Telefon:     690 936 501 (dr inż. Bogusław Madej)
Email:         bmadej@atut-bm.pl ; biuro@atut-bm.pl

OPINIE KLIENTÓW O NASZYCH SZKOLENIACH

certyfikat_biznesu

analiza-tows-co-to-jest.jpg

Analiza TOWS – skuteczne narzędzie do budowania strategii firmy

Opracował: dr inż. Bogusław Madej

Większość menedżerów firm transportowych zna analizę SWOT – klasyczne narzędzie strategiczne, które pozwala zidentyfikować mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia w otoczeniu. Jednak znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę, że istnieje bardziej zaawansowana i działaniowa wersja tej metody – analiza TOWS. Choć na pierwszy rzut oka różnica wydaje się trywialna (odwrócenie kolejności liter w akronimie), w rzeczywistości TOWS reprezentuje fundamentalnie odmienne podejście do myślenia strategicznego, które może zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

Podczas gdy analiza SWOT często kończy się na mechanicznym wypełnieniu czterech kwadrantów macierzy – bez jasnych wniosków co do tego, jakie konkretne działania firma powinna podjąć – analiza TOWS idzie o krok dalej. Jest to narzędzie stricte operacyjne, które przekształca diagnozę strategiczną w konkretne, wykonalne strategie działania. TOWS wymusza aktywne myślenie o tym, jak wykorzystać wewnętrzne zasoby firmy (mocne strony) do wykorzystania zewnętrznych możliwości (szans), jak użyć tych zasobów do obrony przed zagrożeniami, jak przezwyciężyć wewnętrzne słabości wykorzystując pojawiające się szanse, oraz jak minimalizować zarówno słabości, jak i zagrożenia.

Jak wykorzystać do swoich celów analizę TOWS opisano w niniejszym artykule.

Dla firm transportowych, działających w środowisku charakteryzującym się wysoką zmiennością – od wahań cen paliwa przez zmieniające się regulacje prawne (Pakiet Mobilności) po nieprzewidywalne zachowania kontrahentów i konkurencji – umiejętność szybkiego przekuwania diagnozy strategicznej w konkretne działania ma kluczowe znaczenie. Przedsiębiorstwo przewozowe nie może pozwolić sobie na luksus teoretyzowania – musi wiedzieć, co konkretnie zrobić z faktem, że ma nowoczesną flotę (mocna strona) w momencie, gdy rośnie popyt na transport ekologiczny (szansa), albo jak poradzić sobie ze starzejącą się kadrą kierowców (słaba strona) w obliczu rosnących wymagań regulacyjnych (zagrożenie).

Analiza TOWS dostarcza właśnie takiego operacyjnego kompasu strategicznego. Jej wartość polega nie na kolejnym wypełnieniu macierzy, lecz na systematycznym zestawianiu czynników wewnętrznych z zewnętrznymi w celu wygenerowania konkretnych, wykonalnych strategii dostosowanych do unikalnej sytuacji przedsiębiorstwa. W niniejszym artykule przedstawimy nie tylko teoretyczne podstawy analizy TOWS, ale przede wszystkim praktyczne zastosowanie tej metody na przykładzie firmy transportowej, pokazując krok po kroku, jak przekształcić abstrakcyjną diagnozę w realny plan działania.

Czym jest analiza TOWS i jak różni się od SWOT

Analiza TOWS (Threats, Opportunities, Weaknesses, Strengths) to zaawansowane narzędzie planowania strategicznego, które stanowi rozwinięcie i udoskonalenie klasycznej analizy SWOT. Została opracowana w 1982 roku przez Heinza Weihricha, profesora zarządzania na Uniwersytecie w San Francisco, który zauważył fundamentalną słabość tradycyjnego podejścia SWOT – jego ograniczoną użyteczność w generowaniu konkretnych strategii działania.

Kluczowa różnica między SWOT a TOWS nie polega jedynie na odwróceniu kolejności liter w akronimie, lecz na fundamentalnie odmiennym podejściu metodologicznym i celu analizy. Podczas gdy SWOT jest narzędziem przede wszystkim diagnostycznym, służącym do uporządkowania wiedzy o firmie i jej otoczeniu, TOWS jest narzędziem stricte strategicznym, nastawionym na generowanie konkretnych opcji działania.

Podstawowe różnice między SWOT a TOWS

Aspekt SWOT TOWS
Punkt wyjścia Analiza od wewnątrz (mocne i słabe strony), potem otoczenie Analiza od zewnątrz (szanse i zagrożenia), potem wnętrze organizacji
Cel główny Diagnoza sytuacji strategicznej firmy Generowanie konkretnych strategii działania
Charakter Narzędzie planistyczne (planning tool) Narzędzie działania (action tool)
Podejście Analizuje czynniki pojedynczo Analizuje relacje i kombinacje między czynnikami
Rezultat Lista mocnych/słabych stron, szans/zagrożeń Konkretne strategie SO, ST, WO, WT
Użyteczność operacyjna Ograniczona – wymaga dodatkowej interpretacji Wysoka – bezpośrednio wskazuje działania
Złożoność Relatywnie prosta do wykonania Wymaga głębszej analizy i kreatywności

Kluczowa zasada TOWS:

  1. Podczas gdy SWOT pyta "jaka jest nasza sytuacja?", TOWS pyta "co konkretnie powinniśmy zrobić w tej sytuacji?". SWOT jest fotografią, TOWS jest planem działania.
  2. Odwrócenie kolejności analizy – od czynników zewnętrznych do wewnętrznych – ma głęboki sens strategiczny. Firma nie funkcjonuje w próżni, lecz w dynamicznym otoczeniu rynkowym. To właśnie zmiany w otoczeniu (nowe regulacje, trendy rynkowe, działania konkurencji) wymuszają dostosowania strategiczne. Dlatego logiczne jest rozpoczęcie analizy od zidentyfikowania, co dzieje się "na zewnątrz" (jakie pojawiają się szanse, jakie materializują się zagrożenia), a dopiero potem zapytanie "jak nasze wewnętrzne zasoby i kompetencje pozwalają nam odpowiedzieć na te zewnętrzne wyzwania?".
  3. Dla firmy transportowej różnica jest fundamentalna. Klasyczna analiza SWOT może stwierdzić: "mamy nowoczesną flotę Euro 6" (mocna strona) i "rośnie popyt na transport ekologiczny" (szansa), ale nie wskaże wprost, co z tego wynika. Analiza TOWS natomiast zmusza do pytania: "Jak możemy wykorzystać naszą nowoczesną flotę Euro 6 do skorzystania z rosnącego popytu na transport ekologiczny?" – i odpowiedź staje się konkretną strategią: np. "pozycjonowanie jako 'zielony przewoźnik', kampania marketingowa podkreślająca niską emisję, targetowanie klientów o wysokiej świadomości ekologicznej".

