Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Instruktaż stanowiskowy stanowi podstawowy element systemu bezpieczeństwa i higieny pracy w branży transportowej. Bez jego odbycia żaden pracownik nie może zostać dopuszczony do samodzielnego wykonywania obowiązków kierowcy zawodowego. Czy jednak każdy pracodawca wie, jakie elementy muszą znaleźć się w tym szkoleniu, aby spełniało wymagania prawne? Jakie są konsekwencje niewłaściwie przeprowadzonego instruktażu? Przepisy prawa precyzyjnie określają nie tylko minimalny czas trwania tego szkolenia, ale również szczegółową tematykę, etapy realizacji oraz sposób dokumentowania. Niniejszy przewodnik kompleksowo omawia wszystkie aspekty instruktażu stanowiskowego dla kierowców zawodowych, od podstaw prawnych po praktyczne wskazówki dla pracodawców i osób prowadzących szkolenia.
Obowiązek przeprowadzania instruktażu stanowiskowego dla kierowców zawodowych wynika bezpośrednio z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy. Zgodnie z art. 237³ §2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzić okresowe szkolenia w tym zakresie. Szczegółowe zasady organizacji, treści i dokumentowania instruktażu stanowiskowego określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.).
Rozporządzenie to w §11 ust. 1 wskazuje, że instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku dla pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych.
Stanowisko kierowcy samochodu ciężarowego czy autobusu niewątpliwie należy do tej kategorii ze względu na wielorakie zagrożenia związane z pracą w ruchu drogowym, wielogodzinnym siedzeniem, stresem oraz narażeniem na wypadki drogowe.
Przepis art. 207 §2 Kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Realizacja tego obowiązku następuje między innymi poprzez odpowiednie przeszkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa, w tym instruktaż stanowiskowy dostosowany do specyfiki stanowiska kierowcy zawodowego. Dodatkowo art. 94 pkt 4 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest obowiązany zaznajomić pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ramowy program instruktażu stanowiskowego został określony w załączniku nr 1 część II do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy. Program ten wskazuje minimalne zagadnienia, które muszą być omówione podczas szkolenia, jednak pracodawca ma obowiązek dostosowania treści instruktażu do specyfiki konkretnego stanowiska pracy oraz występujących na nim zagrożeń. Oznacza to, że program instruktażu dla kierowcy samochodu ciężarowego będzie różnił się od programu dla kierowcy autobusu czy samochodu dostawczego ze względu na odmienność wykonywanych zadań i występujących zagrożeń.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy precyzyjnie określa sytuacje, w których pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego. Zgodnie z §11 ust. 1 i 2 rozporządzenia instruktaż stanowiskowy przeprowadza się w następujących przypadkach:
Szczególnie istotny jest §11 ust. 3 rozporządzenia, który wskazuje, że w przypadku wprowadzenia na stanowisku kierowcy zmian warunków techniczno-organizacyjnych pracownik zatrudniony na tym stanowisku odbywa instruktaż stanowiskowy przygotowujący go do bezpiecznego wykonywania pracy w zmienionych warunkach. Do takich zmian należą w szczególności:
W takich przypadkach tematyka i czas trwania instruktażu stanowiskowego powinny być uzależnione od rodzaju i zakresu wprowadzonych na stanowisku zmian. Oznacza to, że jeśli zmiany są niewielkie, instruktaż może być krótszy i skupiać się wyłącznie na nowych elementach. Natomiast w przypadku znaczących zmian, takich jak wprowadzenie całkowicie nowego typu pojazdu lub nowego systemu pracy, instruktaż powinien być bardziej szczegółowy i obszerny.
Ważne jest również to, że zgodnie z art. 237³ §2 zdanie 2 Kodeksu pracy szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Oznacza to, że jeśli kierowca wraca do tej samej firmy na to samo stanowisko w krótkim czasie, pracodawca może nie mieć obowiązku przeprowadzania ponownego instruktażu stanowiskowego, chyba że na stanowisku zaszły istotne zmiany.
