Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Współczesny transport drogowy stoi przed wyzwaniami, które skłaniają firmy do coraz częstszej rezygnacji z usług spedytorów na rzecz organizowania własnych przewozów. Przewozy niezarobkowe – czyli przewozy na potrzeby własne – zyskują w tym kontekście na znaczeniu, zwłaszcza w aspekcie optymalizacji kosztów i uproszczenia formalności. W artykule przybliżymy, czym są przewozy niezarobkowe oraz dlaczego to rozwiązanie staje się atrakcyjne dla przewoźników drogowych.
Opracował: dr inż. Bogusław Madej.
Przewozy niezarobkowe, zwane też przewozami na potrzeby własne, definiuje się jako transport wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo względem podstawowej działalności gospodarczej, który nie jest realizowany w celu osiągnięcia zysku ani nie wymaga zezwoleń transportowych. Dla przewoźników drogowych to rozwiązanie jest szczególnie ważne, ponieważ pozwala na zachowanie kontroli nad logistyką przy jednoczesnym uproszczeniu formalności oraz ograniczeniu kosztów operacyjnych.
Eliminacja pośredników, takich jak spedytorzy, pozwala firmom transportowym znacząco ograniczyć koszty – nie płacą one prowizji ani marż za usługi logistyczne. Organizacja własnych przewozów oznacza pełną kontrolę nad harmonogramem i jakością realizacji, co przekłada się na efektywniejsze zarządzanie flotą i zasobami.
Posiadanie własnego systemu transportowego umożliwia szybką adaptację do zmieniających się potrzeb klientów oraz warunków rynkowych. Brak konieczności koordynacji z zewnętrznymi spedytorami to mniejsze ryzyko opóźnień i bardziej sprawne zarządzanie trasami i zleceniami.
Własne przewozy pozwalają na lepszą kontrolę nad stanem technicznym pojazdów i standardami bezpieczeństwa. Dzięki temu przedsiębiorstwa ograniczają potencjalne błędy pośredników oraz podnoszą poziom świadczonych usług.
Definicja przewozów niezarobkowych pochodzi z ustawy o transporcie drogowym i dotyczy transportu wykonywanego bez pobierania opłaty, służącego potrzebom własnym przedsiębiorstwa. Musi on być realizowany pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej, tj. przewożone osoby lub rzeczy mają związek z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (np. transport własnych produktów, maszyn, pracowników).
Aby wykonywać przewozy niezarobkowe, w porównaniu z przewozami zarobkowymi, nie jest wymagane:
Natomiast należy spełnić następujące wymagania:
♦ albo materiałami lub towarami przeznaczonymi do własnej produkcji,
♦ albo wyprodukowanymi przez siebie towarów lub materiałów przeznaczonych do sprzedaży
♦ albo wywożonymi do utylizacji odpadami własnej produkcji.
Nie można zlecić przewozu niezarobkowego osobie spoza firmy, a pojazd nie może być wykorzystywany komercyjnie.
Jeśli przewóz na potrzeby własne odbywa się pojazdem powyżej 3,5 tony DMC lub obejmuje transport międzynarodowy, kierowcę obowiązują te same zasady czasu pracy, odpoczynku i stosowania tachografu, jakie nakłada na przewozy komercyjne rozporządzenie (WE) nr 561/2006. Dodatkowo podczas kontroli drogowej kierowca musi mieć przy sobie zaświadczenie o zgłoszeniu przewozów na potrzeby własne wydane przez starostwo lub dokumentację potwierdzającą charakter przewozu.
W praktyce, przedsiębiorca wykonujący przewozy niezarobkowe powinien zawsze zadbać o:
Zaostrzenie wymogów dotyczących pozwoleń i licencji na przewozy zarobkowe powoduje, że wielu przewoźników decyduje się na niezarobkowe przewozy własne, korzystając z prostszego trybu organizacyjnego. Redukcja biurokracji i kosztów administracyjnych stają się kluczowymi argumentami za takim rozwiązaniem.
Dokładne dokumentowanie przewozów oraz ich zgodności z przepisami jest konieczne, by uniknąć wątpliwości podczas kontroli. Planowanie tras i potwierdzanie, że przejazdy służą potrzebom własnym, to podstawowe zalecenia.
Nowoczesna, dobrze utrzymana flota oraz systemy zarządzania transportem (np. GPS, telematyka) zwiększają efektywność i pozwalają lepiej monitorować przejazdy, co wspiera zarządzanie przewozami niezarobkowymi.
Szkolenia kierowców i personelu odpowiedzialnego za logistykę gwarantują nie tylko poprawę jakości usług, ale i przestrzeganie przepisów oraz bezpieczeństwo transportu.
#przewozyniezarobkowe #transportdrogowy #logistyka #spedytor #prawoTransportowe