Geneza i założenia metodologiczne analizy TOWS

Analiza TOWS została opracowana przez Heinza Weihricha w 1982 roku w odpowiedzi na ograniczenia klasycznej analizy SWOT. Weihrich zauważył, że choć SWOT jest doskonałym narzędziem diagnostycznym, to firmy często nie potrafią przełożyć wyników tej analizy na konkretne strategie działania. Menedżerowie wypełniali cztery kwadranty macierzy SWOT, ale potem stali bezradni przed pytaniem: "i co teraz z tym zrobić?".

Weihrich zaproponował rozwiązanie oparte na systematycznym zestawianiu czynników wewnętrznych (mocnych i słabych stron) z czynnikami zewnętrznymi (szansami i zagrożeniami) w celu wygenerowania czterech różnych typów strategii. Jego podejście opierało się na kilku kluczowych założeniach metodologicznych:

  1. Priorytet otoczenia: Analiza powinna rozpoczynać się od identyfikacji zmian w otoczeniu zewnętrznym, ponieważ to one wymuszają dostosowania strategiczne firmy.
  2. Interakcje są kluczowe: Prawdziwa wartość strategiczna nie tkwi w pojedynczych czynnikach, lecz w ich wzajemnych relacjach i kombinacjach.
  3. Orientacja na działanie: Celem analizy nie jest sama diagnoza, lecz wygenerowanie wykonalnych opcji strategicznych.
  4. Wielowymiarowość: Każda sytuacja strategiczna wymaga rozważenia minimum czterech różnych typów odpowiedzi (SO, ST, WO, WT).
  5. Dynamika: Analiza TOWS nie jest jednorazowym ćwiczeniem, lecz procesem wymagającym regularnej aktualizacji w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu.

Metoda TOWS zyskała szybką popularność w środowisku akademickim i biznesowym, szczególnie w kontekście planowania strategicznego w warunkach niepewności. Jej wartość szczególnie doceniają firmy działające w dynamicznych branżach – takich jak transport i logistyka – gdzie zdolność do szybkiego dostosowania strategii do zmieniającego się otoczenia ma kluczowe znaczenie dla przetrwania.

Struktura macierzy TOWS – cztery typy strategii

Macierz TOWS tworzy cztery kwadranty reprezentujące różne typy strategii wynikające z zestawienia czynników wewnętrznych (mocne i słabe strony) z czynnikami zewnętrznymi (szanse i zagrożenia). Każdy kwadrant wskazuje na odmienne podejście strategiczne dostosowane do unikalnej kombinacji warunków.

Strategia SO – Maxi-Maxi – Strategia agresywna 
[Strengths (Mocne strony) - Opportunities (Szanse)]

Strategia SO, nazywana również strategią agresywną lub ofensywną, polega na maksymalnym wykorzystaniu mocnych stron firmy do skorzystania z pojawiających się w otoczeniu szans. Jest to najbardziej korzystna sytuacja strategiczna – firma ma zasoby i kompetencje potrzebne do wykorzystania dostępnych możliwości rynkowych.

Założenie: Jak wykorzystać nasze atuty, aby maksymalnie skorzystać z okazji rynkowych?

Typowe działania w firmie transportowej:

  1. Ekspansja na nowe rynki geograficzne lub segmenty wykorzystując posiadane zasoby.
  2. Rozbudowa floty w odpowiedzi na rosnący popyt w obszarze, w którym firma ma przewagę kompetencyjną.
  3. Wprowadzenie nowych, specjalistycznych usług bazujących na unikalnych kompetencjach.
  4. Agresywna polityka marketingowa podkreślająca przewagi konkurencyjne.
  5. Inwestycje w technologie wzmacniające pozycję lidera rynkowego.

Przykład dla przewoźnika: Firma posiadająca certyfikat GDP i flotę chłodniczą (mocne strony) w obliczu rosnącego popytu na transport farmaceutyków (szansa) może realizować strategię SO polegającą na specjalizacji w tym segmencie, rozbudowie floty temperatury kontrolowanej oraz agresywnym pozyskiwaniu klientów farmaceutycznych.

Strategia ST – Maxi-Mini – Strategia defensywna z mocnych pozycji 
[Strengths (Mocne strony) - Threats (Zagrożenia)]

Strategia ST polega na wykorzystaniu mocnych stron firmy do obrony przed zagrożeniami płynącymi z otoczenia lub do ich neutralizacji. Firma jest w dobrej kondycji wewnętrznej, ale otoczenie jest nieprzyjazne – pojawiają się zagrożenia, które mogą zaszkodzić działalności.

Założenie: Jak użyć naszych atutów do obrony przed zagrożeniami lub przekształcenia ich w szanse?

Typowe działania w firmie transportowej:

  1. Budowanie lojalności klientów poprzez jakość obsługi jako obrona przed konkurencją.
  2. Wykorzystanie silnej pozycji finansowej do przetrwania trudnych czasów (np. kryzys paliwowy).
  3. Dywersyfikacja działalności wykorzystując posiadane zasoby jako zabezpieczenie przed spadkiem popytu w jednym segmencie.
  4. Wykorzystanie nowoczesnej floty jako argumentu w negocjacjach cenowych z klientami wrażliwymi na rosnące koszty.
  5. Lobbying i współpraca z organizacjami branżowymi wykorzystując pozycję rynkową.

Przykład dla przewoźnika: Firma z silną pozycją finansową i niskim zadłużeniem (mocne strony) w obliczu Pakietu Mobilności drastycznie zwiększającego koszty operacyjne (zagrożenie) może realizować strategię ST polegającą na renegocjacji kontraktów z uwzględnieniem nowych kosztów, selektywnym wycofywaniu się z najmniej rentownych tras i koncentracji na relacjach o najwyższej marży.

Strategia WO – Mini-Maxi – Strategia konkurencyjna
[Weaknesses (Słabe strony) - Opportunities (Szanse)] 

Strategia WO koncentruje się na przezwyciężeniu lub zminimalizowaniu słabych stron firmy, aby móc skorzystać z pojawiających się szans. Firma dostrzega atrakcyjne możliwości rynkowe, ale jej obecne słabości uniemożliwiają ich wykorzystanie – konieczne są najpierw inwestycje w eliminację luk kompetencyjnych.