Czas trwania instruktażu stanowiskowego jest jednym z kluczowych elementów regulowanych przepisami prawa. Zgodnie z ramowym programem instruktażu stanowiskowego zawartym w załączniku nr 1 część II do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy instruktaż stanowiskowy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, do których zalicza się stanowisko kierowcy samochodu ciężarowego, nie może być krótszy niż 8 godzin lekcyjnych, gdzie jedna godzina lekcyjna wynosi 45 minut. Oznacza to, że minimalny czas trwania instruktażu stanowiskowego dla kierowcy zawodowego wynosi 6 godzin zegarowych (8 x 45 minut = 360 minut = 6 godzin).
Jednocześnie §11 ust. 4 rozporządzenia wskazuje, że czas trwania instruktażu stanowiskowego powinien być uzależniony od następujących czynników:
Oznacza to, że choć 8 godzin lekcyjnych stanowi absolutne minimum, w praktyce instruktaż stanowiskowy często trwa dłużej, szczególnie dla osób bez doświadczenia lub w przypadku złożonego stanowiska pracy. Pracodawca ma prawo, a nierzadko obowiązek, wydłużyć czas trwania instruktażu, aby zapewnić właściwe przygotowanie pracownika do bezpiecznego wykonywania pracy.
Warto podkreślić, że szkolenie powinno odbywać się w godzinach pracy i na koszt pracodawcy, zgodnie z art. 237³ §3 Kodeksu pracy. Oznacza to, że czas przeznaczony na instruktaż stanowiskowy jest czasem pracy, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Pracodawca nie może wymagać od pracownika odbycia instruktażu stanowiskowego w czasie wolnym od pracy ani na własny koszt.
W przypadku instruktażu stanowiskowego przeprowadzanego w związku ze zmianami na stanowisku pracy, o których mowa w §11 ust. 3 rozporządzenia, czas trwania szkolenia nie jest sztywno określony i powinien być dostosowany do zakresu wprowadzanych zmian. Jeśli zmiany są niewielkie, instruktaż może trwać krócej niż 8 godzin lekcyjnych, pod warunkiem że jego treść jest wystarczająca do przygotowania pracownika do bezpiecznej pracy w nowych warunkach.
Wybór odpowiedniej osoby do przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego ma decydujące znaczenie dla jego skuteczności i zgodności z przepisami. Zgodnie z §11 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.
Oznacza to, że instruktaż stanowiskowy dla kierowcy zawodowego może przeprowadzić:
Kluczowe wymagania stawiane osobie prowadzącej instruktaż stanowiskowy obejmują:
Pracodawca ma obowiązek zapewnić, że osoba wyznaczona do przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego spełnia wszystkie powyższe wymagania. Przeprowadzenia instruktażu przez osobę niewłaściwie wykwalifikowaną może skutkować uznaniem instruktażu za nieprzeprowadzony, co naraża pracodawcę na odpowiedzialność prawną w przypadku wypadku przy pracy.
Warto podkreślić, że osoba prowadząca instruktaż stanowiskowy powinna być również zaznajomiona z oceną ryzyka zawodowego dla stanowiska kierowcy w danej firmie, aby móc uwzględnić specyficzne zagrożenia występujące w konkretnych warunkach pracy. Oznacza to, że instruktor powinien znać dokumentację stanowiskową, w tym kartę oceny ryzyka zawodowego, instrukcje stanowiskowe oraz procedury obowiązujące w firmie.
Ramowy program instruktażu stanowiskowego określony w załączniku nr 1 część II do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy wskazuje kluczowe zagadnienia, które muszą być omówione podczas szkolenia. Zgodnie z tym programem instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z następującymi elementami:
W praktyce szczegółowy program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy zawodowego powinien obejmować następujące zagadnienia merytoryczne:
Powyższy zakres tematyczny stanowi minimum, które musi być uwzględnione w programie instruktażu stanowiskowego. Pracodawca powinien dodatkowo uwzględnić specyficzne zagadnienia wynikające z charakteru działalności firmy, na przykład transport międzynarodowy, przewóz towarów niebezpiecznych, transport w warunkach szczególnych.
