Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Modułowe szkolenie internetowe to innowacyjne rozwiązanie w zdobywaniu wiedzy, które cieszy się rosnącym zainteresowaniem osób pragnących uzyskać kurs na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego. Elastyczność oraz dostępność materiałów pozwalają uczestnikom dostosować naukę do indywidualnych potrzeb. W artykule przyjrzymy się kluczowym zaletom tego typu szkoleń, które mogą znacząco przyczynić się do rozwoju kariery zawodowej oraz osiągnięcia sukcesów w branży transportowej i porównania ich ze szkoleniami tradycyjnymi.
Ciągle trwa dyskusja czy bardziej skuteczne w nauczaniu i w dostępie do niego ma szkolenie tradycyjne czy szkolenie internetowe? Dawniej szkolenie tradycyjne było szkoleniem podstawowy, gdyż innych technik prowadzenia szkoleń nie było. Obecnie rozwój informatyki i komunikacji internetowej oraz umiejętność posługiwania się ludzi technikami komputerowymi szkolenia internetowe zaczęły wypierać szkolenia tradycyjne. W dużym stopniu przyczyniła się do tego pandemia wirusa COVID w 2203 roku i wprowadzenie pracy zdalnej. To spowodowało, że bardzo wielu ludzi nauczyło się posługiwania technikami komputerowymi i internetowymi i to procentuje dzisiaj. Mnóstwo ludzi już nie boi się szkolić na odległość. A ponieważ szkolenie internetowe ma o wiele więcej zalet niż szkolenie tradycyjne dlatego dzisiaj zebrać w jednym miejscu i czasie grupę ludzi do przeszkolenia, których ilość gwarantowałaby finansową opłacalność szkolenia. Nie ma tego problemu w szkoleniach internetowych.
W poniższej tabeli dokonano porównania różnych parametrów, zalet i wad szkolenia internetowego i tradycyjnego na przykładzie szkolenia na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego.
Parametr oceny | Szkolenie internetowe (na ekranie komputera) |
Szkolenie tradycyjne (na sali szkoleniowej) |
Elastyczność obszarowa | pełna elastyczność - dostęp z dowolnego miejsca z dostępnym Internetem; o miejscu i czasie szkolenia decyduje osoba szkolona | sztywna - wymagana fizyczna obecność osoby szkoleniowej w wyznaczonym miejscu i czasie wyznaczonych przez ośrodek szkolenia |
Elastyczność czasowa | nieograniczona przez całą dobę i we wszystkie dni tygodnia | sztywna - ograniczona tylko do dni szkolenia na sali szkoleniowej |
Dostępność do szkolenia | bez ograniczeń czasowych w przyznanym okresie czasu dostępu do szkolenia | z ograniczeniami czasowymi narzuconym przez ośrodek szkolenia do czasu szkolenia na sami szkoleniowej |
Czas dostępu szkolenia | 45 dni | max. 4-5 dni |
Indywidualizacja procesu nauki | dostępna - każdy uczestnik szkolenia prowadzony jest indywidualnie i może uczyć się w czasie i tempie odpowiadającym jego własnym potrzebom i możliwościom w ramach ramach czasu dostępu do szkolenia | brak - wszyscy uczestnicy szkolenia na sali szkoleniu są w tym samym czasie i w takim samym tempie dla wszystkich |
Możliwość cofania się i powtórzeń procesu nauki | możliwa bez żadnych ograniczeń | brak - niemożliwa ze względu na ograniczenia czasowe |
Wykłady | w postaci prezentacji multimedialnych z podłączonym wykładem głosowym pod każdym slajdem prezentacji | prowadzone przez wykładowców na sali szkoleniowej |
Kontakt z wykładowcą | pośredni - może zadawać pytania wykładowy telefonicznie, za pomocą ogólnodostępnej poczty elektronicznej (e-mailem), wewnętrznej poczty elektronicznej platformy szkoleniowej (komunikatora) | bezpośredni na sali szkoleniowej |
