Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

ue-pojazde-bezcla.jpg

Dlaczego w przewozach międzynarodowych w obszarze Unii Europejskiej na autobusy i samochody ciężarowe nie nakłada się opłat celnych?

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Transport międzynarodowy w obszarze Unii Europejskiej podlega szczególnemu reżimowi prawnemu, który umożliwia swobodny przepływ towarów i środków transportu bez obciążeń celnych. Ta zasada funkcjonowania UE, oparta na koncepcji unii celnej i jednolitego rynku wewnętrznego, stanowi jeden z kluczowych filarów integracji europejskiej. Brak opłat celnych na autobusy i samochody ciężarowe w przewozach między krajami członkowskimi nie jest przypadkowy, lecz wynika z głęboko zakorzenionych w prawie pierwotnym UE zasad prawnych oraz szczegółowych regulacji zawartych w aktach wtórnych.

Spis treści

  1. Podstawy prawne unii celnej
  2. Jednolity rynek wewnętrzny
  3. Zakaz opłat celnych między państwami członkowskimi
  4. Regulacje dotyczące transportu drogowego
  5. Różnice między transportem wewnątrzwspólnotowym a międzynarodowym

Podstawy prawne unii celnej

Przepisy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Podstawą prawną braku opłat celnych w transporcie wewnątrz UE jest art. 28 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi, że "Unia obejmuje unię celną, która rozciąga się na całą wymianę towarową i obejmuje zakaz ceł przywozowych i wywozowych między Państwami Członkowskimi oraz wszelkich opłat o skutku równoważnym, jak również przyjęcie wspólnej taryfy celnej w stosunkach z państwami trzecimi".

Definicja unii celnej

Unia celna to forma współpracy gospodarczej, w której eliminuje się bariery celne między państwami członkowskimi przy jednoczesnym ustanowieniu wspólnej taryfy celnej wobec krajów trzecich. W praktyce oznacza to, że organy celne wszystkich państw członkowskich UE współpracują ze sobą tak, jakby były jednym organem, stosując te same taryfy celne w odniesieniu do towarów przywożonych na ich terytorium z zagranicy.

Ewolucja prawna

Unia celna UE została ustanowiona w 1968 roku, zastępując wcześniejszy system stopniowego znoszenia ceł. Proces ten był realizowany etapowo, zgodnie z pierwotnym celem utworzenia wspólnego rynku europejskiego. Obecnie funkcjonuje w oparciu o Unijny Kodeks Celny, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 roku.

Jednolity rynek wewnętrzny

Cztery swobody

Jednolity rynek UE opiera się na czterech fundamentalnych swobodach:

  1. Swobodny przepływ osób.
  2. Swobodny przepływ kapitału.
  3. Swobodny przepływ towarów.
  4. Swobodny przepływ usług.

Eliminacja kontroli granicznych

W ramach jednolitego rynku wewnętrznego zniesiono wszystkie kontrole graniczne towarów i osób między państwami członkowskimi. Gdyby nie jednolity rynek, nadal istniałyby kontrole graniczne w transporcie towarów, co wydłużałoby czas dostaw za granicę i skutkowałoby wyższymi kosztami operacyjnymi.

Zasada wzajemnego uznawania

Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie Cassis de Dijon wprowadził zasadę wzajemnego uznawania, zgodnie z którą każdy produkt wyprodukowany zgodnie z prawem w jednym państwie członkowskim musi zostać dopuszczony do obrotu w każdym innym państwie członkowskim. Zasada ta stanowi podstawę do funkcjonowania rynku wewnętrznego w sytuacji braku pełnej harmonizacji prawnej.

Zakaz opłat celnych między państwami członkowskimi

Art. 30 TSUE

Artykuł 30 TSUE (Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) stanowi kategoryczny zakaz: "Cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Zakaz ten stosuje się również do ceł o charakterze fiskalnym". Ten bezwzględny zakaz obejmuje wszystkie rodzaje towarów, w tym środki transportu takie jak autobusy i samochody ciężarowe.

Orzecznictwo TSUE

Trybunał Sprawiedliwości UE w swoim orzecznictwie precyzyjnie zdefiniował pojęcie "opłat o skutku równoważnym do ceł". Każda opłata nałożona na produkt sprowadzony z państwa członkowskiego, z wyłączeniem podobnych produktów krajowych, przez zmianę jego ceny ma taki sam wpływ na swobodę przepływu towarów jak cło i może być uznana za środek o działaniu równoważnym bez względu na swoją naturę lub formę.

Zakaz środków o skutku równoważnym

Artykuły 34 i 35 TFUE zakazują stosowania ograniczeń ilościowych oraz wszelkich środków o skutku równoważnym w przywozie i wywozie między państwami członkowskimi. W orzeczeniu w sprawie Dassonville Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że wszystkie zasady handlowe mające zastosowanie w danym państwie członkowskim, mogące bezpośrednio lub pośrednio ograniczyć handel w obrębie Wspólnoty, uznaje się za środki mające skutek równoważny w stosunku do ograniczeń ilościowych.