Skuteczny instruktaż stanowiskowy powinien być przeprowadzony zgodnie z ustaloną metodyką, która zapewni nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej, ale również wypracowanie praktycznych umiejętności bezpiecznego wykonywania pracy. Państwowa Inspekcja Pracy oraz literatura fachowa wskazują, że instruktaż stanowiskowy powinien obejmować następujące etapy:
Instruktor prowadzący instruktaż stanowiskowy powinien rozpocząć od rozmowy z pracownikiem, podczas której:
Instruktor powinien przeprowadzić pokaz i szczegółowo objaśnić wszystkie czynności, jakie ma wykonywać pracownik na stanowisku pracy, z zachowaniem bezpiecznych metod pracy. Etap ten obejmuje:
Podczas pokazu instruktor powinien zwracać szczególną uwagę na potencjalne zagrożenia oraz sposoby ich unikania. Pokaz powinien odbywać się na rzeczywistym stanowisku pracy, z wykorzystaniem faktycznie używanego sprzętu i pojazdów.
Po pokazie pracownik powinien samodzielnie wykonać omawiane czynności pod nadzorem instruktora. Etap ten obejmuje:
Instruktor powinien na bieżąco korygować ewentualne błędy pracownika oraz udzielać wskazówek dotyczących poprawnego wykonywania czynności. Ten etap jest kluczowy dla wypracowania prawidłowych nawyków i technik pracy.
Po opanowaniu przez pracownika podstawowych czynności instruktor powinien pozwolić mu na samodzielną pracę, zachowując jednak ciągły nadzór. Etap ten obejmuje:
Instruktor powinien interweniować tylko w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia, pozwalając pracownikowi na samodzielne wykonywanie zadań. Po zakończeniu pracy instruktor powinien omówić z pracownikiem przebieg pracy, wskazać mocne strony oraz obszary wymagające poprawy.
Końcowym etapem instruktażu stanowiskowego jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności pracownika oraz dokonanie oceny jego przygotowania do samodzielnej pracy. Ten etap jest szczegółowo omówiony w kolejnej sekcji artykułu dotyczącej sprawdzianu wiedzy i umiejętności.
Warto podkreślić, że czas przeznaczony na poszczególne etapy instruktażu stanowiskowego powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb pracownika. Osoby z dużym doświadczeniem mogą wymagać mniej czasu na pokaz i próbne wykonanie czynności, podczas gdy osoby początkujące będą potrzebowały więcej praktyki pod nadzorem instruktora.
Zgodnie z §11 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy instruktaż stanowiskowy kończy się sprawdzianem wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowiącym podstawę dopuszczenia pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Oznacza to, że sprawdzian ten ma kluczowe znaczenie - pozytywny wynik jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia samodzielnej pracy przez kierowcę.
Przepisy nie określają sztywnej formy sprawdzianu, pozostawiając pracodawcy swobodę w tym zakresie. W praktyce sprawdzian wiedzy i umiejętności po instruktażu stanowiskowym dla kierowcy zawodowego może przyjąć następujące formy:
Najbardziej efektywną formą sprawdzianu dla stanowiska kierowcy jest połączenie testu teoretycznego z praktyczną oceną umiejętności. Test teoretyczny powinien sprawdzać znajomość przepisów, zasad BHP oraz procedur obowiązujących w firmie. Sprawdzian praktyczny powinien polegać na obserwacji wykonywania kluczowych czynności przez pracownika, takich jak przygotowanie pojazdu do jazdy, prawidłowa jazda w różnych warunkach, mocowanie ładunku.
Sprawdzian wiedzy i umiejętności powinien obejmować wszystkie kluczowe zagadnienia omówione podczas instruktażu stanowiskowego, w szczególności:
Przykładowe pytania, które mogą znaleźć się w sprawdzianie wiedzy po instruktażu stanowiskowym dla kierowcy zawodowego:
Instruktor prowadzący sprawdzian powinien dokonać obiektywnej oceny wiedzy i umiejętności pracownika. W przypadku testu pisemnego zazwyczaj przyjmuje się, że pozytywnym wynikiem jest uzyskanie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi, choć pracodawca może ustalić wyższy próg. W przypadku sprawdzianu praktycznego instruktor powinien ocenić, czy pracownik wykonuje wszystkie kluczowe czynności prawidłowo i bezpiecznie.