Założenie: Jak zniwelować nasze słabości, aby móc wykorzystać pojawiające się szanse?

Typowe działania w firmie transportowej:

  1. Inwestycje w modernizację floty, aby spełnić wymagania nowych segmentów rynku.
  2. Szkolenia pracowników i rekrutacja specjalistów wypełniających luki kompetencyjne.
  3. Wdrożenie nowych systemów IT (TMS, telematyka) eliminujących słabości operacyjne.
  4. Pozyskanie finansowania zewnętrznego na niezbędne inwestycje rozwojowe.
  5. Partnerstwa strategiczne z firmami posiadającymi komplementarne zasoby.

Przykład dla przewoźnika: Firma ze słabą rozpoznawalnością marki i brakiem obecności online (słabe strony) w obliczu rosnącego znaczenia platform cyfrowych w pozyskiwaniu zleceń (szansa) może realizować strategię WO polegającą na zatrudnieniu specjalisty ds. marketingu, uruchomieniu strony internetowej i profili w mediach społecznościowych, oraz aktywności na platformach typu trans.eu czy Timocom.

Strategia WT – Mini-Mini – Strategia przetrwania
[Weaknesses (słabe strony) - Threats (Zagrożenia)

Strategia WT jest najbardziej defensywną opcją, stosowaną gdy firma ma poważne słabości wewnętrzne, a jednocześnie otoczenie jest pełne zagrożeń. Celem jest minimalizacja zarówno słabości, jak i ekspozycji na zagrożenia, często kosztem ograniczenia skali działalności lub rezygnacji z niektórych obszarów biznesu.

Założenie: Jak zminimalizować nasze słabości i uniknąć zagrożeń, aby przetrwać?

Typowe działania w firmie transportowej:

  1. Redukcja kosztów operacyjnych i oszczędne gospodarowanie zasobami.
  2. Wycofanie się z nierentownych kierunków i segmentów.
  3. Koncentracja na core business i najbardziej opanowanych obszarach.
  4. Restrukturyzacja zadłużenia i poprawa płynności finansowej.
  5. Poszukiwanie inwestora strategicznego lub fuzja z inną firmą.
  6. W skrajnych przypadkach – uporządkowana likwidacja części działalności.

Przykład dla przewoźnika: Firma z wysokim zadłużeniem i przestarzałą flotą (słabe strony) w obliczu rosnących kosztów paliwa, nowych regulacji zwiększających koszty oraz wzmacniającej się konkurencji (zagrożenia) może realizować strategię WT polegającą na sprzedaży części floty na spłatę zobowiązań, wycofaniu się z transportu międzynarodowego na rzecz krajowego, redukcji zatrudnienia i poszukiwaniu partnera do przejęcia firmy.

Jak przeprowadzić analizę TOWS krok po kroku

Przeprowadzenie skutecznej analizy TOWS wymaga systematycznego podejścia i zachowania właściwej kolejności działań. Poniżej przedstawiam sprawdzoną metodologię krok po kroku.

Krok 1: Przeprowadź analizę SWOT

Analiza TOWS opiera się na danych z analizy SWOT, dlatego pierwszym krokiem jest przeprowadzenie rzetelnej analizy SWOT zgodnie z najlepszymi praktykami. Musisz zidentyfikować:

  1. Mocne strony (Strengths) – wewnętrzne atuty firmy transportowej.
  2. Słabe strony (Weaknesses) – wewnętrzne ograniczenia i braki.
  3. Szanse (Opportunities) – pozytywne zjawiska i trendy w otoczeniu zewnętrznym.
  4. Zagrożenia (Threats) – negatywne zjawiska i trendy w otoczeniu zewnętrznym.

Pamiętaj o kluczowych zasadach jakościowej analizy SWOT: konkretność, mierzalność, obiektywizm, ograniczenie do 5-8 najważniejszych czynników w każdej kategorii.

UWAGA: zostało to omówione w innym artykule o nazwie "Analiza SWOT w strategii firmy: kiedy ją stosować i na co zwrócić uwagę?"

Krok 2: Przygotuj macierz TOWS

Utwórz macierz składającą się z dziewięciu pól (3x3). W górnym wierszu umieść nagłówki "Szanse (O)" i "Zagrożenia (T)". W lewej kolumnie umieść nagłówki "Mocne strony (S)" i "Słabe strony (W)". Pole w lewym górnym rogu pozostaw puste lub wpisz nazwę firmy/projektu.

W odpowiednich polach nagłówkowych wpisz zidentyfikowane w kroku 1 szanse, zagrożenia, mocne i słabe strony. To stworzy ramy dla czterech strategicznych kwadrantów: SO, ST, WO, WT.

Krok 3: Wypełnij kwadrant SO (Strengths-Opportunities)

Dla każdego przecięcia mocnej strony z szansą zadaj pytanie: "Jak możemy wykorzystać tę konkretną mocną stronę do skorzystania z tej konkretnej szansy?" Wygeneruj konkretne działania strategiczne łączące dane elementy.

Przykład: Mocna strona = "Certyfikat GDP", Szansa = "Wzrost rynku transportu farmaceutyków 8% rocznie" → Strategia SO = "Specjalizacja w transporcie farmaceutycznym, rozbudowa floty chłodniczej, marketing targetowany na klientów farmaceutycznych".

Krok 4: Wypełnij kwadrant ST (Strengths-Threats)

Dla każdego przecięcia mocnej strony z zagrożeniem zadaj pytanie: "Jak możemy użyć tej konkretnej mocnej strony do obrony przed tym zagrożeniem lub jego neutralizacji?" Wygeneruj strategie defensywne wykorzystujące atuty firmy.

Przykład: Mocna strona = "Silna pozycja finansowa, płynność 1,8", Zagrożenie = "Wzrost cen paliwa o 35% w 2 lata" → Strategia ST = "Wykorzystanie rezerw finansowych do inwestycji w pojazdy o niższym zużyciu paliwa (jako zabezpieczenie przed stratami spowodowanymi wzrostem cen paliwa, tzw. "hedging paliwowy").