Kontakt z innymi osobami szkolonymi | pośredni - za pomocą narzędzia dyskusyjnego FORUM na platformie szkoleniowej | bezpośredni z osobami szkolonymi na sali szkoleniowej |
Przyswajanie wiedzy | wysoka ze względu ma możliwość ograniczenia nauki do odcinków 2-3 -godzinnych z przerwani na odpoczynek | niska ze względu na długi nieprzerwany ciąg szkolenia w każdym dniu (do 8 godzin), a z psychologii wiadomo, że po 3 godzinach intensywnej nauki mózg jest już zmęczony, a uczestnik szkolenia robi się śpiący i nie przyjmuje dalszej wiedzy. |
Rozwiązywanie zadań problemowych | ze względu na czas przewidziany na szkolenie możliwe jest rozwiązania nawet ponad 30-40 zadań; część zadań rozwiązywanych jest szczegółowo wiesz po wierszy z objaśnieniami głosowymi i pisemnymi, a część osoba szkolona rozwiązuje samodzielnie i porównuje z gotowymi, udostępnionymi wynikami końcowymi | ze względu na ograniczony czas szkolenia osoby uczestniczące na szkoleniu rozwiązują wspólnie 1-3 zadań, co ze względu na różnorodność zadań nie gwarantuje skutecznej nauki rozwiązywania zadań problemowych |
Szybkie testy sprawdzające wiedzę | każdy uczestnik szkolenia po każdym module rozwiązuje szybkie testy z natychmiastowymi wynikami celem sprawdzenia skuteczności zapamiętania dostępnej w module wiedzy | brak tego rozwiązania |
Końcowe testy i próbne egzaminy | każdy uczestnik szkolenia może wylosować z dostępnej bazy pytań (ponad 1500 pytań) 100 testów w układzie takim jak na egzaminie; po rozwiązaniu każdego testu otrzymuje jego natychmiastowy wynik i możliwość podejrzenia w treści testu jakie popełnił błędu ze wskazaniem odpowiedzi prawidłowych | ze względu na brak czasu istnieje możliwość pokazania i wspólnego rozwiązywanie 1-3 testów |
Encyklopedia wiedzy zawartej w testach egzaminacyjnych | elektroniczny wykaz haseł wiedzy zawartej w testach egzaminacyjnych, szczególnie wiedzy o pojawiających się nowościach w pytaniach egzaminacyjnych; każde hasło zawiera skrótowy opis przybliżający osobie szkolonej wiedzę o tych nowościach | brak takiej możliwości |
Podręcznik | (w tym przypadku Certyfikat kompetencji przewoźnika drogowego) w wersji elektronicznej do czytania na ekranie komputera; każdy rodzaj szkolenia ma swój oddzielny podręcznik elektroniczny | brak takiej możliwości; |
Dostęp do bazy przepisów prawa | zbudowana została usystematyzowana baza przepisów prawa obowiązującego w transporcie drogowym z linkami otwierającymi określną ustawę lub rozporządzenia unijne na stronie internetowej Sejmu lub Parlamentu Europejskiego | brak takiej możliwości |
Materiały szkoleniowe | pełne przez okres czasu dostępu do szkolenia | tylko udostępnione przez ośrodek szkolenia |
Możliwość korzystania ze szkolenia | natychmiastowa lub z indywidualnym terminem szkolenia ustalonym przez osobę szkoloną; możliwy jest również podział czasu dostępu do szkolenia (część szkolenia w jednym terminie, a druga część tuż przed terminem egzaminu); szkolenie nawet jednej osoby jest finansowo opłacalne, gdyż przez miesiąc przeszkolonych zostanie indywidualnie tyle osób, ze przychód ze szkoleń będzie wyższy od kosztów utrzymania internetowej platformy szkoleniowej | trudna - aby szkolenie odbyło się ośrodek szkolenia musi zebrać w odpowiednim miejscu i czasie ilościowo taką grupę osób do przeszkolenia, aby szkolenie było finansowo opłacalne |