Jeśli pracownik nie zda sprawdzianu wiedzy i umiejętności, nie może zostać dopuszczony do samodzielnej pracy. W takiej sytuacji pracodawca powinien zapewnić pracownikowi dodatkowe szkolenie, powtórzenie najważniejszych zagadnień oraz ponowny sprawdzian. Dopiero pozytywny wynik sprawdzianu stanowi podstawę do dopuszczenia kierowcy do samodzielnego wykonywania pracy.
Wynik sprawdzania wiedzy i umiejętności powinien zostać odnotowany w karcie szkolenia wstępnego. W przypadku testu pisemnego dokument z testem powinien zostać dołączony do dokumentacji szkolenia. W przypadku sprawdzianu ustnego lub praktycznego instruktor powinien odnotować w karcie szkolenia, że sprawdzian został przeprowadzony oraz jaki był jego wynik.
Prawidłowe dokumentowanie instruktażu stanowiskowego jest niezbędne zarówno z punktu widzenia wymagań prawnych, jak i dla celów dowodowych w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy lub postępowania powypadkowego. Zgodnie z §12 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy odbycie przez pracownika instruktażu stanowiskowego pracodawca potwierdza w karcie szkolenia wstępnego, której wzór określony jest w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Karta szkolenia wstępnego jest podstawowym dokumentem potwierdzającym odbycie instruktażu stanowiskowego. Powinna ona zawierać następujące informacje:
Karta szkolenia wstępnego powinna być sporządzona w co najmniej dwóch egzemplarzach: jeden egzemplarz pozostaje u pracodawcy i jest przechowywany w aktach osobowych pracownika, drugi egzemplarz powinien otrzymać pracownik.
Pracodawca powinien posiadać opracowany szczegółowy program instruktażu stanowiskowego dla stanowiska kierowcy zawodowego. Program ten powinien określać:
Program instruktażu stanowiskowego nie musi być zatwierdzany przez żaden organ zewnętrzny, jednak powinien być opracowany starannie i dostosowany do rzeczywistych warunków pracy w firmie. Program ten stanowi podstawę do przeprowadzania instruktażu i powinien być dostępny dla osoby prowadzącej instruktaż.
Do dokumentacji instruktażu stanowiskowego powinny zostać dołączone materiały szkoleniowe wykorzystane podczas instruktażu, takie jak:
Dokumentacja dotycząca instruktażu stanowiskowego powinna być przechowywana w aktach osobowych pracownika przez cały okres zatrudnienia oraz przez okres przedawnienia roszczeń z tytułu stosunku pracy po ustaniu zatrudnienia. W praktyce oznacza to, że dokumentację należy przechowywać przez co najmniej 10 lat po zakończeniu zatrudnienia, ze względu na 10-letni okres przedawnienia roszczeń z tytułu wypadków przy pracy.
Pracodawca powinien zapewnić, że dokumentacja szkoleniowa jest przechowywana w sposób uporządkowany i zabezpieczony przed utratą, zniszczeniem lub dostępem osób nieupoważnionych. Dokumentacja ta może być przedmiotem kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, dlatego powinna być łatwo dostępna i kompletna.
Instruktaż stanowiskowy jest tylko jednym z elementów obowiązkowego systemu szkoleń BHP dla kierowców zawodowych. Aby w pełni spełnić wymagania prawne, pracodawca musi zapewnić pracownikowi również inne rodzaje szkoleń. Zrozumienie różnic między poszczególnymi szkoleniami jest kluczowe dla prawidłowej organizacji systemu BHP w firmie transportowej.
Przed przeprowadzeniem instruktażu stanowiskowego każdy nowo zatrudniony pracownik musi odbyć instruktaż ogólny. Zgodnie z §10 rozporządzenia instruktaż ogólny powinien trwać co najmniej 3 godziny lekcyjne (2 godziny 15 minut). Instruktaż ogólny ma charakter uniwersalny i obejmuje podstawowe zagadnienia BHP wspólne dla wszystkich pracowników w firmie, takie jak:
Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby BHP, osoba wykonująca zadania tej służby albo pracodawca, który sam wykonuje takie zadania, lub pracownik wyznaczony przez pracodawcę posiadający odpowiedni zasób wiedzy. Instruktaż ogólny musi być przeprowadzony w pierwszym dniu pracy, przed instruktażem stanowiskowym.