Krok 5: Wypełnij kwadrant WO (Weaknesses-Opportunities)

Dla każdego przecięcia słabej strony z szansą zadaj pytanie: "Jak możemy przezwyciężyć tę słabość, aby skorzystać z tej szansy?" lub "Jak ta szansa może pomóc nam wyeliminować tę słabość?" Wygeneruj strategie rozwojowe eliminujące luki.

Przykład: Słaba strona = "Słaba rozpoznawalność marki", Szansa = "Dostępność dotacji UE na marketing" → Strategia WO = "Ubieganie się o dofinansowanie kampanii marketingowej, budowanie świadomości marki".

Krok 6: Wypełnij kwadrant WT (Weaknesses-Threats)

Dla każdego przecięcia słabej strony z zagrożeniem zadaj pytanie: "Jak możemy zminimalizować tę słabość i jednocześnie uniknąć lub zmniejszyć wpływ tego zagrożenia?" Wygeneruj strategie defensywne minimalizujące ryzyko.

Przykład: Słaba strona = "70% przychodów z 3 klientów", Zagrożenie = "Konkurencja ze strony dużych operatorów" → Strategia WT = "Pilna dywersyfikacja portfela klientów, aktywne pozyskiwanie nowych średnich klientów".

Krok 7: Oceń i priorytetyzuj strategie

Po wypełnieniu wszystkich czterech kwadrantów otrzymasz listę potencjalnych strategii. Oceń każdą z nich pod kątem:

  1. Wykonalności (czy mamy zasoby i kompetencje do realizacji?).
  2. Wpływu (jak bardzo poprawi naszą sytuację strategiczną?).
  3. Kosztu (ile będzie wymagała inwestycji?).
  4. Czasu (jak szybko można ją wdrożyć?).
  5. Ryzyka (jakie są szanse powodzenia?).

Wybierz 3-5 strategii o najwyższym priorytecie, które staną się podstawą planu strategicznego firmy.

Krok 8: Opracuj plan wdrożenia

Dla wybranych strategii priorytetowych opracuj szczegółowy plan wdrożenia obejmujący:

  1. Konkretne działania i projekty.
  2. Osoby odpowiedzialne.
  3. Harmonogram realizacji.
  4. Budżet i zasoby.
  5. Wskaźniki sukcesu (KPI).
  6. Punkty kontrolne i przeglądy.

Przykład zastosowania TOWS – firma Trans-Log

Aby zobrazować praktyczne zastosowanie analizy TOWS w firmie transportowej, wykorzystamy przykład firmy Trans-Log Sp. z o.o. – średniego przewoźnika krajowego i międzynarodowego specjalizującego się w transporcie chłodniczym farmaceutyków, który został przedstawiony w artykule o analizie SWOT pod tytułem "Analiza SWOT w strategii firmy: kiedy ją stosować i na co zwrócić uwagę?".

Przypomnienie analizy SWOT firmy Trans-Log

Profil firmy: 25 ciężarówek, 30 pracowników, specjalizacja w transporcie chłodniczym farmaceutyków, działalność w Polsce i Niemczech.

SWOT Trans-Log – podsumowanie

Mocne strony (S):

  1. Flota 25 ciężarówek o średnim wieku 4 lata, 100% Euro 6.
  2. System TMS zintegrowany z telematyką – monitoring w czasie rzeczywistym.
  3. 20 doświadczonych kierowców, średni staż 12 lat, rotacja poniżej 5%.
  4. Certyfikat ISO 9001:2015 i GDP dla transportu farmaceutyków.
  5. 85% zadowolenie klientów, 60% powtarzających się zleceń.
  6. Specjalizacja w transporcie chłodniczym farmaceutyków – nisza wysokomarżowa.
  7. Stabilna sytuacja finansowa, wskaźnik płynności bieżącej 1,8.

Słabe strony (W):

  1. 40% kierowców powyżej 55 roku życia, zbliżający się wiek emerytalny.
  2. Wysokie raty leasingowe 45 tys. zł/miesiąc obciążające cash flow.
  3. Działalność tylko w Polsce i Niemczech, brak dywersyfikacji geograficznej.
  4. Słaba rozpoznawalność marki, brak obecności w mediach społecznościowych.
  5. 70% przychodów z 3 kluczowych klientów – wysokie ryzyko koncentracji.

Szanse (O):

  1. Wzrost rynku transportu farmaceutyków o 8% rocznie (prognoza 2025-2028).
  2. Dostępność dotacji UE na zakup pojazdów zeroemisyjnych do 40% wartości.
  3. Otwarcie nowego centrum logistycznego farmaceutycznego w regionie.
  4. Problemy finansowe lokalnego konkurenta – możliwość przejęcia klientów.
  5. Rosnące wymagania jakościowe eliminujące małych graczy z rynku.

Zagrożenia (T):

  1. Pakiet Mobilności UE – powrót pojazdu co 8 tygodni ogranicza efektywność.
  2. Wzrost cen paliwa o 35% w ciągu ostatnich 2 lat, presja na marże.
  3. Trudności z rekrutacją młodych kierowców – niedobór kadrowy w branży.
  4. Rosnące wymagania klientów dot. monitoringu (blockchain, IoT).
  5. Konkurencja ze strony dużych operatorów logistycznych wchodzących w chłodnictwo.

Macierz TOWS dla firmy Trans-Log

Na podstawie powyższej analizy SWOT tworzymy macierz TOWS generującą konkretne strategie działania dla Trans-Log:

TOWS Macierz
Trans-Log
SZANSE (O)

O1: Wzrost rynku farmaceutyków 8%/rok
O2: Dotacje UE 40% na pojazdy zeroemisyjne
O3: Nowe centrum logistyczne w regionie
O4: Problemy konkurenta
O5: Wyższe wymagania jakościowe
ZAGROŻENIA (T)

T1: Pakiet Mobilności – powrót co
8 tygodni

T2: Wzrost cen paliwa o 35%
T3: Niedobór młodych kierowców
T4: Wymagania dot. IoT/blockchain
T5: Konkurencja dużych operatorów
MOCNE STRONY (S)

S1: Nowoczesna flota Euro 6
S2: System TMS+telematyka
S3: Doświadczeni kierowcy
S4: Certyfikat GDP+ISO
S5: 85% zadowolenie, 60% powroty
S6: Specjalizacja farma
S7: Stabilna sytuacja finansowa
STRATEGIA SO
Strategia agresywna (Maxi-Maxi)


SO1: Wykorzystać S4+S6 do ekspansji w rosnącym rynku farma (O1) – rozbudowa floty o 5 nowych pojazdów chłodniczych.