Koszty szkolenia | niskie - tylko miesięczne koszty utrzymania platformy szkoleniowej; nie występują takie koszty, jak w szkoleniach tradycyjnych | bardzo wysokie - dla ośrodka szkolenia występują koszty wykładowców, wynajmu sali, kateringu, a dla osoby szkolonej oprócz kosztu szkolenia również ceny dojazdu do sali szkoleniowej oraz ewentualnie kosztów noclegów |
Cena szkolenia | niska - w przypadku certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego - 1000 zł; w przypadku pozostałych szkoleń od 200 do 600 zł. | wysokie - różne w w różnych regionach kraju; w przypadku szkolenia na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego o 1600 zł do 3500 zł |
Wymagania wobec osoby szkolonej | kurs internetowy daje osobie szkolonej pełną swobodę w jego wykorzystania, ale jednocześnie wymaga od tej osoby dużej samodyscypliny w szkoleniu | przy kursie tradycyjnym osoba szkolona nie ma żadnej swobody; musi dostosować się do miejsca i terminu kursu, ale nie musi mieć cech samodyscypliny, gdyż do uczesnictwa w kursie jest w pewnym sensie "zmuszany" |
Dla kogo preferowane jest szkolenie? | dla osób samodzielnych ceniących elastyczny dostęp do szkolenia w dowolnym miejscu i czasie, dostosowanie procesu edukacyjnego do własnych potrzeb i harmonogramów oraz pragnący łączyć naukę z obowiązkami zawodowymi, a także ograniczyć koszty własnej edukacji | dla osób mniej samodzielnych, nie mających cech samodyscypliny, preferujących bezpośredni kontakt w wykładowcą, ale kosztem wysokiej ceny szkolenia i dodatkowych kosztów ubocznych; a także konieczności szkolenia w dni wolne od pracy lub brania urlopu na czas szkolenia |
Podział każdego kursu internetowego umożliwia skupienie się na konkretnych zagadnieniach, co ułatwia przyswajanie wiedzy. Każdy moduł jest starannie zaprojektowany, aby dostarczyć niezbędnych informacji w przystępny sposób, co zwiększa efektywność nauki. Uczestnicy mają możliwość powracania do trudniejszych tematów, co sprzyja lepszemu zrozumieniu materiału. Całodobowa dostępność teorii oraz zadań i testów umożliwia naukę w dogodnym czasie, co dodatkowo podnosi efektywność procesu kształcenia. Dostępność materiałów szkoleniowych przez całą dobę to istotna zaleta kursów online. Uczestnicy mają możliwość nauki w dogodnym dla siebie czasie, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy oraz dostosowaniu procesu edukacji do indywidualnych potrzeb. Taka elastyczność jest szczególnie cenna dla osób pracujących lub mających inne zobowiązania, które nie mogą uczestniczyć w tradycyjnych zajęciach stacjonarnych. Dzięki temu można efektywnie łączyć naukę z obowiązkami zawodowymi czy rodzinnymi.
Wysoka jakość materiałów szkoleniowych oraz profesjonalizm osób przygotowujących szkolenia przekładają się na pozytywne opinie osób przeszkolonych i wysoką zdawalność egzaminów, potwierdzając tym samym wartość wyboru modułowego szkolenia internetowego. Wiele z nich zdaje egzaminy za pierwszym razem, co świadczy o skuteczności oferowanych kursów. Pozytywne doświadczenia innych mogą znacząco wpłynąć na decyzję o wyborze takiego szkolenia. Dzięki temu będą mogły wybrać szkolenie, które najlepiej odpowiada ich potrzebom i oczekiwaniom. Modułowe szkolenie internetowe to efektywna i elastyczna forma nauki, która cieszy się uznaniem wśród osób szkolonych.