:00-14:00 – oczekiwanie na załadunek = czas dyspozycji (6 godzin).
  3. 14:00-16:00 – jazda (2 godziny).
  4. Łącznie: 10 godzin czasu pracy (w tym 2 godz. nadliczbowe).

Rozliczenie:

  1. Normalne godziny (8 godz.): 8 × 27,17 zł = 217,36 zł.
  2. Nadgodziny (2 godz.): 2 × 27,17 zł × 150% = 81,51 zł.
  3. Wynagrodzenie za dzień: 298,87 zł.

Obowiązki pracodawcy w zakresie ewidencji czasu pracy

Prowadzenie ewidencji czasu pracy

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie dla każdego kierowcy indywidualnej ewidencji czasu pracy. Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców, ewidencja ta powinna obejmować:

  1. Liczbę przepracowanych godzin oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy.
  2. Liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej (między godz. 21:00 a 7:00).
  3. Liczbę godzin nadliczbowych.
  4. Dni wolne od pracy z oznaczeniem tytułu ich udzielenia.
  5. Liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru.
  6. Rodzaj i wymiar zwolnień od pracy (urlopy, zwolnienia lekarskie).

Formy prowadzenia ewidencji

Ewidencja czasu pracy może być prowadzona w oparciu o:

  1. Zapisy na wykresówkach (dla tachografów analogowych).
  2. Wydruki danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego.
  3. Pliki pobrane z karty kierowcy i tachografu cyfrowego (najpopularniejsza forma).
  4. Inne dokumenty potwierdzające czas pracy.
  5. Rejestry opracowane na podstawie dokumentów wymienionych powyżej.

Przechowywanie ewidencji

Pracodawca przechowuje ewidencję czasu pracy przez okres 10 lat po zakończeniu okresu nią objętego (art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy).

Metody pobierania danych z tachografów i kart kierowcy

Częstotliwość pobierania danych

  1. Dane z karty kierowcy należy pobierać co najmniej raz na 28 dni.
  2. Dane z tachografu cyfrowego należy pobierać maksymalnie co 90 dni.
  3. Przy ustaniu stosunku pracy dane z karty kierowcy należy pobrać niezwłocznie.

Metoda 1: Pobieranie za pomocą czytnika kart

Najprostsza metoda polega na użyciu dedykowanego czytnika kart kierowcy podłączonego do komputera, telefonu lub tabletu.

Metoda 2: Pobieranie za pomocą urządzenia uniwersalnego

Urządzenia uniwersalne typu TachoDrive 5, Tacho2Safe czy D-box2 łączą funkcję czytnika kart i czytnika tachografu w jednym urządzeniu.

Metoda 3: Pobieranie za pomocą tachografu

W przypadku tachografów zamontowanych przed 1 października 2011 roku, dane z karty kierowcy można pobierać bezpośrednio przez tachograf.

Programy do rozliczania czasu pracy kierowców

Dlaczego potrzebny jest dedykowany program?

Prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowców wymaga zastosowania dedykowanego oprogramowania, ponieważ:

  1. Pliki DDD (z tachografu) i C1B (z karty kierowcy) wymagają specjalnego dekodowania.
  2. Należy uwzględnić różne systemy czasu pracy.
  3. Trzeba obliczyć godziny nadliczbowe, dodatki nocne, dodatki weekendowe.
  4. Konieczne jest rozliczenie delegacji krajowych i zagranicznych.

Popularne programy

  1. Tachospeed Expert / Tachospeed Online – najpopularniejsze rozwiązanie w Polsce.
  2. System 4Trans (Rozliczenia) – kompleksowe rozwiązanie z modułami.
  3. SuperTachoWeb – nowoczesne oprogramowanie online.
  4. TSR (Transportowe Systemy Rozliczeniowe) – zaawansowany program.

Najczęściej popełniane błędy w rozliczaniu i jak ich unikać

Błąd 1: Uwzględnianie aktywności z pojazdów innych firm

Jednym z najpoważniejszych błędów jest uwzględnianie w ewidencji czasu pracy kierowcy aktywności zapisanych w plikach DDD pochodzących z pojazdów należących do innego przedsiębiorstwa.

Jak uniknąć błędu: Nowoczesne programy do rozliczania oferują funkcję filtrowania danych według numeru rejestracyjnego pojazdu.

Błąd 2: Brak naliczania delegacji krajowych

Przewoźnicy często zakładają, że dieta krajowa nie przysługuje kierowcy wykonującemu przewozy w Polsce.

Jak uniknąć błędu: Należy dokładnie analizować każdy kurs pod kątem spełnienia przesłanek podróży służbowej.

Błąd 3: Niewłaściwe określenie systemu czasu pracy

Przypisanie kierowcy niewłaściwego systemu czasu pracy prowadzi do błędnego obliczenia godzin nadliczbowych.

Jak uniknąć błędu: System czasu pracy powinien być precyzyjnie określony w umowie o pracę.

Kontrole i kary za nieprawidłowe rozliczenia

Organy kontrolne

  1. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) – kontroluje przestrzeganie przepisów o czasie prowadzenia pojazdu.
  2. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) – kontroluje przestrzeganie przepisów Kodeksu Pracy.

Kary za brak prowadzenia ewidencji

  1. Kara 1000 zł za każdego kierowcę, dla którego brakuje ewidencji.
  2. Dodatkowo kara grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

Podsumowanie

Prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców to złożony proces, który wymaga znajomości przepisów prawnych, nowoczesnych narzędzi oraz systematyczności w działaniu.

Kluczowe wnioski dla pracodawców

  1. Inwestuj w odpowiednie oprogramowanie – Dedykowane programy znacznie ułatwiają proces.
  2. Regularnie pobieraj dane – Ustal procedury pobierania danych z kart kierowców.
  3. Szkolić kierowców – Regularnie organizuj szkolenia.
  4. Monitoruj zmiany prawne – Śledź zmiany w przepisach.
  5. Prowadź dokładną dokumentację – Przechowuj ewidencję przez wymagane 10 lat.

Praktyczne wskazówki dla kierowców

  1. Prawidłowo obsługuj tachograf – Zawsze pamiętaj o włożeniu karty kierowcy.
  2. Rejestruj wszystkie aktywności – Odpowiednio oznaczaj przerwy i odpoczynki.
  3. Regularnie oddawaj kartę do pobrania danych – Nie czekaj do ostatniego dnia.
  4. Kontroluj swoje rozliczenia – Masz prawo żądać udostępnienia ewidencji.

Spis źródeł

  1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców (Dz.U.2024.220 t.j.).
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006.
  3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (Dz.U.2023.1465 t.j.).
  4. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku.
  5. Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym.
  6. Pakiet Mobilności – przepisy unijne dotyczące delegowania kierowców.

#CzasPracyKierowców #RozliczanieKierowców #EwidencjaCzasuPracy #TransportDrogowy #TachografCyfrowy #FirmaTransportowa #PrzepisyTransportowe

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.