SO2: Wykorzystać S7 do sfinansowania inwestycji w pojazdy elektryczne/LNG z dotacją UE (O2) – pozycjonowanie jako "zielony przewoźnik farma".

SO3: Wykorzystać S4+S5 do nawiązania współpracy z nowym centrum logistycznym (O3) – dedykowany kontrakt long-term.

SO4: Wykorzystać S2+S6 do przejęcia klientów konkurenta (O4) – agresywna oferta dla klientów upadającego przewoźnika.

SO5: Wykorzystać S4 jako przewagę wobec rosnących wymagań (O5) – marketing podkreślający certyfikaty i compliance.
STRATEGIA ST
Strategie defensywna z mocnych pozycji (Maxi-Mini)
ST1: Wykorzystać S7 do absorpcji wzrostu kosztów paliwa (T2) – rezerwy finansowe na hedging paliwowy lub inwestycje w pojazdy oszczędne.

ST2: Wykorzystać S3 do kompensacji niedoboru młodych (T3) – program mentorski, zatrzymanie doświadczonych przed emeryturą dodatkowymi benefitami.

ST3: Wykorzystać S2 do spełnienia wymagań IoT (T4) – istniejący system TMS jako baza do rozbudowy o blockchain/IoT.

ST4: Wykorzystać S6+S4 do obrony przed dużymi operatorami (T5) – specjalizacja i certyfikaty jako bariera wejścia, budowanie lojalności klientów poprzez jakość niszową.

ST5: Ograniczyć wpływ Pakietu Mobilności (T1) poprzez S1 – fokus na transport krajowy i krótkodystansowy w Niemczech.
SŁABE STRONY (W)

W1: 40% kierowców >55 lat
W2: Wysokie raty leasingowe
W3: Tylko PL+DE
W4: Słaba marka, zero social media
W5: 70% przychodów z 3 klientów
Strategia WO
Strategia konkurencyjna (Mini-Maxi)

WO1: Wykorzystać wzrost rynku (O1) do dywersyfikacji klientów (W5) – aktywne pozyskiwanie nowych klientów w segmencie farma.

WO2: Wykorzystać dotacje UE (O2) do refinansowania zadłużenia (W2) – sprzedaż części starszej floty, zakup nowej z dotacją, obniżenie rat.

WO3: Wykorzystać nowe centrum logistyczne (O3) do budowania marki (W4) – partnership marketing, obecność na eventach branżowych.

WO4: Wykorzystać przejęcie klientów konkurenta (O4) do redukcji koncentracji (W5) – dywersyfikacja portfela.

WO5: Wykorzystać rosnące wymagania (O5) do pilnej rekrutacji młodych (W1) – atrakcyjna oferta dla młodych kierowców w branży premium.
Strategia WT
Strategia przetrwania (Mini-Mini)


WT1: Minimalizować ryzyko utraty kierowców przed emeryturą (W1) wobec trudności z rekrutacją (T3) – pilny program retention + outsourcing części tras.

WT2: Minimalizować obciążenie leasingiem (W2) wobec rosnących kosztów paliwa (T2) – renegocjacja rat lub sprzedaż części floty.

WT3: Minimalizować ryzyko koncentracji klientów (W5) wobec konkurencji dużych graczy (T5) – pilna dywersyfikacja, kontrakty krótkoterminowe z nowymi klientami.

WT4: Ograniczyć ekspozycję na Pakiet Mobilności (T1) poprzez rezygnację z ekspansji geograficznej (W3) – koncentracja na rynku krajowym.

WT5: Budować kompetencje tech (W4, brak social) aby spełnić wymagania IoT (T4) – zatrudnienie specjalisty ds. digitalizacji/IT.

Szczegółowe strategie wynikające z macierzy TOWS

Po wypełnieniu macierzy TOWS dla firmy Trans-Log otrzymaliśmy kilkanaście potencjalnych strategii w czterech kategoriach. Teraz konieczne jest ich uszczegółowienie, priorytetyzacja i opracowanie planu wdrożenia dla najważniejszych z nich.

Priorytety strategiczne Trans-Log na lata 2026-2028

Na podstawie oceny wykonalności, wpływu i kosztu, zarząd Trans-Log identyfikuje następujące strategie priorytetowe:

PRIORYTET 1: Strategia SO1 – Ekspansja w segmencie farmaceutycznym

Opis: Wykorzystanie certyfikatu GDP, specjalizacji i renomy firmy do agresywnej ekspansji w rosnącym o 8% rocznie rynku transportu farmaceutyków poprzez rozbudowę floty chłodniczej o 5 nowych pojazdów.

Uzasadnienie: Najlepsza sytuacja strategiczna (SO), wykorzystuje kluczowe atuty firmy, odpowiada na największą szansę rynkową, wysokie RO1.

Uwaga

Skrót ROI w ostatnim oznacza „Return on Investment”, czyli „zwrot z inwestycji”. Jest to wskaźnik finansowy informujący, jak dużego zysku firma spodziewa się (lub realnie uzyskała) w porównaniu do poniesionych kosztów danej inwestycji czy projektu. Oblicza się go zwykle procentowo według wzoru:​

ROI = [(zysk z inwestycji – koszt inwestycji) / koszt inwestycji] × 100%

Im wyższy ROI, tym bardziej opłacalna jest dana inwestycja dla firmy transportowej. W opisywanym przykładzie ROI służy do oceny, czy wdrażane działania strategiczne (np. zakup nowych pojazdów, kampanie marketingowe) przynoszą wymierny zysk względem poniesionych nakładów, co pozwala podejmować trafne decyzje biznesowe i lokować środki tam, gdzie są najbardziej efektywne.

 

Działania szczegółowe:

  1. Analiza finansowa opłacalności inwestycji we flotę (Q1 2026).
  2. Decyzja: leasing vs kredyt vs dotacja UE (Q1 2026).
  3. Zamówienie 5 nowych pojazdów chłodniczych z najnowszym wyposażeniem monitoringu temp. (Q2 2026).
  4. Rekrutacja 5 dodatkowych kierowców specjalizujących się w transporcie ADR/farma (Q2-Q3 2026).
  5. Kampania marketingowa B2B selekcji i kierowania działań marketingowych na producentów i dystrybutorów farmaceutycznych (Q3 2026).
  6. Uczestnictwo w targach branży farmaceutycznej jako wystawca (2026-2027).

Budżet: 2,5 mln zł (pojazdy) + 200 tys. zł (marketing) = 2,7 mln zł.

