Telefon: 690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email: bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl
Opracował: dr inż. Bogusław Madej
Polski transport ładunków przeszedł przez dramatyczną transformację – od przewozów konnymi furami w średniowieczu, przez rozwój kolei i pierwszych samochodów ciężarowych, po współczesną pozycję lidera w europejskim transporcie drogowym. Ta historia odzwierciedla ewolucję gospodarczą kraju, przemiany technologiczne i zmiany geopolityczne, które kształtowały sposoby przewozu towarów przez stulecia.
Najstarsze formy transportu ładunków w Polsce opierały się na rzekach. Wisła była wykorzystywana do celów transportowych już w neolicie, o czym świadczą znaleziska drążonych czółen oraz fakt sprowadzania krzemienia z Gór Świętokrzyskich na Podlasie i Mazowsze.
Od IX wieku w miarę kształtowania się organizacji państwowej transport rzeczny nabierał znaczenia. W X–XI wieku Wisła służyła jako arteria handlowa pomiędzy plemionami i regionami – z ziemi chełmińskiej Wisłą i Bugiem dostarczano na Mazowsze i Podlasie srebrne kabłączki skroniowe.
Przełom nastąpił w XVI wieku, kiedy Wisła stała się podstawową drogą wywozową dla zboża i produktów rolnych. Ze wszystkich stron Rzeczypospolitej polskie produkty wędrowały rzekami do portów nadbałtyckich: zboże, drewno, popiół drzewny, smoła, wosk i miód.
Główne towary spławiane Wisłą to:
Zboże (podstawowy towar eksportowy).
Drewno (budowlane i opałowe).
Produkty leśne (smoła, popiół, wosk).
Sól i śledzie (w kierunku przeciwnym).
Przygotowania do spławu trwały przez jesień i zimę. Główne spusty do Gdańska odbywały się dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Podróż do Gdańska trwała od tygodnia do trzech miesięcy, zależnie od odległości.

Do końca XVIII wieku transport lądowy opierał się niemal wyłącznie na sile koni. Podstawowymi środkami transportu były:
Furmanki – dla towarów codziennego użytku.
Wozy ciężarowe – dla większych ładunków.
Sanie – w okresie zimowym.
Transport koński charakteryzował się małą wydajnością, ale był dostosowany do ówczesnych potrzeb gospodarczych i stanu dróg.

1 listopada 1845 roku uruchomiono pierwszą linię kolejową w Polsce – trasę Warszawa-Skierniewice-Łowicz w ramach Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Była to data przełomowa dla polskiego transportu ładunków.
4 grudnia 1862 roku oddano do użytku Kolej Warszawsko-Bydgoską, łączącą Łowicz z Bydgoszczą przez Kutno, Włocławek i Aleksandrów Kujawski. Była to pierwsza międzynarodowa linia kolejowa w całości znajdująca się na ziemiach polskich.

Do 1914 roku sieć kolejowa w Polsce rozwinęła się do około 17 000 km. Dane techniczne z 1862 roku pokazują, że Kolej Warszawsko-Bydgoska miała długość 143 km, pojedynczy tor o normalnej szerokości 1435 mm oraz 106 mostów i przepustów.
Kolej zrewolucjonizowała transport towarów:
Zwiększyła szybkość przewozu.
Umożliwiła transport dużych mas ładunków.
Połączyła polskie regiony z europejskimi rynkami.
Zapewniła regularność przewozów niezależnie od pogody.
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku transport ładunków musiał być odbudowany i zunifikowany. Polska odziedziczyła fragmenty różnych systemów kolejowych z trzech zaborów, co wymagało standaryzacji.
Pierwsze samochody ciężarowe pojawiły się w Polsce już w okresie międzywojennym, ale ich rola była marginalna. Podstawą transportu pozostawała kolej i transport wodny.
Odrzańska Droga Wodna już od XIII wieku była żeglowna od Wrocławia do Szczecina. Główne ładunki to sól i śledzie, podobnie jak na Wiśle.

Po II wojnie światowej infrastruktura transportowa Polski była znacznie zniszczona. Według danych z 1946 roku, 38% sieci kolejowej nie nadawało się do jazdy, niemal połowa mostów i wiaduktów była uszkodzona.
Odbudowa postępowała szybko – już w 1945 roku zrekonstruowano około 3500 km torów kolejowych. W 1946 roku uruchomiono pierwszy powojenny odcinek elektryczny – trasę z Warszawy Wschodniej do Otwocka.
Pierwsza polska ciężarówka Star 20 została zaprezentowana 15 grudnia 1948 roku w Warszawie. Była to w całości rodzima konstrukcja, stworzona w latach 1946-1948.
Dane produkcji polskich ciężarówek:
1949: 245 sztuk
1950: 782 sztuk
1951: 2 568 sztuk
1953: 10 000 sztuk (jubileuszowa ciężarówka)
Star 25 (od 1959 roku) zdominował polskie drogi. Produkowano wiele odmian: ciężarówki, wywrotki, podwozia do autobusów i samochodów pożarniczych.
Najważniejsze marki samochodów ciężarowych w PRL:
| Marka | Okres produkcji | Charakterystyka |
|---|---|---|
| Star 20 | 1948-1957 | Pierwsza polska ciężarówka, 3,5 t ładowności |
| Star 25 | 1959-1988 | Najbardziej popularny, około 7 ton ładowności |
| Jelcz 315/325 | 1968-1993 | Ciężkie ciężarówki, do 15 ton |
| Żubr A80 | 1960-1970 | Autobus i ciężarówka na jednej platformie |
| Ził 130 | 1962-1994 | Radziecka konstrukcja produkowana w Polsce |
Specyfika PRL-u: ciężarówki nie mogli mieć prywatni właściciele. Wszystkie pojazdy należały do państwa, spółdzielni lub przedsiębiorstw państwowych.

