Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

histaoria-transportu-drogowego-rzeczy.jpg

Czy wiesz jak wygląda historia polskiego drogowego transportu rzeczy?

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Polski transport ładunków przeszedł przez dramatyczną transformację – od przewozów konnymi furami w średniowieczu, przez rozwój kolei i pierwszych samochodów ciężarowych, po współczesną pozycję lidera w europejskim transporcie drogowym. Ta historia odzwierciedla ewolucję gospodarczą kraju, przemiany technologiczne i zmiany geopolityczne, które kształtowały sposoby przewozu towarów przez stulecia.

Początki – transport wodny i koński (IX-XVIII wiek)

Spław wiślany – pierwszy system transportu masowego

Najstarsze formy transportu ładunków w Polsce opierały się na rzekach. Wisła była wykorzystywana do celów transportowych już w neolicie, o czym świadczą znaleziska drążonych czółen oraz fakt sprowadzania krzemienia z Gór Świętokrzyskich na Podlasie i Mazowsze.

Od IX wieku w miarę kształtowania się organizacji państwowej transport rzeczny nabierał znaczenia. W X–XI wieku Wisła służyła jako arteria handlowa pomiędzy plemionami i regionami – z ziemi chełmińskiej Wisłą i Bugiem dostarczano na Mazowsze i Podlasie srebrne kabłączki skroniowe.

Przełom nastąpił w XVI wieku, kiedy Wisła stała się podstawową drogą wywozową dla zboża i produktów rolnych. Ze wszystkich stron Rzeczypospolitej polskie produkty wędrowały rzekami do portów nadbałtyckich: zboże, drewno, popiół drzewny, smoła, wosk i miód.

Charakterystyka spławu wiślanego

Główne towary spławiane Wisłą to:

    • Zboże (podstawowy towar eksportowy).

    • Drewno (budowlane i opałowe).

    • Produkty leśne (smoła, popiół, wosk).

    • Sól i śledzie (w kierunku przeciwnym).

Przygotowania do spławu trwały przez jesień i zimę. Główne spusty do Gdańska odbywały się dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Podróż do Gdańska trwała od tygodnia do trzech miesięcy, zależnie od odległości.

 

Transport koński – podstawa przewozów lądowych

Do końca XVIII wieku transport lądowy opierał się niemal wyłącznie na sile koni. Podstawowymi środkami transportu były:

    • Furmanki – dla towarów codziennego użytku.

    • Wozy ciężarowe – dla większych ładunków.

    • Sanie – w okresie zimowym.

Transport koński charakteryzował się małą wydajnością, ale był dostosowany do ówczesnych potrzeb gospodarczych i stanu dróg.

 

Era kolei – rewolucja w transporcie towarów (1845-1914)

Pierwsza kolej w Polsce

1 listopada 1845 roku uruchomiono pierwszą linię kolejową w Polsce – trasę Warszawa-Skierniewice-Łowicz w ramach Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Była to data przełomowa dla polskiego transportu ładunków.

4 grudnia 1862 roku oddano do użytku Kolej Warszawsko-Bydgoską, łączącą Łowicz z Bydgoszczą przez Kutno, Włocławek i Aleksandrów Kujawski. Była to pierwsza międzynarodowa linia kolejowa w całości znajdująca się na ziemiach polskich.

 

Rozwój sieci kolejowej

Do 1914 roku sieć kolejowa w Polsce rozwinęła się do około 17 000 km. Dane techniczne z 1862 roku pokazują, że Kolej Warszawsko-Bydgoska miała długość 143 km, pojedynczy tor o normalnej szerokości 1435 mm oraz 106 mostów i przepustów.

Kolej zrewolucjonizowała transport towarów:

    • Zwiększyła szybkość przewozu.

    • Umożliwiła transport dużych mas ładunków.

    • Połączyła polskie regiony z europejskimi rynkami.

    • Zapewniła regularność przewozów niezależnie od pogody.