KPI: Wzrost przychodów o 30% w segmencie farma do końca 2027, ROI >20%, pozyskanie minimum 3 nowych dużych klientów farmaceutycznych.

PRIORYTET 2: Strategia WO1 + WT3 – Dywersyfikacja portfela klientów

Opis: Pilne ograniczenie ryzyka wynikającego z koncentracji 70% przychodów u 3 klientów poprzez aktywne pozyskiwanie nowych średnich klientów w segmencie farmaceutycznym i innych wysokomarżowych niszach.

Uzasadnienie: Wysokie ryzyko strategiczne obecnej sytuacji (utrata jednego z TOP3 klientów = katastrofa), rosnąca konkurencja ze strony dużych operatorów wymusza dywersyfikację.

Działania szczegółowe:

  1. Analiza potencjalnych klientów w segmencie farma, kosmetyka premium, produkty medyczne (Q1 2026).
  2. Zatrudnienie managera sprzedaży  z doświadczeniem w branży farmaceutycznej (Q1 2026).
  3. Kampania telefonicznego i emailowego marketingu do 100 potencjalnych klientów (Q1-Q4 2026).
  4. Cel: podpisanie umów z minimum 5 nowymi średnimi klientami (Q1-Q4 2026).
  5. Docelowa struktura: maksymalnie 40% przychodów od największego klienta do końca 2027.

Budżet: 250 tys. zł (wynagrodzenie managera sprzedaży + marketing + CRM, czyli koszty zarządzania z klientami).

KPI: Redukcja koncentracji do <50% od TOP3 do końca 2026, <40% do końca 2027, pozyskanie 5+ nowych klientów rocznie.

PRIORYTET 3: Strategia WT1 – Program motywowania i zatrzymania kierowców + rekrutacja

Opis: Minimalizacja ryzyka utraty 40% załogi (kierowcy >55 lat zbliżający się do emerytury) poprzez program zatrzymywania kierowców, sukcesję wiedzy oraz intensywną rekrutację młodych kierowców.

Uzasadnienie: Krytyczne zagrożenie operacyjne – utrata kluczowych, doświadczonych kierowców przy jednoczesnym ogólnobranżowym niedoborze kadrowym może sparaliżować działalność.

Działania szczegółowe:

  1. Rozmowy indywidualne z kierowcami >55 lat dot. planów emerytalnych (Q1 2026).
  2. Program "złotej jesieni" – dodatkowe benefity (premia lojalnościowa, elastyczne godziny, lżejsze trasy) dla kierowców chcących pozostać do 65+ (Q1 2026).
  3. Program mentoringowy – każdy senior przyucza jednego juniora przez 6 miesięcy przed odejściem (start Q2 2026).
  4. Agresywna kampania rekrutacyjna – ogłoszenia, social media, współpraca ze szkołami zawodowymi.
  5. Atrakcyjna oferta dla młodych: wynagrodzenie +15% powyżej średniej branżowej, szkolenia opłacone przez firmę, jasna ścieżka kariery (start Q2 2026).
  6. Cel: rekrutacja minimum 3 młodych kierowców rocznie (2026-2028).

Budżet: 150 tys. zł/rok (premie retencyjne + podwyżki + rekrutacja).

KPI: Utrzymanie rotacji poniżej 8%, rekrutacja 3+ młodych kierowców rocznie, średni wiek załogi <50 lat do końca 2028.

Wdrażanie strategii TOWS w firmie transportowej

Opracowanie strategii TOWS to dopiero początek – kluczem do sukcesu jest skuteczne wdrożenie. W firmie transportowej, gdzie dominują operacje i bieżące sprawy, łatwo jest o to, by strategiczne inicjatywy zeszły na dalszy plan. Dlatego niezbędne jest sformalizowanie procesu implementacji.

Kluczowe zasady wdrażania strategii TOWS

  1. Zaangażowanie najwyższego kierownictwa: Właściciel lub prezes musi być sponsorem wdrożenia i regularnie monitorować postępy.
  2. Jasne przypisanie odpowiedzialności: Każda strategia musi mieć konkretną osobę odpowiedzialną z mandatem zaufania i zasobami do działania.
  3. Rozbicie na projekty: Abstrakcyjne strategie należy rozłożyć na konkretne projekty z harmonogramami, budżetami i dla kierowców decydujących się na pozostanie w firmie.
  4. Regularne przeglądy: Comiesięczne lub kwartalne spotkania zarządu przeglądające status realizacji strategii.
  5. Monitoring KPI: Każda strategia musi mieć mierzalne wskaźniki sukcesu (KPI) i monitorowane wyniki.
  6. Elastyczność: Gotowość do korekty strategii w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu lub wyniki wdrożenia.
  7. Komunikacja: Regularne informowanie całej firmy o postępach, sukcesach i wyzwaniach.

Typowy harmonogram wdrożenia dla firmy transportowej

Faza Okres Kluczowe działania
Planowanie szczegółowe Miesiąc 1-2 Rozpisanie strategii na projekty, budżety, harmonogramy, przypisanie odpowiedzialności, ustalenie KPI
Uruchomienie quick wins Miesiąc 2-3 Start projektów o najszybszym czasie realizacji i największym widocznym efekcie
Wdrożenie głównych inicjatyw Miesiąc 3-12 Realizacja kluczowych projektów strategicznych (np. rozbudowa floty, kampanie marketingowe, rekrutacja)
Pierwsze przeglądy i korekty Miesiąc 6 Ocena postępów, analiza KPI, ewentualne korekty planów
Pełne wdrożenie Miesiąc 12-24 Kontynuacja realizacji, osiąganie założonych celów, adaptacja do zmian
Aktualizacja strategii Miesiąc 24 Odświeżenie analizy SWOT/TOWS, korekta strategii na kolejny okres

Najczęściej popełniane błędy w analizie TOWS

Mimo pozornej prostoty, w praktycznym zastosowaniu analizy TOWS popełnia się wiele błędów, które obniżają wartość tego narzędzia lub wręcz czynią je bezużytecznym.

Błąd 1: Traktowanie TOWS jak SWOT z odwróconymi literami

Najczęściej popełniany błąd polega na mechanicznym przepisaniu wyników analizy SWOT do macierzy TOWS bez faktycznego generowania strategii łączących czynniki. Powstaje wtedy macierz wypełniona ogólnikami typu "wykorzystać mocne strony do wykorzystania szans" – bez konkretyzacji JAK to zrobić.