Elektryfikacja była priorytetem. Do 1970 roku zelektryfikowano ponad 3000 km torów. W 1979 roku sieć trakcyjna dotarła na trasę Poznań-Zbąszynek, a w 1981 roku – do wschodniej granicy kraju.
Dane transportu kolejowego (1989 rok):
Przewozy towarowe: 388,9 mln ton
Praca przewozowa: 111,1 mld tkm
Długość linii: 26 644 km (w tym 11 016 km zelektryfikowanych)
Ustawa Wilczka z 1989 roku dała fundamenty pod budowę branży TSL w Polsce. Przed tym momentem rynek transportu był zmonopolizowany przez państwowe PKS, państwowe centrale handlu zagranicznego i C. Hartwig.
Prywatni przewoźnicy byli dyskryminowani – dostawali koncesje na ograniczony obszar, np. mogły poruszać się tylko po jednym województwie. Auta pochodziły z odzysku.
Pierwszy przewoźnik z zezwoleniem na transport międzynarodowy otrzymał je 11 grudnia 1987 roku. Tadeusz Furmanek z Jasła przewoził mienie przesiedleńcze do Grecji ciężarówką Star 200.
Andrzej Wachowski (firma Hagaoka) był pierwszym przewoźnikiem, któremu PKS odmówił przewozu, co umożliwiło mu otrzymanie zezwolenia na transport zachodni.
Lata 90. były trudne ze względu na stan dróg, ale paradoksalnie to dawało polskim przewoźnikom przewagę – zachodni konkurenci nie chcieli tracić czasu na przedłużające się przewozy po polskich bezdrożach.
Podział rynku: jedni przewoźnicy specjalizowali się w obsłudze zachodnich rynków, drudzy – w transporcie na wschód do krajów byłego ZSRR.
1 maja 2004 roku Polska weszła do Unii Europejskiej, co było przełomowe dla transportu ładunków. Od maja 2004 do początku 2007 roku liczba firm posiadających uprawnienia do przewozów międzynarodowych zwiększyła się z ok. 9 tys. do ponad 16 tys..
Wprowadzenie cyfrowych tachografów w maju 2006 roku zrewolucjonizowało kontrolę czasu pracy kierowców.

W 2018 roku polskie firmy przewiozły blisko 270 mln ton ładunków, co stanowiło 23% ładunków unijnego transportu drogowego.
Spektakularny wzrost: masa ładunków przewożonych przez polskie firmy zwiększyła się ponad sześciokrotnie od przystąpienia do UE. Od 2006 roku praca przewozowa w przewozach międzynarodowych była większa niż w krajowych.
W 2018 roku na przewozy międzynarodowe przypadało 64% pracy przewozowej polskich firm. Struktura przewozów międzynarodowych:
55% – przewozy związane z eksportem i importem
45% – transport między krajami obcymi (cross-trade) i kabotaż
Polska jest największym przewoźnikiem cross-trade w UE – na polskich przewoźników przypada ponad 33% wszystkich przewozów między krajami UE.
Polska jest największym przewoźnikiem drogowym w Europie. Najważniejsze kierunki:
Niemcy – 60,4 mln ton (2018), 95% przewozi polscy przewoźnicy
Holandia – 97% przewozów wykonują polscy przewoźnicy
Włochy i Francja – 97% przewozów polskich firm
Branża przechodzi transformację w kierunku zeroemisyjności:
Pojazdy elektryczne w transporcie lokalnym
Pojazdy wodorowe w transporcie długodystansowym
Inteligentne systemy zarządzania flotą
Transport drogowy generuje 7% PKB Polski. Branża TSL zatrudnia setki tysięcy ludzi i stanowi fundament polskiej gospodarki.
Historia polskiego transportu ładunków to ewolucja od prostych przewozów wodnych i konnych po nowoczesną branżę TSL:
IX-XVIII wiek – dominacja transportu wodnego (spław wiślany)
1845-1914 – rewolucja kolejowa
1918-1939 – odbudowa i modernizacja
1945-1989 – masowy transport państwowy, kultowe ciężarówki
1989-2004 – prywatyzacja i pierwsi przedsiębiorcy
2004-2024 – lider europejski, zielona transformacja
Dziś polska branża TSL jest jedną z najbardziej konkurencyjnych na świecie, łącząc tradycyjne wartości pracowitości z nowoczesnymi technologiami i wysoką jakością usług. Od średniowiecznych flisów po współczesnych "królów europejskich dróg" – polski transport ładunków zawsze był motorem rozwoju gospodarczego kraju.
Hasztagi
#HistoriaTransportu #TransportDrogowyPolska #EwolucjaTransportu #PolskiTransportRzeczy #CiekawostkiTransportowe #RozwójMotoryzacji #TransportPrzezLata