Regulacje dotyczące transportu drogowego

Unijny Kodeks Celny

Zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym, procedury celne przeprowadzane są tylko w przypadku wprowadzania lub wyprowadzania towarów poza terytorium unijne. UKC określa ogólne przepisy i procedury mające zastosowanie do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i z niego wyprowadzanych.

Transport wewnątrzwspólnotowy

Transport realizowany między krajami należącymi do UE nie wymaga przeprowadzania procedur celnych, ponieważ unia celna stanowi jeden z fundamentów partnerstwa europejskiego. Wszystkie formalności celne zostały zniesione dla przewozów realizowanych w obrębie obszaru celnego UE.

Procedury specjalne

W przypadku towarów pochodzących z państw trzecich, które znajdują się w swobodnym obrocie w państwach członkowskich (tj. zostały już objęte procedurą celną i uiszczono od nich wszystkie wymagane cła), również nie podlegają ponownym procedurom celnym przy przemieszczaniu między krajami UE.

Różnice między transportem wewnątrzwspólnotowym a międzynarodowym

Transport do krajów trzecich

W przypadku transportu drogowego towarów do krajów spoza Unii Europejskiej obowiązek odprawy celnej nadal istnieje. Przedsiębiorcy muszą zgłosić towary do organów celnych kraju przeznaczenia oraz wypełnić wszelkie niezbędne formalności związane z odprawą celną.

Procedury TIR

Procedura TIR (Transport International Routier) stosowana jest wyłącznie w przypadku, gdy rozpoczęcie lub zakończenie operacji przewozu towarów ma miejsce w państwie trzecim lub gdy przewóz towarów wewnątrz UE obejmuje kraj tranzytowy będący państwem trzecim. Karnet TIR nie może zostać wykorzystany do przewozu towarów jedynie w granicach Unii Europejskiej, stanowiącej jeden obszar celny.

Wysokość opłat celnych

Dla porównania, wysokość cła na samochody sprowadzane z państw trzecich wynosi 10% wartości pojazdu, a w przypadku samochodów ciężarowych stawka cła wynosi 22%. Te opłaty nie mają jednak zastosowania do pojazdów przemieszczanych między krajami członkowskimi UE.

Podsumowanie

Brak opłat celnych na autobusy i samochody ciężarowe w przewozach międzynarodowych w obszarze Unii Europejskiej wynika z fundamentalnych zasad prawnych leżących u podstaw funkcjonowania UE. Unia celna i jednolity rynek wewnętrzny, oparte na przepisach Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, kategorycznie zakazują stosowania ceł i opłat o skutku równoważnym między państwami członkowskimi.

Dla przedsiębiorców transportowych oznacza to znaczące ułatwienia operacyjne i redukcję kosztów. Warto jednak pamiętać, że przewozy do krajów spoza UE nadal wymagają przeprowadzenia procedur celnych i uiszczenia odpowiednich opłat. Znajomość tych regulacji jest kluczowa dla prawidłowego planowania i realizacji operacji transportowych w Europie.

Spis źródeł

  1. Akcyza Warszawa - Opłaty Celne i Akcyzowe na Samochody
  2. Warentrans - Procedury celne w transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej
  3. Wikipedia - Jednolity rynek
  4. Anmar Transport - Odprawa celna a przewóz towarów między krajami UE
  5. Intrade Logistic - Przewóz ładunków między krajami UE a odprawy celne
  6. Uniwersytet Wrocławski - Zasady Jednolitego Rynku transportu drogowego Unii Europejskiej w Polsce
  7. E-Paka - Kiedy płacimy cło w Unii Europejskiej
  8. Unia Europejska - Unia celna UE w praktyce
  9. Discolm - Wszystko co musisz wiedzieć o strefie wolnego handlu
  10. Poradnik Przedsiębiorcy - Czy wartość celna zawiera koszt transportu towarów
  11. Trans.eu - Procedury celne w transporcie
  12. Europa Wortale - Jednolity rynek
  13. Glob Kurier - Cło i opłaty celne a przesyłki zagraniczne
  14. Poland Transport - Transport Wewnątrzwspólnotowy
  15. Transporteca - Import z UE do Polski
  16. BBATS - Taryfy Celne 2021
  17. NFG - Cła – co to jest i jak działają
  18. Polski Instytut Ekonomiczny - Korzyści Polski z jednolitego rynku
  19. Global24 - Opłaty celne przy imporcie i eksporcie
  20. Urzędy Celno-Skarbowe - Przywóz towarów (Import)
  21. Peko Agencja - Unijny Kodeks Celny: kluczowe aspekty
  22. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
  23. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013
  24. Peko - Czym jest Unijny Kodeks Celny
  25. Parlament Europejski - Swobodny przepływ towarów

Hashtagi

#TransportMiędzynarodowy #UnijnyKodeksCelny #JednolityRynek #TransportDrogowy #PrawoTransportowe #UniaEuropejska #Przewoźnicy

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.