Okres międzywojenny (1918-1939)

Odbudowa i modernizacja

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku transport ładunków musiał być odbudowany i zunifikowany. Polska odziedziczyła fragmenty różnych systemów kolejowych z trzech zaborów, co wymagało standaryzacji.

Pierwsze samochody ciężarowe pojawiły się w Polsce już w okresie międzywojennym, ale ich rola była marginalna. Podstawą transportu pozostawała kolej i transport wodny.

Znaczenie transportu wodnego

Odrzańska Droga Wodna już od XIII wieku była żeglowna od Wrocławia do Szczecina. Główne ładunki to sól i śledzie, podobnie jak na Wiśle.

 

Era PRL – masowy transport ładunków (1945-1989)

Odbudowa po wojnie

Po II wojnie światowej infrastruktura transportowa Polski była znacznie zniszczona. Według danych z 1946 roku, 38% sieci kolejowej nie nadawało się do jazdy, niemal połowa mostów i wiaduktów była uszkodzona.

Odbudowa postępowała szybko – już w 1945 roku zrekonstruowano około 3500 km torów kolejowych. W 1946 roku uruchomiono pierwszy powojenny odcinek elektryczny – trasę z Warszawy Wschodniej do Otwocka.

Rozwój motoryzacji ciężarowej

Pierwsza polska ciężarówka Star 20 została zaprezentowana 15 grudnia 1948 roku w Warszawie. Była to w całości rodzima konstrukcja, stworzona w latach 1946-1948.

Dane produkcji polskich ciężarówek:

    • 1949: 245 sztuk

    • 1950: 782 sztuk

    • 1951: 2 568 sztuk

    • 1953: 10 000 sztuk (jubileuszowa ciężarówka)

Star 25 (od 1959 roku) zdominował polskie drogi. Produkowano wiele odmian: ciężarówki, wywrotki, podwozia do autobusów i samochodów pożarniczych.

Kultowe ciężarówki PRL

Najważniejsze marki samochodów ciężarowych w PRL:

Marka Okres produkcji Charakterystyka
Star 20 1948-1957 Pierwsza polska ciężarówka, 3,5 t ładowności
Star 25 1959-1988 Najbardziej popularny, około 7 ton ładowności
Jelcz 315/325 1968-1993 Ciężkie ciężarówki, do 15 ton
Żubr A80 1960-1970 Autobus i ciężarówka na jednej platformie
Ził 130 1962-1994 Radziecka konstrukcja produkowana w Polsce
 

Specyfika PRL-u: ciężarówki nie mogli mieć prywatni właściciele. Wszystkie pojazdy należały do państwa, spółdzielni lub przedsiębiorstw państwowych.

 

Transport kolejowy w PRL

Elektryfikacja była priorytetem. Do 1970 roku zelektryfikowano ponad 3000 km torów. W 1979 roku sieć trakcyjna dotarła na trasę Poznań-Zbąszynek, a w 1981 roku – do wschodniej granicy kraju.

Dane transportu kolejowego (1989 rok):

    • Przewozy towarowe: 388,9 mln ton

    • Praca przewozowa: 111,1 mld tkm

    • Długość linii: 26 644 km (w tym 11 016 km zelektryfikowanych)

Transformacja ustrojowa (1989-2004)

Przełom roku 1989

Ustawa Wilczka z 1989 roku dała fundamenty pod budowę branży TSL w Polsce. Przed tym momentem rynek transportu był zmonopolizowany przez państwowe PKS, państwowe centrale handlu zagranicznego i C. Hartwig.

Prywatni przewoźnicy byli dyskryminowani – dostawali koncesje na ograniczony obszar, np. mogły poruszać się tylko po jednym województwie. Auta pochodziły z odzysku.

Pierwsi prywatni przewoźnicy

Pierwszy przewoźnik z zezwoleniem na transport międzynarodowy otrzymał je 11 grudnia 1987 roku. Tadeusz Furmanek z Jasła przewoził mienie przesiedleńcze do Grecji ciężarówką Star 200.