Zgodnie z art. 237³ §2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany prowadzić okresowe szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie okresowe dla kierowców zatrudnionych na stanowiskach robotniczych powinno odbywać się co najmniej raz na 3 lata i trwać minimum 8 godzin lekcyjnych. Pierwsze szkolenie okresowe pracownik powinien odbyć w ciągu roku od rozpoczęcia pracy.
Szkolenie okresowe BHP ma na celu aktualizację i uzupełnienie wiedzy pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapoznanie z nowymi przepisami i rozwiązaniami technicznymi. Tematyka szkolenia okresowego dla kierowców powinna obejmować:
Oprócz szkoleń BHP kierowcy zawodowi mają obowiązek odbycia szkoleń związanych z kwalifikacją zawodową kierowcy, wynikających z ustawy o transporcie drogowym. Są to:
Należy podkreślić, że szkolenia związane z kwalifikacją zawodową kierowcy nie zastępują szkoleń BHP (instruktażu stanowiskowego i szkoleń okresowych BHP) i odwrotnie. Są to odrębne obowiązki wynikające z różnych przepisów prawa, które muszą być realizowane równolegle.
W zależności od specyfiki pracy kierowca może być zobowiązany do odbycia dodatkowych szkoleń specjalistycznych, takich jak:
Tego rodzaju szkolenia specjalistyczne są wymagane tylko w przypadku, gdy kierowca wykonuje określone rodzaje przewozów lub obsługuje specjalistyczny sprzęt.
Kompletny system szkoleń dla kierowcy zawodowego obejmuje zatem:
Pracodawca ma obowiązek zapewnić wszystkie wymagane szkolenia, prowadzić ich ewidencję oraz kontrolować terminowość ich odbywania przez pracowników.
Praktyka kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy wskazuje na szereg typowych błędów popełnianych przez pracodawców przy organizacji i prowadzeniu instruktażu stanowiskowego dla kierowców zawodowych. Znajomość tych błędów pozwala ich uniknąć i zapewnić zgodność z przepisami.
Jednym z najczęściej popełnianych naruszeń jest przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego w czasie krótszym niż wymagane minimum 8 godzin lekcyjnych. Pracodawcy często mylą godziny zegarowe z godzinami lekcyjnymi lub przeprowadzają instruktaż w sposób pobieżny, nie poświęcając wystarczającej ilości czasu na omówienie wszystkich zagadnień i praktyczne ćwiczenia. Należy pamiętać, że 8 godzin lekcyjnych to 6 godzin zegarowych, a w praktyce instruktaż często powinien trwać dłużej, szczególnie dla osób bez doświadczenia.
Kolejnym częstym błędem jest powierzenie prowadzenia instruktażu stanowiskowego osobie, która nie spełnia wymagań określonych w §11 ust. 5 rozporządzenia. Osoba prowadząca instruktaż musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie zawodowe oraz ukończone szkolenie w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego. Niejednokrotnie instruktaż jest prowadzony przez pracowników, którzy sami nie przeszli odpowiedniego przeszkolenia w tym zakresie.
Niektórzy pracodawcy pomijają obowiązkowy sprawdzian wiedzy i umiejętności kończący instruktaż stanowiskowy lub przeprowadzają go w sposób pozorny. Należy pamiętać, że sprawdzian ten jest warunkiem dopuszczenia pracownika do samodzielnej pracy i musi być przeprowadzony rzetelnie. Brak przeprowadzenia sprawdzianu lub brak jego dokumentacji może skutkować uznaniem instruktażu za nieprzeprowadzony.
Często spotykane są błędy w dokumentowaniu instruktażu stanowiskowego, takie jak:
Niektórzy pracodawcy próbują przeprowadzić zarówno instruktaż ogólny, jak i stanowiskowy w jednym dniu. Choć przepisy formalnie na to pozwalają, w praktyce łączny czas obu instruktaży (minimum 3 godziny lekcyjne + minimum 8 godzin lekcyjnych = 11 godzin lekcyjnych, czyli 8 godzin 15 minut) sprawia, że przeprowadzenie ich w jednym dniu jest trudne lub niemożliwe przy zachowaniu jakości szkolenia. Dodatkowo pracownik nie jest w stanie efektywnie przyswajać wiedzy przez tak długi czas.