Jak uniknąć: Dla każdego przecięcia mocnej strony z szansą (lub innej kombinacji) zadaj pytanie "JAK KONKRETNIE?" i wygeneruj wykonalne działanie, nie abstrakcyjne stwierdzenie.

Błąd 2: Generowanie zbyt wielu strategii

Próba wygenerowania strategii dla każdego możliwego przecięcia elementów SWOT prowadzi do powstania kilkudziesięciu "strategii", z których większość jest mało istotna lub dubluje się. Firma nie ma zasobów, żeby realizować 30 strategii równocześnie.

Jak uniknąć: Skup się na najważniejszych kombinacjach czynników. Wybierz 2-3 strategie w każdym kwadrancie, maksymalnie 10-12 strategii ogółem, a potem wyłów 3-5 priorytetowych do faktycznego wdrożenia.

Błąd 3: Brak konkretności i mierzalności strategii

Strategie sformułowane zbyt ogólnie ("zwiększyć obecność rynkową", "poprawić jakość") są bezużyteczne operacyjnie – nikt nie wie, co konkretnie robić.

Jak uniknąć: Każda strategia musi odpowiadać na pytania: CO konkretnie robimy? KIEDY? KTO jest odpowiedzialny? JAKIM kosztem? JAK zmierzymy sukces?

Błąd 4: Ignorowanie wykonalności strategii

Generowanie strategii, które brzmią dobrze teoretycznie, ale są nierealne do wykonania przez firmę ze względu na brak zasobów, kompetencji lub czasu.

Jak uniknąć: Każdą strategię zweryfikuj pod kątem: Czy mamy zasoby? Czy mamy kompetencje? Czy to realistyczne w naszym horyzoncie czasowym? Jeśli nie – strategia trafia do kosza lub wymaga modyfikacji.

Błąd 5: Brak priorytetyzacji i wyboru

Traktowanie wszystkich wygenerowanych strategii jako równie ważnych i próba realizacji wszystkiego naraz prowadzi do rozproszenia zasobów i braku efektów w żadnym obszarze.

Jak uniknąć: Zastosuj macierz priorytetyzacji (wpływ vs wykonalność) i wybierz TYLKO 3-5 strategii do faktycznej realizacji w danym okresie. Reszta to "lista życzeń" na przyszłość.

Monitoring i aktualizacja strategii TOWS

Analiza TOWS nie jest dokumentem statycznym – wymaga regularnego monitoringu realizacji oraz okresowej aktualizacji w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu i wnętrzu firmy.

System monitoringu realizacji strategii

Każda firma transportowa realizująca strategie TOWS powinna wdrożyć system regularnego monitoringu obejmujący:

  1. Zbiorcza analiza strategiczna: Zestaw kluczowych KPI (wskaźników elektywności) dla każdej realizowanej strategii, aktualizowany co miesiąc.
  2. Comiesięczne spotkania zespołu zarządzającego: Przegląd postępów, identyfikacja barier, podejmowanie decyzji o korektach.
  3. Kwartalne raporty strategiczne: Szczegółowa analiza realizacji celów, porównanie plan vs rzeczywistość, wnioski.
  4. System alertów: Automatyczne powiadomienia gdy kluczowy KPI odbiega znacząco od planu.

Kiedy aktualizować analizę TOWS?

Pełną aktualizację analizy SWOT/TOWS należy przeprowadzać:

  1. Regularnie co 12-24 miesiące – w zależności od dynamiki branży (transport: 12-18 miesięcy).
  2. Ad hoc przy znaczących zmianach: wprowadzenie istotnych nowych regulacji (np. Pakiet Mobilności II), pojawienie się nowego silnego konkurenta, utrata kluczowego klienta, kryzys zewnętrzny (pandemia, konflikt zbrojny), istotna zmiana strategii właściciela.
  3. Po zakończeniu cyklu wdrożeniowego poprzedniej strategii – aby ocenić efekty i zaplanować kolejne działania.

Narzędzia wspierające analizę TOWS

Choć analiza TOWS można przeprowadzić przy użyciu prostych narzędzi (Excel, PowerPoint), istnieją rozwiązania ułatwiające i usprawniające proces:

Szablony i aplikacje online

  1. Excel/Google Sheets: Gotowe szablony macierzy TOWS z automatycznym formatowaniem.
  2. Miro, Mural: Interaktywne tablice do współpracy zespołowej przy tworzeniu TOWS.
  3. Canva: Szablony wizualizacji macierzy TOWS do prezentacji.
  4. Cascade Strategy, OnStrategy: Profesjonalne platformy do zarządzania strategią z modułami SWOT/TOWS.

Narzędzia do monitoringu KPI

  1. Power BI, Tableau: Dashboardy monitorujące realizację strategicznych KPI.
  2. Google Data Studio: Darmowe narzędzie do tworzenia raportów strategicznych.
  3. Systemy TMS z modułami BI: Wbudowane raporty operacyjne wspierające monitoring strategii.

Podsumowanie i praktyczne wskazówki

Analiza TOWS stanowi potężne narzędzie przekształcania diagnozy strategicznej w konkretne, wykonalne działania dla firm transportowych. W przeciwieństwie do klasycznej analizy SWOT, która często kończy się na identyfikacji czynników bez jasnych wniosków co do dalszego postępowania, TOWS zmusza do aktywnego myślenia o tym JAK wykorzystać wewnętrzne zasoby firmy do odpowiedzi na wyzwania i możliwości płynące z otoczenia.

Kluczem do skutecznego zastosowania TOWS w przedsiębiorstwie przewozowym jest zrozumienie, że nie chodzi o mechaniczne wypełnienie kolejnej macierzy, lecz o świadome generowanie opcji strategicznych poprzez systematyczne zestawianie mocnych stron z szansami (strategie SO), mocnych stron z zagrożeniami (strategie ST), słabych stron z szansami (strategie WO) oraz słabych stron z zagrożeniami (strategie WT). Każde z tych zestawień prowadzi do odmiennego typu działań – od agresywnej ekspansji po defensywne przetrwanie.