Andrzej Wachowski (firma Hagaoka) był pierwszym przewoźnikiem, któremu PKS odmówił przewozu, co umożliwiło mu otrzymanie zezwolenia na transport zachodni.

Trudne lata 90.

Lata 90. były trudne ze względu na stan dróg, ale paradoksalnie to dawało polskim przewoźnikom przewagę – zachodni konkurenci nie chcieli tracić czasu na przedłużające się przewozy po polskich bezdrożach.

Podział rynku: jedni przewoźnicy specjalizowali się w obsłudze zachodnich rynków, drudzy – w transporcie na wschód do krajów byłego ZSRR.

Przystąpienie do UE – polski boom transportowy (2004-2024)

Rewolucja po wejściu do UE

1 maja 2004 roku Polska weszła do Unii Europejskiej, co było przełomowe dla transportu ładunków. Od maja 2004 do początku 2007 roku liczba firm posiadających uprawnienia do przewozów międzynarodowych zwiększyła się z ok. 9 tys. do ponad 16 tys..

Wprowadzenie cyfrowych tachografów w maju 2006 roku zrewolucjonizowało kontrolę czasu pracy kierowców.

 

Pozycja lidera w Europie

W 2018 roku polskie firmy przewiozły blisko 270 mln ton ładunków, co stanowiło 23% ładunków unijnego transportu drogowego.

Spektakularny wzrost: masa ładunków przewożonych przez polskie firmy zwiększyła się ponad sześciokrotnie od przystąpienia do UE. Od 2006 roku praca przewozowa w przewozach międzynarodowych była większa niż w krajowych.

Struktura przewozów

W 2018 roku na przewozy międzynarodowe przypadało 64% pracy przewozowej polskich firm. Struktura przewozów międzynarodowych:

    • 55% – przewozy związane z eksportem i importem

    • 45% – transport między krajami obcymi (cross-trade) i kabotaż

Polska jest największym przewoźnikiem cross-trade w UE – na polskich przewoźników przypada ponad 33% wszystkich przewozów między krajami UE.

Współczesny transport ładunków (2020-2024)

Dominacja na rynku europejskim

Polska jest największym przewoźnikiem drogowym w Europie. Najważniejsze kierunki:

  • Niemcy – 60,4 mln ton (2018), 95% przewozi polscy przewoźnicy

  • Holandia – 97% przewozów wykonują polscy przewoźnicy

  • Włochy i Francja – 97% przewozów polskich firm

Zielona transformacja

Branża przechodzi transformację w kierunku zeroemisyjności:

  • Pojazdy elektryczne w transporcie lokalnym

  • Pojazdy wodorowe w transporcie długodystansowym

  • Inteligentne systemy zarządzania flotą

Znaczenie gospodarcze

Transport drogowy generuje 7% PKB Polski. Branża TSL zatrudnia setki tysięcy ludzi i stanowi fundament polskiej gospodarki.

Podsumowanie

Historia polskiego transportu ładunków to ewolucja od prostych przewozów wodnych i konnych po nowoczesną branżę TSL:

  • IX-XVIII wiek – dominacja transportu wodnego (spław wiślany)

  • 1845-1914 – rewolucja kolejowa

  • 1918-1939 – odbudowa i modernizacja

  • 1945-1989 – masowy transport państwowy, kultowe ciężarówki

  • 1989-2004 – prywatyzacja i pierwsi przedsiębiorcy

  • 2004-2024 – lider europejski, zielona transformacja

Dziś polska branża TSL jest jedną z najbardziej konkurencyjnych na świecie, łącząc tradycyjne wartości pracowitości z nowoczesnymi technologiami i wysoką jakością usług. Od średniowiecznych flisów po współczesnych "królów europejskich dróg" – polski transport ładunków zawsze był motorem rozwoju gospodarczego kraju.

 

Hasztagi

#HistoriaTransportu #TransportDrogowyPolska #EwolucjaTransportu #PolskiTransportRzeczy #CiekawostkiTransportowe #RozwójMotoryzacji #TransportPrzezLata

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.