Instruktaż stanowiskowy powinien być dostosowany do specyfiki stanowiska kierowcy w danej firmie. Błędem jest przeprowadzanie instruktażu w oparciu o ogólny program, który nie uwzględnia rzeczywistych warunków pracy, używanych pojazdów, rodzajów przewozów czy specyficznych zagrożeń występujących w danej firmie. Instruktaż powinien odnosić się do konkretnego stanowiska, a nie być uniwersalnym szkoleniem BHP.
Instruktaż stanowiskowy nie może ograniczać się tylko do wykładu teoretycznego. Kluczowym elementem jest część praktyczna, obejmująca pokaz wykonywania czynności przez instruktora, próbne wykonanie przez pracownika oraz pracę pod nadzorem. Pominięcie tej części sprawia, że instruktaż traci swoją wartość szkoleniową i nie przygotowuje pracownika do rzeczywistej pracy.
Przepisy wyraźnie stanowią, że instruktaż stanowiskowy musi być przeprowadzony przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy. Dopuszczenie kierowcy do samodzielnej jazdy przed ukończeniem instruktażu i pozytywnym zdaniem sprawdzianu jest poważnym naruszeniem przepisów BHP i naraża pracodawcę na odpowiedzialność prawną w przypadku wypadku.
Program instruktażu stanowiskowego powinien być regularnie aktualizowany w związku ze zmianami przepisów, wprowadzeniem nowych pojazdów czy technologii oraz wnioskami z analizy wypadków. Posługiwanie się przestarzałym programem instruktażu, który nie uwzględnia aktualnych przepisów czy warunków pracy, jest błędem.
Instruktaż stanowiskowy musi odbywać się w godzinach pracy i na koszt pracodawcy. Wymaganie od pracownika odbycia instruktażu w czasie wolnym od pracy lub poza godzinami pracy jest naruszeniem przepisów i może skutkować roszczeniami pracownika o wynagrodzenie za ten czas.
Brak przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego lub przeprowadzenie go w sposób niewłaściwy naraża pracodawcę na poważne konsekwencje prawne. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących szkoleń BHP ma charakter wielopłaszczyznowy i może przybierać różne formy.
Zgodnie z art. 283 §1 pkt 2 Kodeksu pracy dopuszczenie do pracy pracownika bez wymaganego przeszkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy podlega karze grzywny. Kara ta może zostać nałożona na pracodawcę lub osobę działającą w jego imieniu przez Państwową Inspekcję Pracy w drodze mandatu karnego lub przez sąd w postępowaniu w sprawie o wykroczenie. Wysokość grzywny może wynosić od 1000 do 30000 złotych.
W przypadku wypadku przy pracy, do którego doszło w wyniku nieprzeprowadzenia instruktażu stanowiskowego lub przeprowadzenia go w sposób niewłaściwy, pracodawca może ponosić odpowiedzialność cywilną wobec poszkodowanego pracownika. Pracownik może dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia na zasadach ogólnych, a brak odpowiedniego przeszkolenia będzie okolicznością obciążającą pracodawcę i ułatwiającą udowodnienie jego winy.
W szczególnie poważnych przypadkach, gdy nieprzeprowadzenie instruktażu stanowiskowego doprowadziło do ciężkiego wypadku lub śmierci pracownika, pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu może ponosić odpowiedzialność karną na podstawie art. 220 Kodeksu karnego. Przepis ten przewiduje karę pozbawienia wolności do lat 3 dla osoby, która naruszając przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy lub nie stosując środków ostrożności wymaganych w danych warunkach, nieumyślnie powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu lub śmierć innej osoby.
Brak przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego może mieć również konsekwencje w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz z ubezpieczycielem OC pracodawcy. ZUS może nałożyć na pracodawcę dodatkową składkę na ubezpieczenie wypadkowe, jeśli stwierdzi, że wypadek był następstwem niedopełnienia przez pracodawcę obowiązków w zakresie BHP, w tym obowiązku przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego. Ubezpieczyciel OC pracodawcy może również dochodzić regresu w związku z wypłaconymi odszkodowaniami, jeśli wykaże, że pracodawca nie dopełnił obowiązków prewencyjnych.