Praktyczne wskazówki dla firm transportowych wdrażających analizę TOWS:

  1. Rozpocznij od rzetelnej analizy SWOT – TOWS jest tylko tak dobry, jak dane SWOT, na których się opiera. Poświęć czas na obiektywną identyfikację kluczowych czynników.
  2. Skup się na konkretach, nie ogólnikach – każda strategia musi odpowiadać na pytania: CO konkretnie robimy? JAK? KIEDY? KTO odpowiada? JAKIM kosztem?
  3. Generuj strategie poprzez pytania – dla każdego przecięcia zadawaj: "Jak wykorzystać TĘ mocną stronę do skorzystania z TEJ szansy?" (i analogicznie dla innych kombinacji).
  4. Nie twórz zbyt wielu strategii – lepiej 5 dobrze przemyślanych i wdrożonych niż 30 teoretycznych. Priorytetyzuj bezlitośnie.
  5. Weryfikuj wykonalność – nie wszystko, co brzmi dobrze, da się zrealizować. Każdą strategię sprawdź pod kątem dostępności zasobów, kompetencji i czasu.
  6. Przypisz odpowiedzialności – każda wybrana strategia musi mieć menadżera strategii z mandatem i zasobami do działania.
  7. Rozpisz na konkretne projekty – abstrakcyjną strategię rozłóż na konkretne projekty z harmonogramem, budżetem i dostępnymi zasobami.
  8. Ustal mierzalne KPI – każda strategia musi mieć wskaźniki sukcesu, które będziesz regularnie monitorować.
  9. Monitoruj i koryguj – comiesięczne lub kwartalne przeglądy postępów, gotowość do korekty strategii w odpowiedzi na zmiany lub wyniki.
  10. Aktualizuj regularnie – analiza TOWS powinna być odświeżana co 12-18 miesięcy lub ad hoc przy znaczących zmianach w otoczeniu.
  11. Komunikuj w organizacji – strategia nie może być tajemnicą zarządu. Cała firma musi wiedzieć, dokąd zmierzamy i dlaczego.
  12. Zacznij od szybkich możliwych sukcesów – przy wdrażaniu wybierz 1-2 strategie o szybkim czasie realizacji i widocznych efektach, aby zbudować wymagane tempo realizacji.

Przykład firmy Trans-Log pokazuje, jak konkretnie może wyglądać zastosowanie analizy TOWS w rzeczywistym przedsiębiorstwie transportowym. Macierz TOWS dla Trans-Log wygenerowała kilkanaście potencjalnych strategii, z których zarząd wybrał trzy priorytetowe do wdrożenia: ekspansję w segmencie farmaceutycznym (SO), dywersyfikację portfela klientów (WO/WT) oraz program retencji i rekrutacji kierowców (WT). Każda z tych strategii została następnie rozpisana na konkretne projekty z harmonogramami, budżetami, osobami odpowiedzialnymi i KPI.

To właśnie przekształcenie abstrakcyjnej diagnozy strategicznej w konkretny, wykonalny plan działania stanowi o wartości analizy TOWS. W dynamicznym, konkurencyjnym i pełnym wyzwań środowisku branży transportowej umiejętność szybkiego generowania i wdrażania odpowiednich strategii w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu może zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa. Analiza TOWS dostarcza właśnie takiego operacyjnego kompasu strategicznego – pod warunkiem, że traktujemy ją poważnie, a nie jako kolejny dokument do szuflady.

Spis źródeł

  1. Harbingers.io, "Metoda analizy strategicznej TOWS w praktyce", 2024.
  2. Digital Leadership, "TOWS Matrix Analysis - Meaning, Template and Examples", 2024.
  3. MaxRoy Agency, "Analiza SWOT (TOWS) - czym jest i czy sprawdza się w praktyce", 2025.
  4. Mfiles.pl, "Analiza TOWS - metoda analizy strategicznej", 2007.
  5. Learn Lean Sigma, "Guide: TOWS Matrix - Strategic Management Tool", 2024.
  6. Loyalty Club, "Analiza TOWS - na czym polega i czym różni się od SWOT", 2025.
  7. Jaaqob, "Analiza TOWS - na czym polega i dlaczego warto z niej korzystać", 2024.
  8. ConceptDraw, "TOWS Matrix - Spatial Infographics Design Elements", 2024.
  9. CyberMedian, "Jaka jest różnica między analizą SWOT a TOWS?", 2025.
  10. Wenet, "Analiza TOWS – co to jest i na czym polega?", 2023.
  11. Sciendo, Heřmánková A., "TOWS matrix to determine strategies for transport services by rail", 2024.
  12. Semcore, "Co to jest TOWS? Różnice między SWOT a TOWS", 2025.
  13. Grupa Tense, "Analiza TOWS – jak wykorzystać ją w planowaniu strategii?", 2025.
  14. InterviewMe, "Analiza SWOT: co to? Przykłady, jak stosować w firmie", 2025.
  15. SmartBuzz, "Metoda analizy strategicznej TOWS - czym jest i jak ją stosować", 2024.
  16. Wikipedia PL, "Metoda analizy strategicznej TOWS", 2019.
  17. Đalić I. et al., "A Novel Integrated MCDM-SWOT-TOWS Model for Strategic Decision-Making in Transportation", 2021.
  18. Sempai, "Czym jest analiza TOWS i na czym polega?", 2024.
  19. Damian Węglarski, "Czym jest analiza strategiczna? Metody i wskazówki", 2025.
  20. WSL, "Współczesne zarządzanie logistyką - analiza SWOT/TOWS", 2024.
  21. Business Makers, "Analiza TOWS - co to jest i jak ją wykorzystać?", 2025.
  22. Yadda ICM, Ogórek M., "Analiza strategiczna przedsiębiorstwa z sektora transportowego", 2019.
  23. Project Management PL, "Analiza SWOT w zarządzaniu projektami", 2024.
  24. PWE, "Analiza strategiczna przedsiębiorstwa z sektora transportowego", 2019.
  25. Logistyka.net.pl, "Strategie przedsiębiorstw transportowych - analiza TOWS/SWOT", 2023.
  26. Moja Socjologia, "Analiza SWOT/TOWS krok po kroku. Wybór strategii", 2021.
  27. OpenField, "Analiza SWOT: Co to jest, jak ją zrobić i dlaczego jest ważna", 2025.
  28. Weihrich H., "The TOWS Matrix - A Tool for Situational Analysis", Long Range Planning, 1982.

#AnalizaTOWS #StrategiaTransportowa #ZarządzanieStrategiczne #FirmaTransportowa #PlanowanieStrategii #BranżaTSL #TOWSMatrix

 

Jesteś zainteresowany podnoszeniem swoich kwalifikacji?

Skorzystaj z naszych usług.

Szkolenia Książki Ebooki