Państwowa Inspekcja Pracy, stwierdzając brak przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego, może wydać pracodawcy nakaz wstrzymania pracy na określonym stanowisku lub określonych stanowiskach pracy oraz nakazać usunięcie stwierdzonych uchybień. Wstrzymanie pracy może trwać do czasu przeprowadzenia wymaganego instruktażu i dopuszczenia pracowników do pracy zgodnie z przepisami. Może to skutkować znacznymi stratami finansowymi dla firmy transportowej.
Warto również zaznaczyć, że odpowiedzialność za brak przeprowadzenia instruktażu spoczywa wyłącznie na pracodawcy. Pracownik nie może ponosić negatywnych konsekwencji z tytułu braku przeprowadzenia przez pracodawcę wymaganego szkolenia. Jeśli pracownik doznał urazu w wyniku wykonywania pracy, do której nie został przeszkolony, ma pełne prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego oraz odszkodowania od pracodawcy, niezależnie od okoliczności wypadku.
Choć podstawowe zagadnienia instruktażu stanowiskowego są wspólne dla wszystkich kierowców zawodowych, szczegółowy program powinien być dostosowany do specyfiki stanowiska oraz rodzaju wykonywanej pracy. Poniżej przedstawiono wskazówki dotyczące dostosowania programu instruktażu dla różnych kategorii kierowców.
Program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy samochodu ciężarowego w transporcie krajowym powinien szczególny nacisk położyć na:
Program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy wykonującego przewozy międzynarodowe powinien dodatkowo uwzględniać:
Program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy autobusu powinien koncentrować się na:
Program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy przewożącego towary niebezpieczne musi obligatoryjnie uwzględniać:
Należy pamiętać, że kierowca przewożący towary niebezpieczne musi dodatkowo posiadać ważne świadectwo ukończenia kursu ADR. Instruktaż stanowiskowy nie zastępuje tego kursu, ale powinien uzupełniać wiedzę o specyfikę pracy w danej firmie.
Program instruktażu stanowiskowego dla kierowcy obsługującego pojazdy specjalne (np. pojazdy z HDS, wywrotki, chłodnie, cysterny) powinien uwzględniać:
Dla młodych kierowców bez doświadczenia zawodowego instruktaż stanowiskowy powinien być bardziej rozbudowany i kłaść szczególny nacisk na:
W przypadku młodych kierowców bez doświadczenia zaleca się wydłużenie czasu trwania instruktażu stanowiskowego powyżej wymaganego minimum oraz przewidzenie okresu pracy pod nadzorem doświadczonego kierowcy lub instruktora.
Instruktaż stanowiskowy dla kierowcy zawodowego jest fundamentalnym elementem systemu bezpieczeństwa i higieny pracy w każdej firmie transportowej. Jego prawidłowe przeprowadzenie nie jest tylko wymaganiem formalnym, ale realnie wpływa na bezpieczeństwo pracownika, innych uczestników ruchu drogowego oraz przewożonych osób i towarów. Kluczowe wnioski płynące z niniejszego opracowania to:
Dla pracodawców najważniejsze jest systematyczne podejście do organizacji szkoleń BHP. Warto opracować szczegółowy program instruktażu stanowiskowego dostosowany do specyfiki firmy, wyznaczyć odpowiednio wykwalifikowanych instruktorów oraz zapewnić należytą dokumentację przeprowadzanych szkoleń. Inwestycja w rzetelne przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego to inwestycja w bezpieczeństwo pracowników oraz ograniczenie ryzyka prawnego i finansowego dla firmy.
Dla kierowców istotne jest aktywne uczestnictwo w instruktażu stanowiskowym, zadawanie pytań oraz praktyczne ćwiczenie omawianych czynności. Należy pamiętać, że prawidłowo przeprowadzony instruktaż stanowiskowy daje solidne podstawy do bezpiecznego wykonywania pracy oraz pozwala uniknąć wielu zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych w codziennej pracy zawodowej.
#InstruktażStanowiskowy #BHPKierowców #SzkoleniaBHP #KierowcyZawodowi #BezpieczeństwoWTransporcie #TransportDrogowy #SzkolenieKierowców